نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی بالینی و عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

فابینگ پدیده‌ای نوظهور در دنیا می‌باشد که با پیشرفت تلفن‌های هوشمند نقش پرنگ‌تری در جوامع مدرن پیدا کرده است. این پژوهش با هدفی کاربردی، سعی در هنجاریابی پرسشنامه پدیده فابینگ و مطالعه و شناسایی این پدیده داشته است. روش این پژوهش از نوع همبستگی، و جامعه آماری آن شامل جمعیت عمومی کاربران تلفن های هوشمند و شبکه های مجازی بوده‌اند. حجم نمونه پژوهش حاضر شامل 408 نفر می باشد که توسط پرسشنامه‌ای اینترنتی، نمونه‌گیری شدند. در این پژوهش از مقیاس عمومی فابینگ(چوتپیتایاسونوند، کارن و داگلاس ، 2018)، و مقیاس اعتیاد به تلفن همراه سواری(سواری، 1393)، و جهت تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته‌های این پژوهش روایی و پایایی مناسبی برای پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ نشان دادند. همچنین روایی همگرای میان دو پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ و پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه سواری 77/0 بدست آمد. بر مبنای نتایج بدست آمده، پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ قابل استفاده برای جمعیت عمومی مردم ایران می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The factor Structure and psychometric properties of Generic Scale of Phubbing (GSP)

نویسندگان [English]

  • Mostafa Hassan Esfahani 1
  • Mahdi Khanjani 2
  • Adel Bazram 1

1 M.Sc. Student in Educational Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Educational Psychology Dept., Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Phubbing is an emerging phenomenon in the world that has become more prominent in modern societies with the development of smartphones. With a practical purpose, this study has tried to standardize the phubbing Phenomenon Questionnaire and study and identify this phenomenon. The research method was correlational and its statistical population included the general population of users of smartphones and virtual networks. The sample size of the present study includes 408 people who were sampled by online questionnaires. In this study, the general phubbing scale (Chotpitayasunondh & Douglas, 2018), and the mobile phone addiction scale (Savari, 2014), and exploratory and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. The findings of this study showed good validity and reliability for the phubbing General Scale Questionnaire. Also, the convergent validity between phubbing General Scale Questionnaire and Mobile Phone Addiction Questionnaire was 0/77. Based on the results, the phubbing General Scale Questionnaire can be used by the general population of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Phubbing
  • Factor structure
  • Psychometric properties
  • smartphones addiction
  • internet addiction
منابع
انجمن روان‌پزشکی آمریکا. (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی، ویراست پنجم، چاپ چهارم. ترجمه فرزین رضایی و همکاران. (1396). تهران: ارجمند.
پوراکبران، الهه. (1394). بررسی میزان استفاده از وسایل ارتباطی نوپدید (اینترنت، ماهواره و تلفن همراه) در بین جوانان و ارتباط آن با اضطراب. استرس و افسردگی. نشریه اصول بهداشت روانی، 17(68)، 254-259.
جعفری، نسیم و فاتحی زاده، مریم. (1391). بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت با افسردگی، اضطراب، فشار روانی و هراس اجتماعی در دانشجویان دانشگاه اصفهان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 17، 1-9.
حسین پور، الهام، عسگری، علی و آیتی، محسن. (1395). رابطه اعتیاد به اینترنت و تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی دانشجویان. فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 64(24)، 59-73.‎
خزاعی، طیبه، سعادت جو، سید علیرضا، شبانی، مجید، صنوبری، محمد و بازیان، محسن. (1392). بررسی شیوع وابستگی به موبایل و ارتباط آن با عزت‌نفس دانشجویان. مجله دانش و تندرستی، 8(4)، 156-162.
دادستان، پریرخ. (1387). تلفن همراه: یک اعتیاد دیگر. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 4(15)، 305-304.‎
سواری، کریم. (1393). ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه اعتیاد به تلفن همراه. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 4(15)، 126-142.‎
سلیمانی، اسماعیل، روشن، بنه سی، حسن و خلیلی، رضا. (1397). بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و توجه به ویژگی‌های جمعیت شناختی (موردمطالعه: شهر ارومیه). فصلنامه علمی-تخصصی دانش انتظامی آذربایجان غربی، 11(40)، 49-74.
شاهرودی، سمیه، سلطانی، فریدون، نوری، نرگس و ریگی، افسانه. (1397). بررسی رابطه وابستگی اعتیادگونه به تلفن همراه با انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان شهر خاش منطقه بلوچستان. مجله روانشناسی و روان‌پزشکی شناخت، 5(6)، 57-70.
شهبازیان خونیق، آرش، شیخعلی زاده، سیاوش، محمدیان قریبه، علی‌اصغر، رشبری دیباور، محمد، علی پور، فاطمه و آناهید، ابراهیم. (1398). نقش تشخیصی هوش اخلاقی، ذهن آگاهی و اعتیاد به تلفن همراه در احتمال خودکشی دانشجویان. اندیشه‌های نوین تربیتی، 15(4)، 203-222.
