تهیه و اعتباریابی ابزار سنجش «آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره‏های الکترونیکی»

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

- عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا

چکیده

هدف این پژوهش تدوین و ارائه ابزار سنجش آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره‏های الکترونیکی است. ویژگی‏های ورودی یادگیرنده الکترونیکی یکی از دروندادهای مهم محیط‏های آموزش الکترونیکی است که بر فرآیند و بروندادهای آموزشی تأثیر می‏گذارد. جامعه‏آماری این پژوهش شامل دو دسته؛ متخصصان یادگیری الکترونیکی کشور و کارآموزان پسر رشته‏های فنی- حرفه‏ای است. برای انتخاب نمونه از بین متخصصان یادگیری الکترونیکی از روش نمونه‏گیری ملاک محور و برای انتخاب نمونه از جامعه کارآموزان از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند مرحله ای استفاده شد. کارآموزان شرکت کننده در این پژوهش افرادی هستند که در تابستان 1388 در آموزشگاه‏های دولتی و آزاد زیر نظر سازمان آموزش فنی- حرفه‏ای کشور ثبت نام کرده‏اند. با مطالعه مبانی و پیشینه مربوط به آمادگی یادگیرنده الکترونیکی، پنج عامل و 37 گویه مربوط به آنها استخراج شد، برای تعیین روایی صوری و محتوایی به متخصصان ارسال گردید. داده‏های حاصل از این کار با استفاده از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری شد. تحلیل داده‏ها نشان داد که پنج عامل شناسایی شده از طرف متخصصان تأیید و برخی از گویه‏ها به صورت جزئی یا کلی تغییر یافت. سپس برای تعیین پایایی ابزار پرسشنامه به صورت مقدماتی در بین 60 نفر از کارآموزان فنی حرفه‏ای توزیع و تحلیل شد. تحلیل همبستگی هر گویه با کل گویه‏ها (89/0) محاسبه شد و دو مورد از گویه‏ها که با کل گویه‏ها همبستگی کمتری داشتند، کنار گذاشته شدند. سپس پرسشنامه در بین 540 نفر از کارآموزان نمونه آماری توزیع و 412 پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس و براساس آزمون اسکری بیانگر وجود پنج عامل (دسترسی و مهارت کار با رایانه و اینترنت، مهارت‏های ارتباطی و مشارکتی، ویژگی‏های شناختی، مهارت‏های فراشناختی، مهارت‏های خود رهیابی) درآزمون آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره‏های الکترونیکی بود، که در مجموع بیش از 67/48 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. همچنین تحلیل داده‏ها نشان داد که ضریب آلفای کرانباخ عامل اول (90/0)، عامل دوم (75/0)، عامل سوم (77/0)، عامل چهارم (83/0) عامل پنجم (82/0) و کل گویه‏ها معادل (92/0) است. تحلیل داده‏های حاصل از روش تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که پنج عامل شناسایی شده و گویه‏های مربوط به آنها با هم مرتبط هستند. براساس یافته‏های این پژوهش یادگیرنده داوطلب ورود به دوره‏های الکترونیکی باید؛ با کاربرد ابزارهای اینترنتی آشنا باشد، مهارت‏های شناختی و فراشناختی داشته باشد و از قدرت خود رهیابی و برقراری ارتباط الکترونیکی همزمان و ناهمزمان برخوردار باشد.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing an instrument for Assessing E-learner Entrance Readiness

نویسندگان [English]

  • Farhad Seraji
  • Mosayeb Yarmohammadi Vasel
چکیده [English]

