حمدالله حبیبی؛ بایرام آقاپور؛ ماریا فاطمی؛ سعید خدایاری؛ امین هماینی دمیرچی؛ علی رحیمی
چکیده
هدف: آزمونهای الکترونیکی یکی از پیامدهای نفوذ فناوری به قلمرو آموزش است که در کشور ایران نیز به مرور استفاده از آن در حال افزایش است. این امر می تواند دربردارنده مشکلات و موانعی باشد که هدف اصلی این تحقیق بررسی آسیب شناسانه اجرای آزمونهای الکترونیکی در ایران است. روش: روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و داوطلبان ...
بیشتر
هدف: آزمونهای الکترونیکی یکی از پیامدهای نفوذ فناوری به قلمرو آموزش است که در کشور ایران نیز به مرور استفاده از آن در حال افزایش است. این امر می تواند دربردارنده مشکلات و موانعی باشد که هدف اصلی این تحقیق بررسی آسیب شناسانه اجرای آزمونهای الکترونیکی در ایران است. روش: روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و داوطلبان آزمونهای الکترونیک زبان انگلیسی تافل در سال 1393 میباشد.از میان جامعه آماری به روش سرشماری 102 نفر از داوطلبان و 25 نفر از کارکنان مرتبط با برگزاری آزمونهای الکترونیکی انتخاب شدند. ابزارهای گرداوری دادهها شامل دو پرسشنامه محقق ساخته شامل گویه هایی در مورد جنبههای مختلف آزمون الکترونیکی است. دادهها با کمک نرم افزار آماری spss و با اعمال روشهای آماری تی تک گروهی و فریدمن مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: آسیبهای اجرایی آزمون الکترونیکی از دیدگاه داوطلبان به ترتیب وضعیت شامل «نگرش به آزمون الکترونیکی»، «محتوای آزمون»، «بازخورد سریع، دقیق و مفید»، «آموزش و آمادگی داوطلبان»، «پاسخگویی دستاندرکاران برگزاری»، «امنیت آزمون»، «فضای فیزیکی اجرای آزمون»،«مسائل فنی سخت افزاری و نرم افزاری»، طبقه بندی کرد. همچنین مشکلات به ترتیب بدترین وضعیت از دیدگاه دستاندرکاران آزمونهای الکترونیکی تافل شامل: «هزینههای اجرا»، «سواد دیجیتالی داوطلبان»، «نگرش کارکنان»، «انگیزش کارکنان»، «مسائل حقوقی»، «بازخورد»، «نظارت بر اجرا»، «آشنایی کارکنان با آزمون»،«هماهنگی و برنامه ریزی در اجرا»، «مسائل امنیتی»، «فضای اجرای آزمون»، «مسائل فنی آزمون»، است. نتیجه گیری: آزمونهای الکترونیکی دارای مزیت های زیادی هستند اما در اجرای آنها آسیب های مختلفی شناسایی شده است که لازم است به مرور زمان اصلاح شوند.
اکبر مومنی راد؛ خدیجه عل آبادی
دوره 3، شماره 7 ، فروردین 1391، ، صفحه 121-138
چکیده
زمینه: با فزونی گرفتن دوره های آموزش الکترونیکی یکی از دغدغه های مسولان سازمان ها و مصرف کنندگان این نوع از آموزش برخورداری این دوره ها از کیفیتی مطلوب می باشد. بنابراین در پی ارزیابی جنبه های مختلف دوره خود بر اساس استانداردهای یادگیری الکترونیکی هستند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت رشته مهندسی فناوری اطلاعات دوره آموزش الکترونیکی ...
بیشتر
زمینه: با فزونی گرفتن دوره های آموزش الکترونیکی یکی از دغدغه های مسولان سازمان ها و مصرف کنندگان این نوع از آموزش برخورداری این دوره ها از کیفیتی مطلوب می باشد. بنابراین در پی ارزیابی جنبه های مختلف دوره خود بر اساس استانداردهای یادگیری الکترونیکی هستند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت رشته مهندسی فناوری اطلاعات دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی بر اساس استانداردهای آموزش الکترونیکی صورت گرفته است. روش: بر این اساس آیتم های تعامل، طراحی آموزشی، بازخورد، محتوا، دسترس پذیری ، سیستم مدیریت یادگیری و چند رسانه ای بر اساس چک لیست محقق ساخته، توسط متخصصین تکنولوژی آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. روایی این چک لیست با استفاده از نظر متخصصین و اساتید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 87% به دست آمد. سپس 5 نفر از متخصصین تکنولوژی آموزشی بر اساس آموزش های دیده شده به بررسی سیستم یادگیری الکترونیکی به صورت آنلاین و آفلاین پرداخته و چک لیست را پر کردند. بحث و نتیجه گیری: بازده تحقق داده های مفیدی جهت طراحی و تولید محتوا، راهبردهای آموزشی و یادگیری دوره و همچنین تصمیم گیری متولیان و مصرف کنندگان این نوع آموزش به دست می دهد.
