محمد محمدی پور؛ شبنم نورالهی
چکیده
شایستگیهای سواد دیجیتالی نقش محوری در رشد حرفهای معلمان دارد. بااینوجود، فقدان ابزار کارآمد برای سنجش یادگیری دیجیتالی معلم، تحقیقات در این زمینه را با مشکل روبرو کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هویت یادگیری دیجیتالی زیمر، مک تیگو و ماتسودا (2021) بود. روش پژوهش از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
شایستگیهای سواد دیجیتالی نقش محوری در رشد حرفهای معلمان دارد. بااینوجود، فقدان ابزار کارآمد برای سنجش یادگیری دیجیتالی معلم، تحقیقات در این زمینه را با مشکل روبرو کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هویت یادگیری دیجیتالی زیمر، مک تیگو و ماتسودا (2021) بود. روش پژوهش از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مدارس شهر مشهد بودند که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول تدریس بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 420 نفر تعیین شد. پرسشنامه پس از ترجمه و رواسازی توسط متخصصان، بهصورت الکترونیکی توزیع و تکمیل گردید. برای احراز روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای پایایی از روش همسانی درونی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازندگی مدل و ساختار روابط درونی گویهها را تأیید کرد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه هویت یادگیری دیجیتالی برابر با 85/0 و برای عاملهای یادگیری خودتنظیمی (86/0)، منابع دانش (91/0)، نگرش (91/0)، کارآمدی (91/0)، اهمیت دانش (91/0) و چالش (90/0) به دست آمد. بحث و نتیجهگیری: پرسشنامه هویت یادگیری دیجیتالی معلمان از ویژگیهای روانسنجی قابلقبولی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری معتبر در پژوهشها استفاده کرد.
طیبه ارشاد؛ علی محمد صفانیا؛ ابوالفضل فراهانی؛ رضا نیک بخش
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان توجه سند برنامه درسی ملی به ارزشیابی دانش آموزان در درس تربیتبدنی انجام شد. تحقیق، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری، سند برنامه درسی ملی است که به روش هدفمند تمام بخشهای آن بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش سیاهه وارسی بود که توسط محقق تهیه شد و روایی محتوایی آن ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان توجه سند برنامه درسی ملی به ارزشیابی دانش آموزان در درس تربیتبدنی انجام شد. تحقیق، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری، سند برنامه درسی ملی است که به روش هدفمند تمام بخشهای آن بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش سیاهه وارسی بود که توسط محقق تهیه شد و روایی محتوایی آن با نظر 5 نفر ازمتخصصین و پایایی آن با محاسبه ضریب توافق اسکات به میزان 93/0 تائید شد. از آمار توصیفی برای نمایش فراوانی نتایج استفاده شد؛ قابلیت اعتماد یافته ها با استفاده از چهار ملاک اعتمادپذیری، انتقال پذیری، باورپذیری و تأییدپذیری حاصل گردید. یافته های نشان داد، مؤلفه محتوای ارزشیابی با 20 واحد معادل 33% با بیشترین فراوانی مهمترین مؤلفه و ابزار ارزشیابی با 1 واحد معادل 2% کمترین فراوانی و کماهمیتترین مؤلفه ارزشیابی تربیتبدنی در برنامه درسی ملی است. همچنین، اصول و مبانی با 16 واحد، معادل 27%، سیاستهای سنجشی و ارزشیابی با 8 واحد، معادل 13 درصد، هدف با 5 واحد، معادل 8%، شیوه ارزشیابی و ارزیابان هرکدام با 4 واحد، معادل 7% و زمان ارزشیابی با 3 واحد، معادل 3% به ترتیب گزارش شدند. نتایج بدست امده از پژوهش در مجموع حاکی از توجه نسبی اما نامتوازن و ناهماهنگ سند برنامه درسی ملی به مؤلفههای ارزشیابی دردرس تربیتبدنی است
رضا مراد صحرایی؛ مینا حامدی
چکیده
آزمونسازی بخش مهمی از آموزش هر زبان و بخش مهمی از یادگیری زبان است. آزمون اندازه واژگانی یکی از انواع آزمونهای تعیین سطح است که برای مشخصکردن میزان دانش واژگانی زبانآموزان و پیشبینی بهترین آموزش بر اساس دانش زبانآموزان به کار میرود. این آزمون در بسیاری از زبانهای دنیا طراحی شده اما تاکنون برای زبان فارسی انجام نشده است. ...