he purpose of this research is to develop ao instrument for learners' entrance readiness assessment to an e-learning course. The entrance characteristics of e-learner are one of the important inputs in e-learning environment that affects in process and product. The research population consists of the Iranian e-learning expertise and trainee boys that enrolled in the public and private Technical and Vocational Training Organization in summer, 1388. For the sample selection of among e-learning expertise, the criterion-centered sampling, and for trainees population, the multistage cluster sampling were used. With studying the background of research five factor and 37 items were extracted and sent to the iranian e-learning expertise to determine the content validity. The data were collected by questionnaire and interview. The results showed that the 5 determined factors by expertise were confirmed and some of the items were changed in details and general. Then to determine the reliability of the tool, the questionnaires were distributed among 60 technical and vocational trainees and analyzed. Correlation analysis with the total items showed (0/89) was calculated and two of the items had lower correlation with the total items. These two late items were omitted and the questionnaire was distributed among 540 trainees again and 412 questionnaires were gathered finally.  Data analysis showed that Kranbakh alpha coefficient among items related to the first factor (0/90), and the related items to second factor (0/75), the items related to third factor (0/77),the related  items to fourth factor (0/83) and related items to fifth factors (0/82) and total alpha coefficient Kranbakh items equal (0/92). The date analysis result in the factor analysis method showed that the five identified factors and the related items to them have correlation to.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • e- readiness
  • e-learner
  • E-learning
  • entrance characteristics
Batista M.A., Martinez M.D(2006). Considerations for the Design of Virtual Learning Environments: A Propsal for Instructional Model Based on Cognitive Functions and Didactic Strategies.Retrived 14 July 2009  from: www aace.com
Beck,E. C:Schornack.R.G.(2004).Theory and Practice  for Distance Education: A Heuristice Model for the Virtual Classroom. In Howard.C;Schenk. K; Discenza,R. Distance Learning  and University Effectiveness: Changing Educational Paradims for Online Learning .London: Information Science Publishing
Beck,E. C; Schornack,R.G.(1997). Stratgies for Advanced Learning:How Ancient Wisdom Enhanced Modern Technology.ERIC
Birch, D. (2001). e-Learner Competencies.Retrived at 8 june 2009, from: http://www.brightways.net/Articles/wp01_elc.pdf.
Boulevard, R(2006). Learning Management Systemsin the Work Environment:Practical considerations for the selection and implementation of an e-Learning platform. Retrieved on 2August 2008 from: www.elementk.com
 Dabbagh, N. (2007). The online learner: Characteristics and pedagogical implications. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 7(3), 217- 226.
Hogarth.  A(2008). Introducing a collaborative technology strategy for higher education students: Recommendations and the way forward. Educ Inf Technol vol:13 pp.259–273.
Huang.R.T(2009). Factors that influence online learners intent to continue in an online graduate program.Un published dissertation. Louisiana State University.
Jung,I(2007). Innovative Practices of Distance Education (including e-Learning) in Asia and the Pacific. International Journal for Educational Media and Technology.Vol.1(1).48-60
King.K.P.(2008). Blended Learning. In Lawrence A. Tomei. Encyclopedia of Information Technology Curriculum Integration.New York: InformatIon Science reference.
Lemercier,c., Tricot,A(2005). Multimedia, Comprehension and the psychology of learning: a review of four cognitive models. Retrived 14 July 2009 from: www.aace.ir
Marsap. A., Narin. M(2009). The integration of distance learning via internet and face to face learning: Why face to face learning is required in distance learning via internet? Procedia Social and Behavioral Sciences vol;1.2871–2878
Miguel, B., Mc pherson, M.(2004). Developing Innovationin Online Learning. London: Routledgfalmer.
Morrison, G.R; Ross, S. M; Kemp.J.E.(2004). Designing Effective Instruction.(4 nd ed). John Wiley.
Palloff, R., & Pratt, K. (2003). The Virtual Student. San Francisco: Jossey-Bass.
Piskurich, G. M. (Ed.) (2004). Getting the Most from Online Learning. San Francisco, USA: Pfeiffer.
Porter,L.R(2004). Developing an Online Curriculum: Technologies and Techniques.London: Information Science Publishing.
Pratt. K; Pallof. M. R. (2005). Collaborating Online: Learning Together in Community . Jossey - bass .
Rhode.J.F(2004).Roles & Responsibilities of the Online Learner . Retrived 12 june 2009 from: www.Slide share. Net
Santy, J. Smith,L(2007). Being an e-learner in health and social care: Astudents guide. London:Routledge
Schrum.L and  Hong.S(2002). From the Field: Characteristics of Successful Tertiary Online Students and Strategies of Experienced Online Educators. Education and Information Technologies 7:1, 5–16.
Singh.H (2004) Succeeding in an Asynchronous Learning Environment.In George M. Piskurich(ed) Getting the Most from Online Learning. San Francisco: Pfeiffe
Strobel. J; Jonassen. D.H; Ionas. L.G(2007). The Evolution of a Collaborative Authoring System for Non-linear Hypertext: A Design-Based Research Study. Journal of  Computers & Education. Retrived 14 July 2009:www.elsevier.com/locate/compedu
Tronsen.N.H(2004). Learner perception of barriers in corporate online training .  A thesis submitted to the Athabasca University Governing Council in partial fulfillment.
Watkins.R(2004). Online Readings: Gaining the Most from What You Read. In George M. Piskurich(ed) Getting the Most from Online Learning. San Francisco: Pfeiffer
Vonderwell.S; Zachariah.S.(2005). Foctors that Influence Particpation in Online Learning. Journal of Asynchronouse Learning Networks. Vol:11(4).pp82- 98.
 Watkins.R; Leigh. D; Triner. D(2004). Assessing Readiness for E-Learning. Performance Improvement Quarterly, 17(4) pp. 66-79
Young.K.A(2003). Building a Profile of the Young Web-Based Learner. Retrived 12 june 2009 from: www.sage.com