نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی کاربردی دانشگاه شهید بهشتی

2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشکده آموزش کودکان پیش‌دبستانی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

4 پزشک، اداره کل سلامت شهرداری تهران، تهران، ایران

5 دکتری تخصصی روان‌شناسی، اداره کل سلامت شهرداری تهران، تهران، ایران

6 اداره کل سلامت شهرداری تهران، تهران، ایران

چکیده

به دلیل اهمیت انکارناپذیر سلامت‌روان‌شناختی بانوان و مادران در جامعه و همچنین نبود ابزار بومی برای ارزیابی سلامت‌روان‌شناختی ایشان، این مطالعه با هدف تهیه نسخه الکترونیکی ابزارای دوبعدی (بهزیستی روان‌شناختی و مشکلات روان‌شناختی) صورت گرفت. از جامعه مادران دارای حداقل یک دانش‌آموز در شهر تهران، نمونه‌ای متشکل است از 1222 نفر به شیوه دردسترس انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها از زبان برنامه نویسی آر نسخه 4.2.3 استفاده شد. به ترتیب تحلیل گمشده، تحلیل گویه، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تائیدی و محاسبه ضرایب اعتبار انجام شد. نتایج تحلیل گویه‌ها نشان داد دوازده گویه از بعد یکم (بهزیستی روان‌شناختی) و یک گویه از بعد دوم (مشکلات روان‌شناختی) کفایت آماری و مفهومی لازم را نداشته و از تحلیل کنار گذاشته شدند. در ادامه نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که سه ساختار برای بعد بهزیستی روان‌شناختی و پنج ساختار برای بعد مشکلات روان‌شناختی، دارای ساختار ساده هستند. ساختارهای اکتشافی هر بعد به همراه ساختار نظری اولیه و ساختار تک عاملی آن، به‌عنوان ساختارهای رقیب، وارد تحلیل عاملی تائیدی شدند. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد برای بعد بهزیستی روان‌شناختی، ساختاری چهار عاملی و برای بعد مشکلات روان‌شناختی، ساختاری هشت عاملی دارای بهترین برازش هستند. در ساختار بعد بهزیستی روان‌شناختی، چهار خرده مقیاس ثبات، شادکامی، خوش‌بینی و ارتباط و در ساختار بعد مشکلات روان‌شناختی، هشت خرده مقیاس افسردگی، اضطراب، وسواس، اضطراب اجتماعی، مشکلات خواب، رفتارهای ایذایی، اعتیاد به مواد و اعتیاد به فضای مجازی قرار گرفتند. ضریب آلفا کرونباخ خرده‌مقیاس‌ها در حد قابل‌قبول و بالا برای بعد یکم بین 63/0 تا 87/0 و بعد دوم بین 65/0 تا 87/0 ولی ضرایب امگا مک‌دونالد این خرده‌مقیاس‌ها از خوب تا عالی برای بعد یکم بین 71/0 تا 91/0 و برای بعد دوم 74/0 تا 91/0 به دست آمد. لذا می‌توان نتیجه گرفت مقیاس الکترونیک سلامت-روان‌شناختی بانوان ایرانی، دارای ویژگی‌های روان‌سنجی لازم به‌منظور استفاده در فضای مجازی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

E-Comprehensive Mental Health Scale of Iranian Women: Developing a Bidimentional Cultural Based Instrument

نویسندگان [English]

  • saeed akbarizardkhaneh 1
  • Hamed Babakri 2
  • ََAmir Hossein Daneshmand Kafteroudi 3
  • Hamid Saheb 4
  • Maryam Mamaghanieh 5
  • Shabnam Nazhd Omidvari Poor 3
  • Farzaneh Gavami 6

1 Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University , Tehran, Iran

2 Masters in pre-school education, University of Rehabilitation Sciences and Social Welfare, Tehran, Iran

3 M.A. Student of Educational Psychology, University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran

4 Physician, General Department of Health of Tehran Municipality, Tehran, Iran

5 Ph.D in Psychology, General Department of Health of Tehran Municipality, Tehran, Iran

6 General Department of Health of Tehran Municipality, Tehran, Iran

چکیده [English]