صدوقی، مجید و محمدصالحی، زهرا. (1396). رابطه استفاده آسیب‌زا از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش واسطه‌ای کیفیت خواب. دوماهنامه علمی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(2)، 123-132.
طاهریان، زهرا. (1398). رابطه بین اعتیاد به تلفن همراه با میزان شادکامی در زنان خانه‌دار. پیشرفت‌های نوین در روانشناسی. علوم تربیتی و آموزش‌وپرورش، 5(1)، 20-26.‎
علوی، سید سلمان، اسلامی، مهدی مرآثی، محمدرضا، نجفی، مصطفی، جنتی فرد، فرشته و رضاپور، حسین. (1389). ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ. مجله علوم رفتاری، 4(3)، 183-189.
عنایتی، شیما. (1399). پیش‌بینی اعتیاد به تلفن همراه بر اساس ویژگی‌های شخصیتی هگزاکو، انعطاف‌پذیری شناختی و چشم‌انداز زمان در دانش‌آموزان دختر. پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، 5(48)، 1-18.
مرزی فر، عطیه. (1399). نقش ممیزی الگوهای ارتباطی خانواده و صفات تاریک شخصیت در تشخیص اعتیاد به تلفن همراه در دانش‌آموزان. مجله پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، (43)، 1-12.
یحیی زاده، سیمین، فلاحی خشکناب، مسعود، ره گوی، ابوالفضل، نوروزی، کیان و دالوندی، اصغر. (1395). بررسی مقایسه‌ای شیوع اعتیاد به تلفن هوشمند در بین دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، 26(94)، 1-10.
References
Afdal, A., Alizamar, A., Ifdil, I., Sukmawati, I., Zikra, Z., Asmidir, I., Miftahul, F., Yuda, S., & Haryani, H. (2019). An Analysis of Phubbing Behaviour: Preliminary research from counseling perspective. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 295, 270-273. https://doi.org/10.299/icetep-18.2019.65.
Alavi, S., and Islami, M., and Marathi, M., and Najafi, M., and Jannatifard, F., and Rezapour, H. (1389). Psychometric Features of Yang Internet Addiction Test. Journal of Behavioral Sciences, 4 (3 (Series 13)), 183-189. [In Persian]
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th(DSM-5) (Rezaei & et al,Trans.).Tehran:arjomand(1396). [In Persian]
Arshlo, H. (2006). The effects of electronic media (such as the internet and virtual environments) on identity and mental health, university students in Tehran [dissertation]. Tehran: Azad University.
Billieux, J. Potenza, M. N. Maurage, P. Brevers, D. Brand, M. & King, D. L. (2020). Cognitive factors associated with gaming disorder. Cognition and Addiction. 221-230.
Blanca, M. J., & Bendayan, R. (2018). Spanish version of the Phubbing Scale: Internet addiction, Facebook intrusion, and fear of missing out as correlates. Psicothema, 30(4), 449–454. https://doi.org/10.7334/psicothema2018.153
Chiu, S-I. (2014). The relationship between life stress and smartphone addiction on Taiwanese university student: A mediation model if learning self-Efficacy and social self-Efficacy. Coputers in Human Behavior. 34(0). 49-57
Chotpitayasunondh, V., Karen, M. & Douglas, K. M. (2018). Measuring phone snubbing behavior: Development and validation of the Generic Scale of Phubbing (GSP) and the Generic Scale of Being Phubbed (GSBP). Computers in Human Behavior88, 5-17.
Dadsetan,P. (1387).Mobile:Another addiction. Developmental psychology: Iranian psychologists, 4(15).304_305. [In Persian]
Demirci, K. Orhan, H. Demirdas, A. Akpinar, A. and Sert, H. (2014). Validity and reliability of the Turkish Version of the Smartphone Addiction Scale in younger population. Bulletin of Clinical Psychopharmacology. 24(3). 226-34
De-Sola, J., Talledo, H., Rubio, G., & de Fonseca, F. R. (2017). Development of a mobile phone addiction craving scale and its validation in a Spanish adult population. Frontiers in psychiatry8, 90.
Enayati, Sh. (1399). Predicting mobile phone addiction based on Hexaco personality traits, cognitive flexibility and time perspective in female students, 5(48),18_1. https://civilica.com/doc/1154341
Hosseinpour, A., Asgari, A., & Ayati, M. (1395). The Relationship between Internet and Mobile Phone Addiction and Student Burnout. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 6 4 (24),59-73. [In Persian]
Jafari, N. & Fatehizadeh,M. (2012). Investigation of the relationship between internet addiction and depression, anxiety, stress and social phobia among students in Isfahan University, Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences, 17(4), 1-9. [In Persian]
Karim,S. (1393). Development and validation of a mobile addiction questionnaire. Journal of Educational Measurement, 4 (15), 126-142. [In Persian]
 Khan, N. A., Habib, M. A., & Jamal, S. (2020). Effects of smartphone application usage on mobility choices. Transportation Research Part A: Policy and Practice132, 932-947.