بیشتر
آزمونسازی بخش مهمی از آموزش هر زبان و بخش مهمی از یادگیری زبان است. آزمون اندازه واژگانی یکی از انواع آزمونهای تعیین سطح است که برای مشخصکردن میزان دانش واژگانی زبانآموزان و پیشبینی بهترین آموزش بر اساس دانش زبانآموزان به کار میرود. این آزمون در بسیاری از زبانهای دنیا طراحی شده اما تاکنون برای زبان فارسی انجام نشده است. برای طراحی یک آزمون اندازه واژگانی باید به بسامد واژههای مورد استفاده توجه کرد که این مورد با مطالعه روی پیکرههای زبانی به دست میآید. پیکرۀ مورد استفاده این پژوهش پیکرۀ متنهای مطبوعاتی است. برای طراحی این آزمون 80 سؤال طرح و به ترتیب، از پربسامد به کم بسامد مرتب شد. سوالات به صورت کامپیوتری درآمده و لینک آن برای زبانآموزان ارسال شد. در این پژوهش 130 نفر به آزمون پاسخ داده و 45 نفر نیز در بازآمون شرکت کردند. بررسی محتوایی آزمون نشان داد آزمون اندازه واژگانی از روایی برخوردار است. تحلیل دادههای آزمون نشان میدهد میانگین نمرات با افزایش سطح زبانی بیشتر شده است. بررسی دادههای آماری از جمله چولگی نشان داد توزیع دادهها نرمال است. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشاندهنده تفاوت معناداری میان میانگین نمرات گروههای مختلف نوآموز، مقدماتی، میانی و پیشرفته در این آزمون معنادار است. بهعلاوه، محاسبه همبستگی با استفاده از ضریب پیرسون نشان میدهد آزمون دارای پایایی است. تفسیر نمرات سطوح مختلف زبانی نیز انجام و مشخص شد هر بازه از نمره میتواند مشخصکننده یک سطح زبانی مشخص باشد. براساس این پژوهش میتوان گفت آزمون اندازه واژگانی میتواند بهمثابه یک آزمون تعیین سطح، سطح زبانی زبانآموزان را مشخص کند.
روشن احمدی؛ بهاره محمدی
چکیده
هدف این پژوهش، ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه ارزشیابی کیفیت سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی بر مبنای استاندارد ایزو 9126 بود. بدین منظور، پرسشنامه ای بر اساس مرور نظام مند مبانی نظری و با در نظر گرفتن شاخص های ایزو 9126 طراحی شد. برای تحلیل سئوالات از روش های محاسبه درجه دشواری، ضریب تمیز و روش لوپ و برای اعتباریابی از روش های روایی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه ارزشیابی کیفیت سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی بر مبنای استاندارد ایزو 9126 بود. بدین منظور، پرسشنامه ای بر اساس مرور نظام مند مبانی نظری و با در نظر گرفتن شاخص های ایزو 9126 طراحی شد. برای تحلیل سئوالات از روش های محاسبه درجه دشواری، ضریب تمیز و روش لوپ و برای اعتباریابی از روش های روایی صوری، روایی محتوی و روایی سازه استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 907/0 به دست آمد. نمونهگیری، به روش تصادفی ساده انجام و حجم نمونه براساس دیدگاه کلاین برای هر عامل 40 نفر و کل نمونه به تعداد 350 نفر محاسبه شد. جامعه آماری، شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های علم و صنعت ایران و صنعتی خواجه نصیر بود. نتایج نشان داد پرسشنامه ارزشیابی کیفیت سامانه مدیریت یادگیری بر مبنای ایزو 9126 در عامل ها و شاخص های عملیاتی بودن، قابلیت استفاده، کارآیی و قابلیت اطمینان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار بوده و عوامل به دست آمده از تحلیل عاملی می تواند کیفیت سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی را ارزشیابی کند.