Due to the significant importance of the mental health of women and mothers in society, as well as the absence of a native tool for evaluating their mental health, this study aimed to develop an electronic version of the two-dimensional instrument (psychological well-being and psychological problems). A sample of 1222 mothers with at least one student in Tehran city were selected by convenience sampling. Analysis of missing data, exploratory factor analysis, item analysis, confirmatory factor analysis, and calculation of reliability coefficients were performed.The item analysis showed that twelve items from the psychological well-being dimension and one item from the psychological problems dimension did not have the sufficient statistical and conceptual adequacy and were excluded from the analysis. The exploratory factor analysis revealed that three structures for the psychological well-being dimension and five structures for the psychological problems dimension had a simple structure. The exploratory structures, along with the initial theoretical structure and the one-factor structure, were entered as competing structures into the confirmatory factor analysis. The confirmatory factor analysis showed that a four-factor structure for the psychological well-being dimension and an eight-factor structure for the psychological problems dimension had the best fit. In the psychological well-being dimension, the four subscales of grit, happiness, optimism, and relationships, and in the psychological problems dimension, the eight subscales of depression, anxiety, obsession, social anxiety, sleep problems, harassment behaviors, substance addiction, and addiction to virtual space were identified. The Cronbach's alpha coefficients for the subscales were acceptable and high, ranging from 0.63 to 0.87 for the psychological well-being dimension and from 0.65 to 0.87 for the psychological problems dimension. However, the McDonald's omega coefficients for these coefficients ranged from good to excellent, from 0.71 to 0.91 for the psychological well-being dimension and from 0.74 to 0.91 for the psychological problems dimension.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bidimentional Mental Health
  • Wellbeing
  • Women Health
  • Women Mental Health
  • Scale development
احمدی، بتول، فرزدی، فرانک و همکاران (1397). سند ملی سلامت زنان جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی 1398 تا 1404، گروه سلامت زنان، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، تهران، 1397
اخوان عبیری، فاطمه و شعیری، محمدرضا. (1398). رواسازی و اعتباریابی سیاهه نشانه‌های بیماری (SCL-90-R) و پرسشنامه کوتاه نشانه‏های بیماری (BSI-53). روان‌شناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 17(2 (پیاپی 33))، 169-195. https://doi.org/10.22070/cpap.2020.2916
اصغری مقدم، محمدعلی، ساعد، فؤاد، دیباج نیا، پروین، و زنگنه، جعفر. (1387). بررسی مقدماتی اعتبار و پایایی مقیاس‌های افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) در نمونه‌های غیر بالینی. دانشور رفتار، 15(31 (ویژه مقالات روان‌شناسی 11))، 23-38. SID. https://sid.ir/paper/46401/fa
اصغری مقدم، محمدعلی، محرابیان، نرگس، و پاک‌نژاد، محسن. (1389). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس‌های افسردگی، اضطراب و استرس بیماران مبتلا به درد مزمن. روان‌شناسی و علوم تربیتی، 40(1)، 13-42. SID. https://sid.ir/paper/472589/fa
اعظمی، یوسف، خانجانی، مهدی، و صدر، محمدمهراد. (1396). بررسی ساختار عاملی تأییدی مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس [DASS] در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 27(154)، 94-106. SID. https://sid.ir/paper/45157/fa
اکبری زردخانه، سعید، سجادی اناری، سید سعید، منصورکیایی، نادر، زنگانه، علی‌محمد و جلالت دانش، محسن. (1401). نسخه اولیه گزارش معلم مقیاس سلامت ‌روان‌شناختی نوجوان ایرانی: ساخت و ارزشیابی روان‌سنجی. فصلنامه سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی، 4(3 پیاپی 13)، 17-1. JR_JARCP-4-4_001
اکبری زردخانه، سعید، شاهورانی، سیدمحمد، کیایی نادر، منصور، زنگانه، علی‌محمد، جلالت‌دانش، محسن، طهماسبی، سیامک و همکاران. (۱۳۹۷). ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه الکترونیکی ابزار سلامت روان‌شناختی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول: فرم گزارش معلم و والدین. مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، ۲۴ (۳)، ۳۲۴-۳۳۹. 10.32598/ijpcp.24.3.324
اکبری زردخانه، سعید، آل‌بویه، مریم، زنگانه، علی‌محمد، منصورکیایی، نادر، جلالت دانش محسن، مهدوی، مجتبی. (۱۳۹۶). نسخه گزارش والدین مقیاس سلامت روان‌شناختی کودکان: مطالعه مقدماتی ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی. فصلنامه سلامت روان کودک، ۴ (۴)، ۱۵۲-۱۶۴.
اکبری زردخانه، سعید، حیدریه زاده، بهاره السادات، زنگانه، علی‌محمد، منصورکیایی، نادر، طهماسبی گرمتانی، سیامک، جلالت دانش، محسن و همکاران. (۱۳۹۹). مقیاس کوتاه – الکترونیکی مشکلات سلامت روانی نوجوانان مقطع متوسطه دوم- نسخه معلم. پژوهش در سلامت روان‌شناختی، ۱۴ (۴)، ۵۱-۶۵.
انیسی جعفر، بابائی، شیرزاد، بارانی، معصومه، محمدلو، هادی، و ابراهیمی، فائزه. (1394). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی چک‌لیست نشانه‌های اختلالات روانی (SCL-90-R) در کارکنان نیروهای مسلح. ابن‌سینا، 17(4 (مسلسل 53))، 13-18. http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-316-fa.html