Khazaee,T.,Saadatjoo, A., Shabani,M. Senobari, M. & Baziyan,M. (2013). Prevalence of Mobile Phone Dependency and its Relationship with Student's Self Esteem, Journal of Knowledge & Health, 8(4), 156. [In Persian]
Lee, J., Ahn, J. S., Min, S., & Kim, M. H. (2020). Psychological characteristics and addiction propensity according to content type of smartphone use. International journal of environmental research and public health17(7), 2292.
Lin, Y-H. Chang, L-R. Lee, Y-H. Tseng, H-W. Kuo, T. B. and Chen, S-H. (2014). Development and Validation of thr Smartphone Addiction Inventory (SPAI). PloS one. 9(6). e98312.
Marzi far,A. (2020). The discriminational role family communication patterns and dark triad personality in mobile phone addiction of students.Journal of Recent Advances in Behavioral Sciences,43,1_12. [In Persian]
McDaniel, BT, Wesselmann, E.)2021).You phubbed me for that?” Reason given for phubbing and perceptions of interactional quality and exclusion. Hum Behav & Emerg Tech, 1– 10. https://doi.org/10.1002/hbe2.255
Niu, G., Yao, L., Wu, L., Tian, Y., Xu, L., & Sun, X. (2020). Parental phubbing and adolescent problematic mobile phone use: The role of parent-child relationship and self-control. Children and Youth Services Review116, 105247.
Parus, M., Adu, A., & Keraf, M. K. P. (2021). Phubbing Behavior and Quality of Friendship in Faculty of Public Health, Nusa Cendana University. Journal of Health and Behavioral Science, 3(1), 13-23. https://doi.org/10.35508/jhbs.v3i1.3031
Poorakbaran,E. (2015). Assessment of using of emerging communication tools (cell phone, internet and satellite) among young adults and its association with anxiety, depression and stress, Journal of Fundamentals of Mental Health, 17(5), 254-259. [In Persian]
Power, M. & Horstmanshof, L. (2004). YYSSW (Yeah, yeah, sure, sure, whatever): keeping and supporting relationships through SMS text messaging. Human Communication and Technology Communication, National Communication Association Annual Convention, Chicago.
Rachman, A., Rusandi, M., & Setiawan, M. (2019). Effect of Phubbing Behavior on Student Academic Procrastination. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 1-5. doi:http://dx.doi.org/10.12928/psikopedagogia.v8i1.17895
Ribak, R. (2009). Remote control, umbilical cord and beyond: The mobile phone as a transitional object. BRIT J DEV PSYCHOL, 27(1), 183-196
Ricoy, M. C., & Martínez-Carrera, S. (2021). Digital Newspapers’ Perspectives about Adolescents’ Smartphone Use. Sustainability13(9), 5316.
Roberts, J. A. Pullig, C. and Manolis, C. (2015). I need my smartphone: A hierarchical model of personality and cell-phone addiction. Personality and Individual Differences. 79(0). 9-13.
Roberts, J. A., & David, M. E. (2016). My life has become a major distraction from my cell phone: Partner phubbing and relationship satisfaction among romantic partners. Computers in Human Behavior, 54, 134-141. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.07.058
Roberts, J. A., & David, M. E. (2017). Put down your phone and listen to me: How boss phubbing undermines the psychological conditions necessary for employee engagement. Computers in Human Behavior75, 206-217.
Sadoughi M, Mohammad Salehi Z. The Relationship Between Problematic Mobile Usage and Academic Performance Among Students: The Mediating Role of Sleep Quality: The Mediating Role of Sleep Quality Med Sci. 2017; 10 (2): 123-132. [In Persian]
Shahbazian Khoniq, A., Sheikh Alizadeh, S., Mohammadian Gharibeh, A., Rashbari Dibavar, M., Alipour, F., & Anahid, A. (1398). The diagnostic role of moral intelligence, mindfulness and mobile phone addiction in students' suicide risk. New Educational Thoughts, 15 (4), 203-222. [In Persian]
Shahroudi, S., Soltani, F., Nouri, N., & Rigi, A. (1397). Investigating the relationship between cell phone addiction dependence and motivation for academic achievement and performance of students in Khash city, Baluchistan region. Cognitive Psychology and Psychiatry, 5 (6), 57-70. [In Persian]
Taherian, Z. (1397). The relationship between mobile phone addiction and happiness in housewives,5(1),20_26. https://civilica.com/doc/835804. [In Persian]
T'ng, S., Ho, K., & Low, S. (2018). Are you “phubbing” me? The Determinants of Phubbing Behavior and Assessment of Measurement Invariance across Sex Differences. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 7(2), 159-190. doi:http://dx.doi.org/10.17583/rimcis.2018.3318.
Yahyazadeh,M., Fallahi Khoshknab,M., Norouzi, K. & Dalvandi,A. (2016). The prevalence of smart phone addiction among students in medical sciences universities in Tehran 2016, Advances in Nursing & Midwifery, 26(94), 1-10. [In Persian]