نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندر عباس، ایران

2 استادیار گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه هرمزگان

3 گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

4 دکتری مشاوره دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش، تعیین عامل‌های مقیاس تنظیم هیجان‌های کودک با کمک والدین (PACER) در والدین دارای فرزند زیر ده سال و هنجاریابی ایرانی آن بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی و جامعه پژوهش شامل همه والدین دارای فرزند زیر ده سال، در شهرستان سنندج در سال 1401 بود. از بین آن‌ها با استفاده از قاعده کلاین و به روش نمونه‌گیری در دسترس 370 نفر انتخاب شدند. مقیاس تجدید نظر شده تنظیم هیجانات کودک با کمک والدین (PACER) پس از ترجمه و احراز روایی محتوایی، در نمونه مورد پژوهش اجرا شد. با استفاده از تحلیل عاملی به روش مؤلفه‌های اصلی تعداد 10 عامل به عنوان عامل‌های اصلی مقیاس مشخص شد و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی عوامل مشخص شده، تأیید شدند. عامل‌های تعیین شده (تعهد رفتاری، حل مسئله، حمایت‌های اجتماعی،نشخوار فکری، حواس پرتی، ارزیابی مجدد، پذیرش، سرکوبی بیانی، برون فکنی و اجتناب) دارای ضریب پایایی از 88/0 تا 96/0 بودند و ضریب آلفای کلی مقیاس 94/0 به دست آمد. همگرایی پرسشنامه هم با پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس (2003) تایید شد. نتایج پژوهش نشان داد که این مقیاس از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری مناسب در زمینه مشاوره کودک و خانواده‌درمانی در ایران استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Iranian standardization of parent-assisted child emotion regulation scale (PACER)

نویسندگان [English]

  • Zahra Zahedi 1
  • kourosh mohammadi 2
  • Anvar Dastbaz 3
  • arman azizi 4

1 PhD Student in Counseling, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Hormozgan University, Bandar Abbas, Iran

2 Assistant Professor of Counseling Department, Faculty of Humanities, Hormozgan University, Bandar Abbas, Iran

3 Department of Counseling, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran

4 Ph.D of counselling, university of Isfahan, Isfahan,Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to determine the factors of the parent-assisted child emotion regulation scale (PACER) in parents with children under ten years of age and its Iranian standardization. The method of correlational research was factor analysis and the research population included all parents with children under ten years old in Sanandaj city in 2022. Among them, 370 people were selected using Morgan's table with an available sampling method. The revised scale of parent-assisted child emotion regulation scale (PACER) was implemented in the research sample after translation and verification of content validity. By using the factor analysis principal components method, 10 factors were determined as the main factors of the scale and confirmed by using confirmatory factor analysis. The determined factors (Behavioral commitment, problem-solving, social support, rumination, distraction, reappraisal, acceptance, Expression suppression, projection, and avoidance) had a reliability coefficient of 0.88 to 0.96 and the overall alpha coefficient of the scale was 0.94. The convergence and divergence of the questionnaire were confirmed with two other questionnaires. The results of the research showed that this scale has adequate validity and reliability and can be used as a suitable tool in the field of education and family therapy in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parent-Assisted Child Emotion Regulation
  • Behavioral Commitment
  • Emotional Suppression
  • Emotional Acceptance