بیانی، علی‌اصغر، محمدکوچکی، عاشور، و بیانی، علی. (1387). روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف. مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 14(2 (پیاپی 53))، 146-151.
رابی، بیتا، امیرفخرایی، آزیتا، رضایی گزکی، پروین، و محمدی سلیمانی، محمدرضا. (1401). بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی Ryff در کودکان کار در بحران کرونا: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 21(2)، 149-164. 10.52547/jrums.21.2.149
تقوی، سید محمدرضا. (1380). بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی (G.H.Q). مجله روان‌شناسی، 5(4 (پیاپی 20))، 381-398. SID. https://sid.ir/paper/54489/fa
جمالی، حمیدرضا، صراف زاده، مریم، و اسدی، سعید. (1387). پیمایش الکترونیک. کتاب ماه علوم اجتماعی. 12. 77-88.
حشمتی مولایی، نفیسه و درفشی، پریسا و فتحی آشتیانی، علی. (1396). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس سلامت روانی مثبت در بافت فرهنگی و نمونه‌ای از جامعه ایرانی. کنفرانس بین‌المللی فرهنگ آسیب‌شناسی روانی و تربیت.
مهدی خانجانی، شهریار شهیدی، جلیل فتح‌آبادی، محمدعلی مظاهری، و امید شکری. (1393). ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی فرم کوتاه (18 سؤالی) مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. اندیشه و رفتار در روان‌شناسی بالینی، -(32)، 27-36.
ساداتی فیروزآبادی، سمیه و ملتفت، قوام .(1396). بررسی شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف در دانش‌آموزان دبیرستانی مدارس تیزهوشان: پایایی، روایی و ساختار عاملی. اندازه‌گیری‏های تربیتی، 7(27)، 103-119. https://doi.org/10.22054/jem.2017.11432.1332
سامانی، سیامک، و جوکار، بهرام. (1386). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 26(3 (پیاپی 52) (ویژه‌نامه علوم تربیتی))، 65-76. SID. https://sid.ir/paper/391033/fa
سرمد، زهره، بارزگان، عباس، و حجازی، الهه. (1386). روش‏های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
عبادی، مهدی، حریرچی، امیرمحمود، شریعتی، محمد، گرمارودی، غلامرضا، فاتح، ابوالفضل، و منتظری، علی. (1381). ترجمه، تعیین پایایی و روایی پرسشنامه 12 سؤالی سلامت عمومی (GHQ-12). پایش، 1(3)، 39-46. SID. https://sid.ir/paper/23340/fa
مدبرنیا، محمدجعفر، شجاعی تهرانی، حسین، فلاحی، مهناز، فقیرپور، مقصود. (1389). هنجاریابی آزمون SCL-90-R در دانش‌آموزان دبیرستانی، پیش‌دانشگاهی استان گیلان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 19(75)، 58-65.
معنوی پور، داود. (1389). مقایسه سلامت روانی دانشجویان برای تهیه جداول نرم مقیاس سلامت‌ روان‌شناختی. اندیشه و رفتار در روان‌شناسی بالینی (اندیشه و رفتار)، 5(18)، 43-50.
ملکوتی، سید کاظم، میراب زاده اردکانی، آرش، فتح الهی، پریدخت، صلواتی، مژده، افخم ابراهیمی، عزیزه، و زندی، طاهر. (1385). بررسی اعتبار، روایی، تحلیل عاملی مقیاس سلامت عمومی (GHQ) فرم 28 سؤالی در سالمندان ایرانی. سالمند، 1(1)، 11-21. SID. https://sid.ir/paper/451178/fa
ممقانی، جعفر و جوانمرد، غلامحسین. (1386). هنجاریابی پرسشنامه کوتاه نشانه‌های بیماری (BSI) برای اهداف تشخیصی در موقعیت‌های مشاوره‌ای و درمانی. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 2(8)، 129-144.
میکائیلی منیع، فرزانه. (1389). بررسی ساختار عاملی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 5(18)، 143-165.
نائینیان، محمدرضا، نیک‌آذین، امیر، و شعیری، محمدرضا. (1393). ساختار عاملی، اعتبار و پایایی پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) در نوجوانان ایرانی. روان‌شناسی بالینی و شخصیت، 12(1)، 159-172.
Ahmadi, B., Farzadi, F., & Colleagues. (2018). National health document for women of the Islamic Republic of Iran for the period 2019 to 2025. Women’s Health Group, Academy of Medical Sciences, Islamic Republic of Iran, Tehran. [In Persian]
Akbari Zardkhaneh, S., Al-Bouyeh, M., Zanganeh, A. M., Mansour Kiaei, N., Jalalat Danesh, M., & Mahdavi, M. (2017). Parent report version of the children’s cognitive psychological well-being scale: Preliminary study of construction and psychometric properties. Child Psychological Well-Being Quarterly, 4(4), 152–164. https://civilica.com/doc/1278388 [In Persian]
Akbari Zardkhaneh, S., Heidariehzadeh, B. S., Zanganeh, A. M., Mansour Kiaei, N., Tahmasebi Garmtani, S., Jalalat Danesh, M., & Teymouri Fard, S. A. (2021). Electronic short scale of mental health problems for high school adolescents – Teacher version. Quarterly Journal of Research in Psychological Health, 14(4), 51–65. [In Persian]
Akbari Zardkhaneh, S., Rajabi, M., Zanganeh, A. M., Namaki, S., Mansourkiaee, N., Jallalat Danesh, M., & Tahmasebi Garmatani, S. (2022). A national school-based screening program for mental health problems among children aged 6 to 12 years in Iran: scale development and psychometric evaluation. Mental Health, Religion & Culture, 1-16.‏ https://doi.org/10.1080/13674676.2021.2025350
Akbari Zardkhaneh, S., Sajadi Anari, S. S., Mansour Kiaei, N., Zanganeh, A. M., & Jalalat Danesh, M. (2022). Initial teacher report version of the Iranian adolescent psychological well-being scale: Construction and psychometric evaluation. Quarterly Journal of Measurement and Research in Applied Counseling, 4(3), 1–17. https://www.magiran.com/p2510497 [In Persian]
Akbari Zardkhaneh, S., Shahvarani, S. M., Mansour Kiaei, N., Zanganeh, A. M., Jalalat Danesh, M., Tahmasebi Garmtabi, S., & Zareian, M. (2018). Psychometric properties of the electronic version of the psychological well-being tool for junior high school students: Teacher and parent report forms. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 24(3), 324–339. [In Persian]
