نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
2 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، قاین، ایران.
3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده
صمیمیت معلم در ارتباط با دانشآموزان یکی از عوامل مؤثر بر آموزش و یادگیری است. بخشی از رابطه صمیمانه و یا بیواسطه معلم در ارتباط با دانشآموزان جنبه غیرکلامی دارد و تاکنون برای این رفتار مقیاسی در ایران اعتباریابی نشده است. لذا پژوهش حاضر باهدف اعتباریابی پرسشنامه صمیمیت غیرکلامی معلم (ریچموند و همکاران، 2003) در کلاس درس انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مقاطع مختلف تحصیلی قطب شهید برونسی آموزشوپرورش خراسان رضوی بود که از بین آنها بهصورت تصادفی-خوشه ای 212 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل عامل تأییدی، روایی سازه پرسشنامه صمیمیت معلم غیرکلامی را تأیید کرد. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 0/74 به دست آمد که حاکی از پایایی مناسب این ابزار است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس ساختهشده از 5 عامل تشکیلشده است که جمعاً 48/79درصد از واریانس کل را تبیین میکند. پرسشنامه صمیمیت غیرکلامی معلم با گذراندن مراحل روانسنجی و دارا بودن روایی و اعتبار قادر به سنجش صمیمیت غیرکلامی معلمان است؛ بنابراین پرسشنامه علاوه بر اینکه بهصورت خود سنجی برای معلمان کارایی دارد، میتوان از آن در انجام پژوهشهای گروهی نیز استفاده نمود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Validation of teacher Immediacy scale (non-verbal) in the classroom
نویسندگان [English]
- Mohammadreza Asadi Younesi 1
- Abdollah Khaksar azghandi 2
- Seyed Alireza Ghasemi 3
1 Department of psychology, Faculty of educational sciences and psychology, University of Birjand, Birjand, Iran.
2 PhD student in educational psychology, Islamic Azad University, Qaien, Iran.
3 M.A. Student in Educational Psychology, Department of Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran.
چکیده [English]
The teacher's Immediacy with the students is one of the effective factors on teaching and learning. Part of the teacher's intimate or direct relationship with students is non-verbal, and so far, no scale has been validated for this behavior in Iran. Therefore, the present study was conducted with the aim of validating the teacher's non-verbal Immediacy scale (Richmond et al., 2003) in the classroom. The research method was descriptive-cross-sectional. The statistical population of the research included all the teachers of different levels of education in Qutb Shahid Bronsi of Razavi province Education, from which 212 people were randomly selected as a sample. Confirmatory factor analysis confirmed the construct validity of the non-verbal teacher Immediacy questionnaire. Also, the reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha value of 0.74, which indicates the appropriate reliability of this tool. Also, the results of the factor analysis showed that the constructed scale consists of 5 factors that explain 48.79% of the total variance. The teacher's non-verbal Immediacy questionnaire is able to measure teachers' non-verbal Immediacy by passing psychometric steps and having validity and reliability; Therefore, in addition to being effective as a self-assessment for teachers, the questionnaire can also be used in group research.
کلیدواژهها [English]
- Teacher's non-verbal Immediacy
- validation
- exploratory factor analysis