ابوالقاسم یعقوبی؛ محیا حسینی؛ فرشته مطهری فر
چکیده
فراتحلیل اثربخشی آموزش تربیت جنسی بر متغیرهای روانشناختیهدف پژوهش حاضر بررسی نتایج کمی حاصل از پژوهشهای آزمایشی انجام گرفته در زمینه تاثیر تربیت جنسی در والدین و فرزندان با بهره-گیری از روش فراتحلیل در بین سالهای1394- 1400 در ایران بود. جامعه آماری پژوهش کلیه پژوهشهای مرتبط با تربیت جنسی است که در نشریات علمی پژوهشی چاپ شده است. ...
بیشتر
فراتحلیل اثربخشی آموزش تربیت جنسی بر متغیرهای روانشناختیهدف پژوهش حاضر بررسی نتایج کمی حاصل از پژوهشهای آزمایشی انجام گرفته در زمینه تاثیر تربیت جنسی در والدین و فرزندان با بهره-گیری از روش فراتحلیل در بین سالهای1394- 1400 در ایران بود. جامعه آماری پژوهش کلیه پژوهشهای مرتبط با تربیت جنسی است که در نشریات علمی پژوهشی چاپ شده است. از میان آنها 10 مطالعه که از لحاظ روش شناختی مورد پذیرش بود انتخاب و فراتحلیل روی آنها صورت گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فرا تحلیل بود و از روش اندازه اثر کوهن برای دستیابی به مقدار رابطه کلی استفاده شد. تحلیل داده با نسخه 2 نرم افزار CMA انجام شده است. یافتهها نشان داد که میانگین این اندازه اثرها 17/1 میباشد که اندازه اثر بالایی است. بنابراین می-توان گفت به طور کلی آموزش تربیت جنسی بر متغیرهای روانشناختی استفاده شده در مطالعات به طور معناداری اثرگذار بوده است. اگرچه تحقیقات جدید در این حوزه با توجه به خلاءهای موجود ضروری به نظر میرسد.
ریحانه رحیمی؛ جلیل یونسی؛ علی مقدمزاده؛ محمد عسگری
چکیده
استفاده از روشها و تکنیکهای مختلف در جهت رسیدن به بهترین نتایج و ایجاد همافزایی بین آنها میتواند در بسیاری از مسائل راهگشا و کمک کننده باشد. دادهکاوی آموزشی یکی از حوزههای نسبتاجدیدی است که میتوان به کمک آن در حل مسائل آموزشی و بویژه مسائل حوزه سنجش و اندازهگیری اقدام کرد. اما قبل از استفاده از این روشها باید تا حد ...
بیشتر
استفاده از روشها و تکنیکهای مختلف در جهت رسیدن به بهترین نتایج و ایجاد همافزایی بین آنها میتواند در بسیاری از مسائل راهگشا و کمک کننده باشد. دادهکاوی آموزشی یکی از حوزههای نسبتاجدیدی است که میتوان به کمک آن در حل مسائل آموزشی و بویژه مسائل حوزه سنجش و اندازهگیری اقدام کرد. اما قبل از استفاده از این روشها باید تا حد امکان با ان آشنا شده و مشکلات و معایب و مزایای آن مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش نیز هدف بررسی تکنیک طبقهبندی ماتریسها نامنفی و چگونگی تعیین تعداد خوشهها قبل از اجرای مدل است. روش اجرای پژوهش از نوع توصیفی و جامعه مورد مطالعه تمامی حاضرین جلسه کنکور رشته علوم ریاضی و فنی در سال 1398 است که از این تعداد 5000 نفر به صورت تصادفی توسط سازمان سنجش و آموزش کشور انتخاب و در اختیار پژوهشگر قرار گرفت. ابزار پژوهش سؤالات حسابان و هندسه کنکور است. نتایج این تحلیل نشان داد که در برآورد تعداد خوشههای سؤالات حسابان اختلاف وجود دارد ولی در مورد سؤالات هندسه نتایج تمامی روشها یکسان بود. با توجه به اختلاف مشاهده شده پیشنهاد میشود که در پژوهشهای آتی با کمک شبیهسازی داده به بررسی دقیقتر این مسأله پرداخته شود.