Akhavan Abiri, F., & Shairi, M. (2019). Validation and reliability of the Symptom Checklist-90-Revised (SCL-90-R) and Brief Symptom Inventory-53 (BSI-53). Clinical Psychology & Personality (Daneshvar Raftar), 17(2), 169–195. https://doi.org/10.22070/cpap.2020.2916[In Persian]
Anisi, J., Babaei, S., Barani, M., Mohammadlou, H., & Ebrahimi, F. (2015). Psychometric properties of the Symptom Checklist-90-Revised (SCL-90-R) in military personnel. Ebnesina, 17(4), 13–18. http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-316-fa.html [In Persian]
Antaramian, S. P., Huebner, E. S., Hills, K. J., & Valois, R. F. (2010). A dual‐factor model of mental health: Toward a more comprehensive understanding of youth functioning. American Journal of Orthopsychiatry, 80(4), 462. DOI: 10.1111/j.1939-0025.2010.01049.x
Antony, M. M., Bieling, P. J., Cox, B. J., Enns, M. W., & Swinson, R. P. (1998). Psychometric properties of the 42-item and 21-item versions of the Depression Anxiety Stress Scales in clinical groups and a community sample. Psychological assessment, 10(2), 176. https://doi.org/10.1037/1040-3590.10.2.176
Aoyagi, S. S., Takei, N., Nishimura, T., Nomura, Y., & Tsuchiya, K. J. (2019). Association of late-onset postpartum depression of mothers with expressive language development during infancy and early childhood: the HBC study. PeerJ, 7, e6566. DOI: 10.7717/peerj.6566
Asghari Moghadam, M., Mehrabian, N., & Paknejad, M. (2010). Psychometric properties of the Depression, Anxiety, and Stress Scales in patients with chronic pain. Psychology and Educational Sciences, 40(1), 13–42. https://sid.ir/paper/472589/fa [In Persian]
Asghari Moghadam, M., Saad, F., Dibaj Nia, P., & Zangeneh, J. (2008). Preliminary study of the validity and reliability of the Depression, Anxiety, and Stress Scales (DASS) in non-clinical samples. Daneshvar Raftar, 15(31), 23–38. https://sid.ir/paper/46401/fa[In Persian]
Azami, Y., Khanjani, M., & Sadr, M. (2017). Confirmatory factor structure of the Depression, Anxiety, and Stress Scales (DASS) in students. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 27(154), 94–106. https://sid.ir/paper/45157/fa [In Persian]
Bartlett, M. S. (1950). Tests of significance in factor analysis. British Journal of Psychology, 3(2), 77–85. https://doi.org/10.1111/j.2044-8317.1950.tb00285.x
Benatti, B., Celebre, L., Girone, N., Priori, A., Bruno, A., Viganò, C., ... & Dell’Osso, B. (2020). Clinical characteristics and comorbidity associated with female gender in obsessive-compulsive disorder. Journal of Psychiatric Research, 131, 209-214. DOI: 10.1016/j.jpsychires.2020.09.019
Bieda, A., Hirschfeld, G., Schönfeld, P., Brailovskaia, J., Zhang, X. C., & Margraf, J. (2017). Universal happiness? Cross-cultural measurement invariance of scales assessing positive mental health. Psychological assessment, 29(4), 408–421. DOI: 10.1037/pas0000353
Biyani, A. A., Kouchaki, A. M., & Biyani, A. (2008). Validity and reliability of the Ryff Psychological Well-Being Scale. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology (Andisheh va Raftar), 14(2), 146–151. [In Persian]
Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (2nd ed.). The Guilford Press.
Carlbring, P., Brunt, S., Bohman, S., Austin, D., Richards, J., öst, L-G., & Andersson, G. (2007). Internet vs. paper and pencil administration of questionnaires commonly used in panic/agoraphobia research. Computers in Human Behavior, 23(3), 1421–1434. https://doi.org/10.1016/j.chb.2005.05.002
Cattell R. B. (1966). The Scree Test For The Number Of Factors. Multivariate behavioral research1(2), 245–276. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr0102_10
Cherian, A. V., Narayanaswamy, J. C., Viswanath, B., Guru, N., George, C. M., Bada Math, S., Kandavel, T., & Janardhan Reddy, Y. C. (2014). Gender differences in obsessive-compulsive disorder: findings from a large Indian sample. Asian journal of psychiatry9, 17–21. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2013.12.012
Cheung, G. W., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating Goodness-of-Fit Indexes for Testing Measurement Invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal9(2), 233–255. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_5
Coles, D. C., & Cage, J. (2022). Mothers and Their Children: An Exploration of the Relationship Between Maternal Mental Health and Child Well-Being. Maternal and child health journal26(5), 1015–1021. https://doi.org/10.1007/s10995-022-03400-x
Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297–334. https://doi.org/10.1007/BF02310555
Derogatis, L. R., Rickels, K., & Rock, A. F. (1976). The SCL-90 and the MMPI: a step in the validation of a new self-report scale. The British journal of psychiatry : the journal of mental science128, 280–289. https://doi.org/10.1192/bjp.128.3.280
Di Girolamo, M., Giromini, L., Winters, C. L., Serie, C. M. B., & de Ruiter, C. (2019). The Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy: A comparison between paper-and-pencil versus online formats in Italian samples. Journal of Personality Assessment, 101(2), 159–170. https://doi.org/10.1080/00223891.2017.1389745
Duckworth, A. L., & Quinn, P. D. (2009). Development and validation of the short grit scale (grit-s). Journal of personality assessment91(2), 166–174. https://doi.org/10.1080/00223890802634290
Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087–1101. https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.6.1087
Dunn, T. J., Baguley, T., & Brunsden, V. (2014). From alpha to omega: a practical solution to the pervasive problem of internal consistency estimation. British journal of psychology (London, England : 1953)105(3), 399–412. https://doi.org/10.1111/bjop.12046
Ebadi, M., Harirchi, A. M., Shariati, M., Garmaroudi, G. R., Fateh, E., & Montazeri, A. (2001). Translation, reliability, and validity of the 12-item General Health Questionnaire. Peyesh Quarterly, 1(3), 39–46. [In Persian]
Eklund, K., Dowdy, E., Jones, C., & Furlong, M. (2010). Applicability of the Dual-Factor Model of Mental Health for College Students. Journal of College Student Psychotherapy25(1), 79–92. https://doi.org/10.1080/87568225.2011.532677
Farías-Antúnez, S., Xavier, M. O., & Santos, I. S. (2018). Effect of maternal postpartum depression on offspring's growth. Journal of affective disorders228, 143–152. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.12.013
Ferrando, P. J. (2012). Assessing the discriminating power of item and test scores in the linear factor-analysis model. Psicológica, 33(1), 111-134.
Flora, D. B., & Flake, J. K. (2017). The purpose and practice of exploratory and confirmatory factor analysis in psychological research: Decisions for scale development and validation. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 49(2), 78–88. https://doi.org/10.1037/cbs0000069
Furr, R. M. (2022). Psychometrics: An introduction (4th Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications
Gadermann, A. M., Guhn, M., & Zumbo, B. D. (2012). Estimating ordinal reliability for Likert-type and ordinal item response data: A conceptual, empirical, and practical guide. Practical Assessment, Research and Evaluation, 17, 1-13.
Gadermann, A.M., Guhn, M., & Zumbo, B.D. (2012). Estimating Ordinal Reliability for Likert-Type and Ordinal Item Response Data: A Conceptual, Empirical, and Practical Guide. Practical Assessment, Research and Evaluation, 17, 1-13.
Goldberg, D. P., & Hillier, V. F. (1979). A scaled version of the General Health Questionnaire. Psychological medicine9(1), 139–145. https://doi.org/10.1017/s0033291700021644
Golino, H. F., & Epskamp, S. (2017). Exploratory graph analysis: A new approach for estimating the number of dimensions in psychological research. PloS one12(6), e0174035. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0174035
Greenspoon, P.J., Saklofske, D.H. Toward an Integration of Subjective Well-Being and Psychopathology. Social Indicators Research 54, 81–108 (2001). https://doi.org/10.1023/A:1007219227883
Gunter, B., Nicholas, D., Huntington, P., & Williams, P. (2002). Online versus offline research: implications for evaluating digital media. Aslib Proceedings, 54(4), 229-239.
Hallers-Haalboom, E. T., Maas, J., Kunst, L. E., & Bekker, M. H. (2020). The role of sex and gender in anxiety disorders: Being scared “like a girl”?. Handbook of Clinical Neurology, 175, 359-368.
Harding, T. W., de Arango, M. V., Baltazar, J., Climent, C. E., Ibrahim, H. H., Ladrido-Ignacio, L., Murthy, R. S., & Wig, N. N. (1980). Mental disorders in primary health care: a study of their frequency and diagnosis in four developing countries. Psychological medicine10(2), 231–241. https://doi.org/10.1017/s0033291700043993
Hays, R. D., Liu, H., & Kapteyn, A. (2015). Use of Internet panels to conduct surveys. Behavior Research Methods, 47(3), 685–690. https://doi.org/10.3758/s13428-015-0617-9
Heshmati Molai, N., Darvishi, P., & Fathi Ashtiani, A. (2017). Psychometric properties of the Positive Mental Health Scale in the cultural context of an Iranian sample. International Conference on Culture, Psychopathology, and Education. [In Persian]
Hirai, M., Vernon, L. L., & Clum, G. A. (2018). Factor Structure and Administration Measurement Invariance of the Beliefs Toward Mental Illness Scale in Latino College Samples: Paper-Pencil Versus Internet Administrations. Assessment25(6), 759–768. https://doi.org/10.1177/1073191116661630
Horn, J. L. (1965). A rationale and test for the number of factors in factor analysis. Psychometrika, 30(2), 179–185. https://doi.org/10.1007/BF02289447
Howell, K. H., Coffey, J. K., Fosco, G. M., Kracke, K., Nelson, S. K., Rothman, E. F., & Grych, J. H. (2016). Seven reasons to invest in well-being. Psychology of Violence, 6(1), 8–14. https://doi.org/10.1037/vio0000019
Hu, L.-t., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1–55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
Hunt, C. (2020). Differences in OCD symptom presentations across age, culture, and gender: A quantitative review of studies using the Y-BOCS symptom checklist. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 26, 100533. https://doi.org/10.1016/j.jocrd.2020.100533
Iasiello, M., & Van Agteren, J. (2020). Mental health and/or mental illness: A scoping review of the evidence and implications of the dual-continua model of mental health. Evidence Base: A Journal of Evidence Reviews in Key Policy Areas, (1), 1–45. https://doi.org/10.21307/eb-2020-001