دکتر فرهاد سراجی؛ دکتر مسیب یارمحمدی واصل
دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1390، ، صفحه 1-27
چکیده
هدف این پژوهش تدوین و ارائه ابزار سنجش آمادگی ورودی یادگیرنده به دورههای الکترونیکی است. ویژگیهای ورودی یادگیرنده الکترونیکی یکی از دروندادهای مهم محیطهای آموزش الکترونیکی است که بر فرآیند و بروندادهای آموزشی تأثیر میگذارد. جامعهآماری این پژوهش شامل دو دسته؛ متخصصان یادگیری الکترونیکی کشور و کارآموزان پسر رشتههای ...
بیشتر
هدف این پژوهش تدوین و ارائه ابزار سنجش آمادگی ورودی یادگیرنده به دورههای الکترونیکی است. ویژگیهای ورودی یادگیرنده الکترونیکی یکی از دروندادهای مهم محیطهای آموزش الکترونیکی است که بر فرآیند و بروندادهای آموزشی تأثیر میگذارد. جامعهآماری این پژوهش شامل دو دسته؛ متخصصان یادگیری الکترونیکی کشور و کارآموزان پسر رشتههای فنی- حرفهای است. برای انتخاب نمونه از بین متخصصان یادگیری الکترونیکی از روش نمونهگیری ملاک محور و برای انتخاب نمونه از جامعه کارآموزان از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای استفاده شد. کارآموزان شرکت کننده در این پژوهش افرادی هستند که در تابستان 1388 در آموزشگاههای دولتی و آزاد زیر نظر سازمان آموزش فنی- حرفهای کشور ثبت نام کردهاند. با مطالعه مبانی و پیشینه مربوط به آمادگی یادگیرنده الکترونیکی، پنج عامل و 37 گویه مربوط به آنها استخراج شد، برای تعیین روایی صوری و محتوایی به متخصصان ارسال گردید. دادههای حاصل از این کار با استفاده از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری شد. تحلیل دادهها نشان داد که پنج عامل شناسایی شده از طرف متخصصان تأیید و برخی از گویهها به صورت جزئی یا کلی تغییر یافت. سپس برای تعیین پایایی ابزار پرسشنامه به صورت مقدماتی در بین 60 نفر از کارآموزان فنی حرفهای توزیع و تحلیل شد. تحلیل همبستگی هر گویه با کل گویهها (89/0) محاسبه شد و دو مورد از گویهها که با کل گویهها همبستگی کمتری داشتند، کنار گذاشته شدند. سپس پرسشنامه در بین 540 نفر از کارآموزان نمونه آماری توزیع و 412 پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس و براساس آزمون اسکری بیانگر وجود پنج عامل (دسترسی و مهارت کار با رایانه و اینترنت، مهارتهای ارتباطی و مشارکتی، ویژگیهای شناختی، مهارتهای فراشناختی، مهارتهای خود رهیابی) درآزمون آمادگی ورودی یادگیرنده به دورههای الکترونیکی بود، که در مجموع بیش از 67/48 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. همچنین تحلیل دادهها نشان داد که ضریب آلفای کرانباخ عامل اول (90/0)، عامل دوم (75/0)، عامل سوم (77/0)، عامل چهارم (83/0) عامل پنجم (82/0) و کل گویهها معادل (92/0) است. تحلیل دادههای حاصل از روش تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که پنج عامل شناسایی شده و گویههای مربوط به آنها با هم مرتبط هستند. براساس یافتههای این پژوهش یادگیرنده داوطلب ورود به دورههای الکترونیکی باید؛ با کاربرد ابزارهای اینترنتی آشنا باشد، مهارتهای شناختی و فراشناختی داشته باشد و از قدرت خود رهیابی و برقراری ارتباط الکترونیکی همزمان و ناهمزمان برخوردار باشد.