نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مطالعات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
به دلیل اثرگذاری جزم اندیشی بر بسیاری از حوزه های زندگی فردی و اجتماعی، پژوهش های زیادی با تمرکز بر این سازه شناختی انجام می گیرد. اما به دلیل فقدان ابزاری برای سنجش جزم اندیشی برای جامعه ایرانی، هدف پژوهش حاضر آماده سازی پرسشنامه جزم اندیشی روکیچ و بررسی پایایی و روایی آن در دانشجویان ایرانی بود. از میان جامعه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی،در نهایت تعداد 412 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و نسخه فارسی پرسشنامه های جزم اندیشی روکیچ و زیرمقیاس سبک تفکر محافظه کارانه پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ را تکمیل نمودند. داده ها از طریق تحلیل عامل اکتشافی و با رویکرد مولفه های اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل ها نشان داد پرسشنامه جزم اندیشی از 12 عامل دارای ارزش ویژه بالاتر از 1 اشباع شده است که روی هم رفته 56 درصد از واریانس نمرات را تبیین می کنند. آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0 به دست آمد و همبستگی نمرات پرسشنامه با نمرات زیرمقیاس سبک تفکر محافظه کارانه مثبت و معنادار بود. نتیجه پژوهش حاضر حاکی از این است که این پرسشنامه برای اجرا در جامعه دانشجویان ایرانی نسبتا مناسب است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examining factor structure and psychometric properties of a questionnaire measuring dogmatism in university students: a preliminary study
نویسندگان [English]
- marziyeh hamzehzadeh 1
- vahid meshki 2
- Shahriar Shahidi 3
- Rouhollah Mansouri Sepehr 4
1 Ph.D. of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 M.A. of clinical psychology, Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran
3 Associate professor, Psychology Dept., Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
4 Ph.D. of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Due to the impact of dogmatism on many areas of individual and social life, much research is done focusing on this cognitive construct. However, since that there is no instrument in Iran for assessing Dogmatism, the aim of this study is to prepare Rokeach’s Dogmatism questionnaire and investigate its reliability and validity in Iranian students. Finally, 412 students were selected using multi-stage stratified sampling from Shahid Beheshti University students and completed the Persian version of Rokeach’s Dogmatism Questionnaire along with the Conservative thinking style subscale of Sternberg’s thinking styles Inventory. Data were analyzed using exploratory factor analysis by principal component analysis. Analysis showed that the questionnaire is composed of 12 factors having values above 1, which altogether explain 56 percent of its variance. Cronbach’s alpha was 0.75 for whole questionnaire and its correlation with the Conservative thinking style subscale was significantly positive. The results of the present study indicate that this questionnaire is relatively suitable for implementation in the Iranian student community.
کلیدواژهها [English]
- Dogmatism
- thinking style
- Factor structure
- reliability
- validity