Jahoda, M. (1958). Current concepts of positive mental health. Basic Books. https://doi.org/10.1037/11258-000
Jamali, H., Sarrafzadeh, M., & Asadi, S. (2008). Electronic surveys. Social Science Monthly, 12, 77–88. [In Persian]
Jorm, A. F. (2012). Mental health literacy: Empowering the community to take action for better mental health. The American Psychologist, 67(3), 231–243. https://doi.org/10.1037/a0025957
Joshanloo, M., Wissing, M. P., Khumalo, I. P., & Lamers, S. M. A. (2013). Measurement invariance of the Mental Health Continuum-Short Form (MHC-SF) across three cultural groups. Personality and Individual Differences, 55(7), 755–759. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.06.002
Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39(1), 31–36. https://doi.org/10.1007/BF02291575
Keyes, C. L. (2005). Mental illness and/or mental health? Investigating axioms of the complete state model of health. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73(3), 539–548. https://doi.org/10.1037/0022-006X.73.3.539
Keyes, C. L. (2009). The nature and importance of positive mental health in America’s adolescents. In R. Gilman, E. S. Huebner, & M. J. Furlong (Eds.), Handbook of positive psychology in schools (pp. 27–42). Routledge.
Khanjani, M., Shahidi, S., Fathabadi, M. A., & Shokri, O. (2014). Factor structure and psychometric properties of the short form (18-item) Ryff Psychological Well-Being Scale in male and female students. Andisheh va Raftar in Clinical Psychology, 32, 27–36. [In Persian]
Kim, H. J., Lee, S. H., & Pae, C. (2023). Gender differences in anxiety and depressive symptomatology determined by network analysis in panic disorder. Journal of Affective Disorders. https://doi.org/10.1016/j.jad.2023.01.003
King, N., Davison, C. M., & Pickett, W. (2021). Development of a dual-factor measure of adolescent mental health: An analysis of cross-sectional data from the 2014 Canadian Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study. BMJ Open, 11(9), e041489. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-041489
King, N., Davison, C. M., & Pickett, W. (2022). Development of a novel continuous measure of adolescent mental health inspired by the dual-factor model. Frontiers in Psychology, 13, 918894. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.918894
Lee, B., & Park, H. J. (2020). Differences in infant development by trajectories of maternal perinatal depression: Based on Malawi mothers and children. Early Child Development and Care, 190(9), 1441–1454. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1538974
Lorenzo-Seva, U., & Ferrando, P. J. (2021). MSA: The forgotten index for identifying inappropriate items before computing exploratory item factor analysis. Methodology, 17(4), 296–306. https://doi.org/10.5964/meth.4325
Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy, 33(3), 335–343. https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)00075-U
Lukat, J., Margraf, J., Lutz, R., van der Veld, W. M., & Becker, E. S. (2016). Psychometric properties of the Positive Mental Health Scale (PMH-scale). BMC Psychology, 4, 1–14. https://doi.org/10.1186/s40359-016-0111-x
Madbarnia, M. J., Shojaei Tehrani, H., Fallahi, M., & Faghirpour, M. (2010). Norming the SCL-90-R test in high school and pre-university students in Gilan Province. Journal of Gilan University of Medical Sciences, 19(75), 58–65. [In Persian]
Malakouti, S. K., Mirabzadeh Ardakani, A., Fathollahi, P., Salavati, M., Afkham Ebrahimi, A., & Zandi, T. (2006). Validity, reliability, and factor analysis of the General Health Questionnaire (GHQ-28) in Iranian elderly. Salmand, 1(1), 11–21. [In Persian]
Mamaghani, J., & Javanmard, G. H. (2007). Norming the Brief Symptom Inventory (BSI) for diagnostic purposes in counseling and therapeutic settings. Modern Psychological Research (University of Tabriz Psychology), 2(8), 133–148. [In Persian]
Manavi Pour, D. (2010). Comparison of mental health in students for creating norm tables for the Psychological Well-Being Scale. Andisheh va Raftar in Clinical Psychology, 5(18), 43–50. [In Persian]
McCoy, S., & Marks, P. (2001). Using electronic surveys to collect data: Experiences from the field. Proceedings of the Seventh Americas Conference on Information Systems, Boston, USA.
McDonald, R. P. (1999). Test theory: A unified treatment. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Mikaeili Mani, F. (2010). Factor structure of the Ryff Psychological Well-Being Scale among university students. Modern Psychological Research (University of Tabriz Psychology), 5(18), 143–165. [In Persian]
Mitchell, M. L., & Jolley, J. M. (2012). Research design explained (8th ed.). Cengage Learning.
Moses, T. (2017). A review of developments and applications in item analysis. In D. J. Weiss (Ed.), Advancing human assessment (pp. 19–46). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-56164-7_2
Mvududu, N. H., & Sink, C. A. (2013). Factor analysis in counseling research and practice. Counseling Outcome Research and Evaluation, 4(2), 75–98. https://doi.org/10.1177/2150137813494766
Naab, F., Lawali, Y., & Donkor, E. S. (2019). “My mother-in-law forced my husband to divorce me”: Experiences of women with infertility in Zamfara State of Nigeria. PLOS ONE, 14(12), e0225149. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0225149
