نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای، رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب وکار هوشمند، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد

2 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

شاخص‌ها و معیار‌های زیادی در اثربخش بودن آموزش مهارتی وجود دارد تا فرد آموزش دیده بتواند بعد از آموزش وارد بازار کار شود.این شاخص‌ها و زیرشاخص‌ها باید جنبه عملیاتی داشته باشند و برای اساس روش‌های نوین وزن دهی و رتبه بندی شوند هدف این پژوهش شناسایی، وزن دهی و رتبه‌بندی این معیار‌ها است تا بتوان در تدوین و ارزیابی مدل‌های آموزش مهارتی استفاده شود. جامعه آماری پژوهش 7 نفر از مدیران و متصدیان شرکت‌های صنعتی، مدیران مدارس آموزش مهارتی و افراد خبره در حوزه تدوین دروس آموزشی فنی هستند که ابتدا با مرور پژوهش‌های و مصاحبه با خبرگان به شناسایی شاخص‌ها و معیار‌های پژوهش پرداخته شده است. سپس با روش دلفی فازی ۵ شاخص اصلی و ۱۲ زیر شاخص مورد تأیید قرار گرفته است. در انتها با روش بهترین - بدترین فازی رتبه‌بندی شاخص‌ها و زیر شاخص‌ها نشان داده شده است که معیار هم‌راستایی آموزش با وضعیت اشتغال مهم‌ترین شاخص اصلی و معیار مشارکت صاحبان مشاغل در برنامه‌ریزی درسی مهم‌ترین زیر شاخص در اثربخش بودن آموزش مهارتی به‌دست‌آمده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and ranking the effective factors in the effectiveness of skill training using fuzzy Delphi and fuzzy best-worst methods

نویسندگان [English]

  • mostafa nejad taheri 1
  • Mohammad Taghi Taghavifard 2
  • Abbas Toloei Eshlaghy 3

1 Ph.D. Student of Information Technology Management, Department of Information Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Professor of Industrial Management Dept, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