Naeinian, M. R., Nikazad, E., & Shairi, M. R. (2014). Factor structure, reliability, and validity of the General Health Questionnaire (GHQ-28) in Iranian adolescents. Clinical Psychology & Personality (Daneshvar Raftar), 21(10), 159–172. [In Persian]
Nayak, M. S. D. P., & Narayan, K. A. (2019). Strengths and weaknesses of online surveys. Technology, 6(7), 0837–2405053138.
Noyes, J. M., & Garland, K. J. (2008). Computer- vs. paper-based tasks: Are they equivalent? Ergonomics, 51(9), 1352–1375. https://doi.org/10.1080/00140130802170387
Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). McGraw-Hill.
O’Hara, M. W., & Wisner, K. L. (2014). Perinatal mental illness: Definition, description, and aetiology. Best Practice & Research Clinical Obstetrics & Gynaecology, 28(1), 3–12. https://doi.org/10.1016/j.bpobgyn.2013.09.002
Pace, W. D., & Staton, E. W. (2005). Electronic data collection options for practice-based research networks. The Annals of Family Medicine, 3(Suppl 1), S21–S29. https://doi.org/10.1370/afm.270
Palahang, H., Asadollahi, G. A., Zahedi, M. R., & Sehat, A. (1996). Evaluation of the validity of the SRQ test in Shahrekord (Unpublished article). [In Persian]
Plass-Christl, A., Haller, A. C., Otto, C., Barkmann, C., Wiegand-Grefe, S., Hölling, H., … & Klasen, F. (2017). Parents with mental health problems and their children in a German population-based sample: Results of the BELLA study. PLOS ONE, 12(7), e0180410. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0180410
Polte, C., Junge, C., von Soest, T., Seidler, A., Eberhard-Gran, M., & Garthus-Niegel, S. (2019). Impact of maternal perinatal anxiety on social-emotional development of 2-year-olds, a prospective study of Norwegian mothers and their offspring: The impact of perinatal anxiety on child development. Maternal and Child Health Journal, 23, 386–396. https://doi.org/10.1007/s10995-018-02661-0
R Core Team. (2021). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. https://www.R-project.org/
Rana, M., Delker, E., East, P., Blanco, E., Burrows, R., Lozoff, B., & Gahagan, S. (2021). Mother-adolescent discrepancies in ratings of adolescents’ adjustment: Associations with maternal mental health and family factors. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 42(3), 198–206. https://doi.org/10.1097/DBP.0000000000000890
Renshaw, T. L., & Cohen, A. S. (2014). Life satisfaction as a distinguishing indicator of college student functioning: Further validation of the two-continua model of mental health. Social Indicators Research, 117, 319–334. https://doi.org/10.1007/s11205-013-0342-7
Revelle, W. (2021). psych: Procedures for personality and psychological research (Version 2.2.9) [R package]. Northwestern University. https://CRAN.R-project.org/package=psych
Rosseel, Y. (2012). lavaan: An R package for structural equation modeling. Journal of Statistical Software, 48(2), 1–36. https://doi.org/10.18637/jss.v048.i02
Rust, J., Kosinski, M., & Stillwell, D. (2020). Modern psychometrics: The science of psychological assessment. Taylor & Francis.
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
Ryff, C. D., & Singer, B. (1998). The contours of positive human health. Psychological Inquiry, 9(1), 1–28. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0901_1
Sadati Firouzabadi, S., & Moltafet, G. (2017). Psychometric indices of the Ryff Psychological Well-Being Scale in high school students: Reliability, validity, and factor structure. Educational Measurements, 7(27), 103–119. [In Persian]
Sadiq, R., Hayat, S., & Kaleem, U. (2023). Mental health status of adult offspring of anxious and non-anxious mothers. Journal of Professional & Applied Psychology, 4(1), 71–78.
Samani, S., & Jokar, B. (2007). Validity and reliability of the short form of the Depression, Anxiety, and Stress Scales. Social Sciences and Humanities of Shiraz University, 26(3), 65–77. [In Persian]
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2007). Research methods in behavioral sciences. Tehran: Agah Publications. [In Persian]
Schwartz, S. J., Mullis, R. L., & Dunham, R. M. (1998). Effects of authoritative structure in the measurement of identity formation: Individual computer-managed versus group paper-and-pencil testing. Computers in Human Behavior, 14(2), 239–248. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(97)00041-2
Schwarz, G. (1978). Estimating the dimension of a model. Annals of Statistics, 6(2), 461–464. https://doi.org/10.1214/aos/1176344136
Sellbom, M., & Tellegen, A. (2019). Factor analysis in psychological assessment research: Common pitfalls and recommendations. Psychological Assessment, 31(12), 1428–1441. https://doi.org/10.1037/pas0000623
Shannon, D. M., Johnson, T. E., Searcy, S., & Lott, A. (2002). Using electronic surveys: Advice from survey professionals. Practical Assessment, Research & Evaluation, 8(1), 1–9. https://doi.org/10.7275/9wph-vv65
Silverio, S. A. (2021). Women’s mental health as a public health priority: A call for action. Journal of Public Mental Health, 20(1), 60–68. https://doi.org/10.1108/JPMH-09-2020-0071
Smith, N. D., Suldo, S., Hearon, B., & Ferron, J. (2020). An application of the dual-factor model of mental health in elementary school children: Examining academic engagement and social outcomes. Journal of Positive School Psychology, 4(1), 49–68.
Suldo, S. M., & Shaffer, E. J. (2008). Looking beyond psychopathology: The dual-factor model of mental health in youth. School Psychology Review, 37(1), 52–68. https://doi.org/10.1080/02796015.2008.12087908
Suldo, S. M., Thalji-Raitano, A., Kiefer, S. M., & Ferron, J. M. (2016). Conceptualizing high school students’ mental health through a dual-factor model. School Psychology Review, 45(4), 434–457. https://doi.org/10.17105/SPR45-4.434-457
Taghavi, S. M. R. (2001). Validity and reliability of the General Health Questionnaire. Journal of Psychology, 5(20), 381–398.
Taşkıran Tepe, H. (2023). Attachment dimensions and problem behaviors in middle childhood children: A comparative study in terms of maternal mental health. Toplum ve Sosyal Hizmet, 34(2).
Teklemicheal, A. G., Kassa, E. M., & Weldetensaye, E. K. (2022). Prevalence and correlates of infertility-related psychological stress in women with infertility: A cross-sectional hospital-based survey. BMC Psychology, 10(1), 1–8. https://doi.org/10.1186/s40359-022-00815-5
Thangavel, S., & Subramaniam, R. (2016). Investigating the benefits and challenges with e-surveying: A review. International Journal of Science and Research Methodology, 4(1), 32–44.
Torabi, B., Amirfakhraei, A., Rezaei Gazaki, P., & Mohammadi Soleimani, M. R. (2022). Factor structure and validation of the Ryff Psychological Well-Being Scale in working children during the COVID-19 crisis: A descriptive study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 21(2), 149–164. [In Persian]
Uriyo, J. G., Abubakar, A., Swai, M., Msuya, S. E., & Stray-Pedersen, B. (2013). Prevalence and correlates of common mental disorders among mothers of young children in Kilimanjaro region of Tanzania. PLOS ONE, 8(7), e69088. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0069088
Van Gelder, M. M., Bretveld, R. W., & Roeleveld, N. (2010). Web-based questionnaires: The future in epidemiology? American Journal of Epidemiology, 172, 1292–1298. https://doi.org/10.1093/aje/kwq291
Veenhoven, R. (1996). Developments in satisfaction research. Social Indicators Research, 37, 1–46. https://doi.org/10.1007/BF00300268
Velicer, W. F. (1976). Determining the number of components from the matrix of partial correlations. Psychometrika, 41(3), 321–327. https://doi.org/10.1007/BF02293557
Wang, X. Q., & Zhang, D. J. (2011). A review on the dual-factor model of mental health and its prospect. Chinese Journal of Special Education, 19(10), 68–73.
Waqas, A., Nadeem, M., & Rahman, A. (2023). Exploring heterogeneity in perinatal depression: A systematic review.
Watkins, M. W. (2020). A step-by-step guide to exploratory factor analysis with R and RStudio. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003120001
Watson, J. C. (2017). Establishing evidence for internal structure using exploratory factor analysis. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 50(4), 232–238. https://doi.org/10.1080/07481756.2017.1336930
Williams, J. E., & McCord, D. M. (2006). Equivalence of standard and computerized versions of the Raven Progressive Matrices test. Computers in Human Behavior, 22(5), 791–800. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.005
Wood, A. M., & Joseph, S. (2010). The absence of positive psychological (eudemonic) well-being as a risk factor for depression: A ten-year cohort study. Journal of Affective Disorders, 122(3), 213–217. https://doi.org/10.1016/j.jad.2009.06.032
World Health Organization, World Organization of National Colleges, Academies, & Academic Associations of General Practitioners/Family Physicians. (2008). Integrating mental health into primary care: A global perspective. World Health Organization.
World Health Organization. (1948). Constitution in basic documents. Geneva: World Health Organization.
Xiao, R., Zhang, C., Lai, Q., Hou, Y., & Zhang, X. (2021). Applicability of the dual-factor model of mental health in the mental health screening of Chinese college students. Frontiers in Psychology, 11, 549036. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.549036
Xiong, J., Qin, Y., Gao, M., & Hai, M. (2017). Longitudinal study of a dual-factor model of mental health in Chinese youth. School Psychology International, 38(3), 287–303. https://doi.org/10.1177/0143034317695372
Zeileis, A., & Paterson, C. (2020). careless: Procedures for computing indices of careless responding (R package version 1.1). https://CRAN.R-project.org/package=careless
Zeiler, M., Peer, S., Philipp, J., Truttmann, S., Wagner, G., Karwautz, A., & Waldherr, K. (2021). Web-based versus paper-pencil assessment of behavioral problems using the Youth Self-Report. European Journal of Psychological Assessment, 37(2), 95–103. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000585
Zhu, Q. (2023, February). Major depressive disorder and gender differences. In 2022 4th International Conference on Literature, Art and Human Development (ICLAHD 2022) (pp. 1551–1559). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/978-94-6463-092-2_212