3 Professor, Department of Information Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

There are many indicators and criteria in the effectiveness of skill training so that the trained person can enter the labor. These indicators and sub-indices should have an operational aspect and be weighted and ranked based on modern methods. The purpose of this study is to identify the weight and the rank of these criteria so they can be used in codification and evaluation of educational and skill models. The statistical population of the research consists of 7 managers and administrators of industrial companies, school managers of skills training and experts in the field of developing training courses, technical courses. These people reviewed the research works and interviews at the first place. The indicators and criteria of the research have been identified with experts. Then, using Fuzzy Delphi method, 5 main indicators and 12 sub-indicators have been approved, and at the end, with the fuzzy best -worst method, the ranking of indicators and sub-indicators were calculated. The results show that the criterion of education alignment with employment status is the most important and main indicator. Also, the criterion of participation of business owners in curriculum planning is the most important sub-indicator of the effectiveness of skill training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Skills training
  • Fuzzy Delphi method
  • Fuzzy best -worst method
احمدی، حجت، و آتشک، محمد. (1391). نیازسنجی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مرتبط با زیست‌فناوری در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ایران. مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 1(1)، 161-180. SID. https://sid.ir/paper/243696/fa
امیری، معصومه. (1388)، شناسایی اولویت‏ها و مهارت‏های موردنیاز بازار کار (از دیدگاه کارفرمایان). ماهنامه کار و جامعه، 19(109)، 48-57. https://magiran.com/p662269
ترک‌زاده، جعفر، نیکنام، علی‌اصغر، و محمدی، ابوالفضل. (1388). ارزیابی اثربخشی درونی و بیرونی دروس عملی و کاربردی برنامه درسی دوره آموزش درجه‌داری رسته عملیات ویژه ناجا. مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 2(3)، 38-86. SID. https://sid.ir/paper/455220/fa
جعفری، نیلوفر، و منتظر، غلامعلی. (1387). استفاده از روش دلفی فازی برای تعیین سیاست‌های مالیاتی کشور. پژوهش‌های رشد و توسعه پایدار، 8(1)، 91-114. SID. https://sid.ir/paper/86395/fa
حبیبی، آرش، ایزدیار، صدیقه، و رسافراز، اعظم. (1393). تصمیم‌گیری چند معیاره فازی، چاپ اول. تهران: انتشارات کتیبه گیل مدیر. https://www.gisoom.com/book/11199964
دانایی‌فرد، حسن، و مظفری، زینب. )1387(. ارتقاء روایی و پایایی در پژوهش‌های کیفی مدیریت: تأملی بر استراتژی ممیزی پژوهشی. پژوهش‌های مدیریت، 1 (1)، 131-162. https://ensani.ir/fa/article/41936
سلیمی، جمال. (1393). آموزش فنی و حرفه‌ای، نیروی انسانی و کارآفرینی مطالعه موردی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان کردستان. مهارت‌آموزی، 2(8)، 7-24. https://sid.ir/paper/255990/fa
صادقی نیا، ابوالفضل، و حاجیانی، ابراهیم. (1396). تحلیل اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی (مطالعه موردی: سازمان فرهنگی-تفریحی شهرداری مشهد). راهبرد اجتماعی فرهنگی، 6 (24)، 31-56. https://ensani.ir/fa/article/378810
صدری، عباس، زاهدی، انسیه، و رحمانی، نیره. (1396)، رشد کمّی دانش‌آموختگان فنی و حرفه‏ای کشور و تقاضای نیروی انسانی ماهر به‌منظور بازنگری در برنامه درسی، فناوری آموزش، 12(1)، 1-12. https://doi.org/10.22061/jte.2018.757
طیبی ابوالحسنی، سید امیرحسین. (1398). درآمدی بر روش تحقیق: رویه‏های استاندارد تحلیل داده‏های کیفی. سیاست‌نامه علم و فناوری، 9 (2)، 67-95. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24767220.1398.09.2.5.1
عباس پور، عباس، رحیمیان، حمید، مهرگان، محمدرضا، و احمدنیا، هادی. (1401). اندازه‌گیری عملکرد سازمانی به‌مثابه ابزار برنامه‌ریزی و بهینه‌کاوی در آموزش‌وپرورش. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 12(48)، 99-120. doi: 10.22054/jem.2022.1364
عباس‏زادگان، سید محمد، و ترک‌زاده، جعفر. (1379). نیازسنجی آموزشی در سازمان‏ها. تهران: شرکت سهامی انتشار. https://www.gisoom.com/book/1641325
کیا لاشکی، هدایت، خورشیدی، عباس، محمدخانی، کامران، و خسروی بابادی، علی‌اکبر. (1400). ارائه الگوی آموزش‌های مهارتی اثربخش جهت ارتقای آموزش در مراکز علمی کاربردی. توسعه‌ی آموزش جندی‌شاپور، 12(2)، 596-608. https://sid.ir/paper/415799/fa
مقامی، حمیدرضا. (1399). ارزشیابی اثربخشی دوره‌های مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران بر اساس مدل کرک پاتریک. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 11(41)، 183-201. doi: 10.22054/jem.2021.60818.2179
مهدی، مهدی. (1401). بررسی کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایران. مطالعات فرهنگ و آموزش مجلس شورای اسلامی ایران، شماره مسلسل 18569 https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1754134.
مهدی زاده، حسین، مرادنژادی، همایون، شیری، نعمت اله، و رستم نیا، امین. (1400). بررسی اثربخشی آموزش‌های مهارتی در تربیت نیروی بومی ماهر (تکنسین) در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی استان ایلام. مهارت‌آموزی، 9(36)، 67-86. https://sid.ir/paper/965261/fa
هداوند، سعید، و جعفری، پریوش. (1399). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر در اثربخشی آموزش‌های فنی و مهارتی. مهارت‌آموزی، 8(32)، 127-138. https://sid.ir/paper/952067/fa
یمنی دوزی سرخابی، محمد. (1382). برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی: نظریه‏ها و تجربه‏ها، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. https://yektabook.com/product/6106
Bellman, R. E., & Zadeh, L. A. (1970). Decision-making in a fuzzy environment. Management Science, 17(4), 141-164. https://doi.org/10.1287/mnsc.17.4.B141
Cheng, H. F., & Lin, Y. H. (2011). Selection and efficacy of self‐management strategies for dysmenorrhea in young Taiwanese women. Journal of Clinical Nursing, 20(7‐8), 1018-1025. https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2010.03363.x
Guo, S., & Zhao, H. (2017). Fuzzy best-worst multi-criteria decision-making method and its applications. Knowledge-Based Systems, 121, 23-31. https://doi.org/10.1016/j.knosys.2017.01.010
Mullen, P. (2003). Delphi: Myths and reality. Journal of Health Organization and Management, 17(1), 37-52. https://doi.org/10.1108/14777260310469319
Rezaei, J. (2015). Best-worst multi-criteria decision-making method. Omega, 53, 49-57. https://doi.org/10.1016/j.omega.2014.11.009
Richey, R. C. (2005). Validating instructional design models. In J. M. Spector & D. A. Wiley (Eds.), Innovations in instructional technology: Essays in honor of M. David Merrill (pp. 171-185). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781410613684-16/validating-instructional-design-development-models-rita-richey
Richey, R. C., & Klein, J. D. (2009). Design and development research. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203826034
Roy, T. K., & Garai, A. (2012). Intuitionistic fuzzy Delphi method: More realistic and interactive forecasting tool. Notes on Intuitionistic Fuzzy Sets, 18(2), 37-50. https://www.researchgate.net/publication/275043222_Intuitionistic_Fuzzy_Delphi_Method_More_realistic_and_interactive_forecasting_tool
Somerville, J. A. (2008). Effective use of the Delphi process in research: Its characteristics, strengths and limitations. Unpublished manuscript. http://docplayer.net/21500232-Effective-use-of-the-delphi-process-in-research-its-characteristics-strengths-and-limitations-1-jerry-a-somerville.html
Wu, C.-H., & Fang, W.-C. (2011). Combining the fuzzy analytic hierarchy process and the fuzzy Delphi method for developing critical competences of electronic commerce professional managers. Quality & Quantity, 45, 751–768. https://doi.org/10.1007/s11135-010-9425-6
Ahmadi, H., & Atashak, M. (2013). Assessment of the needs of technical and professional trainings related to biotechnology in Iran Vocational Technical Education Organization. Educational Planning Studies, 1(1), 161-180. (In Persian). https://sid.ir/paper/243696/fa
Amiri, M. (2008). Identifying the priorities and skills needed in the labor market (from the point of view of employers). Work and Society Monthly, 19(109), 48-57. (In Persian). https://magiran.com/p662269
Torkzadeh, J., Muhammadi, A., & Niknam, A. (2008). Evaluation of the internal and external effectiveness of the practical and applied lessons of the curriculum of the rank training course of the Special Operations Department of Naja. Management of Police Training, 2(3), 63-86. (In Persian). SID. https://sid.ir/paper/455220/fa
Jafari, N., & Gholam Ali, M. (2017). Using the fuzzy Delphi method to determine the country's tax policies. Economic Research, 8(1), 91-114. (In Persian). SID. https://sid.ir/paper/86395/fa
Habibi, A., Izdiyar, P., & Rasafraz, A. (2013). Fuzzy multi-criteria decision-making (1st ed.). Katiba Gil Modir Publications. (In Persian). https://www.gisoom.com/book/11199964/
Danai fard, H., & Mozafari, Z. (2017). Improving validity and reliability in qualitative management research: A reflection on research audit strategy. Management Research, 1(1), 131-162. (In Persian). https://ensani.ir/fa/article/41936/
Salimi, J. (2013). Vocational training, human resources and entrepreneurship (a case study of vocational training in Kurdistan province). Skills Training, 2(4), 7-24. (In Persian). https://sid.ir/paper/255990/fa
Sadeghi Nia, A., & Hajiani, E. (2016). Analysis of the effectiveness of cultural activities (case study: Mashhad Municipal Cultural and Recreational Organization). Social and Cultural Strategy, 6(24), 31-56. (In Persian). https://ensani.ir/fa/article/378810/
Sadri, A., Zahedi, A., & Rahmani, N. (2016). The quantitative growth of technical and professional graduates in the country and the demand for skilled manpower in order to revise the curriculum. Education Technology, 12(1), 1-12. (In Persian). https://doi.org/10.22061/jte.2018.757
Tayebi, A. (2018). An introduction to research methods: Standard procedures for qualitative data analysis. Science and Technology Policy, 9(2), 67-95. (In Persian). https://dorl.net/dor/20.1001.1.24767220.1398.09.2.5.1
Abbaspour, A., Rahimian, H., Mehrgan, M., & Ahmadnia, H. (2022). Organizational performance measurement as a planning and optimization tool in education. Educational Measurement Quarterly, 12(48), 99-120. (In Persian). https://doi.org/10.22054/jem.2022.1364
Abaszadegan, S., & Torkzadeh, J. (2000). Educational needs assessment in organizations. Tehran: Publishing Company. (In Persian). https://www.gisoom.com/book/1641325
Kia Lashki, H., Sohuri, A., Mohammadkhani, K., & Khosravi Babadi, A. A. (2021). Providing a model of effective skill training to improve education in applied science centers. Development of Jundishapour Education, 12(2), 596-608. (In Persian). SID. https://sid.ir/paper/415799/fa
Yamni Dozi Sorkhabi, M. (2012). Academic development planning: Theories and experiences. Tehran: Publications of Shahid Beheshti University. (In Persian). https://yektabook.com/product/6106