مجتبی بیرامی؛ پروین کدیور؛ مهدی عرب زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استحکام روانی نوجوانان McGeown و همکاران (2016) و آزمون رابطهی آن با اهمالکاری تحصیلی، اضطراب فراگیر و اضطراب ریاضی در قالب تحلیل مسیر بود. نمونه آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر زنجان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استحکام روانی نوجوانان McGeown و همکاران (2016) و آزمون رابطهی آن با اهمالکاری تحصیلی، اضطراب فراگیر و اضطراب ریاضی در قالب تحلیل مسیر بود. نمونه آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر زنجان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت حضوری و اجرای کلاسی به مقیاسهای مربوطه پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها، بهصورت دوفازی و با بهکارگیری روشهای آماری تحلیل عاملی و تحلیل مسیر انجام شد. در فاز اول پژوهش به بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استحکام روانی پرداخته شد. نتایج نشان داد یک راهحل شش عاملی، مطابق با شش ویژگی پیشنهادی استحکام روانی یعنی چالش، تعهد، کنترل (زندگی و هیجان) و اعتمادبهنفس (تواناییها و بین فردی)، نسبت به مدلهای رقیب بهترین برازش مدل را دارد. بهعلاوه همسانی درونی کل مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 به دست آمد. در فاز دوم پژوهش به آزمون اثرات مستقیم و غیرمستقیم استحکام روانی بر اضطراب (فراگیر و ریاضی) و اهمالکاری تحصیلی با بهکارگیری تکنیک آماری تحلیل مسیر پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان که استحکام روانی اثر مستقیم بر اضطراب فراگیر، اضطراب ریاضی و اهمالکاری تحصیلی دارد بهعلاوه استحکام روانی با میانجیگری اضطراب فراگیر بر اهمالکاری تحصیلی و اضطراب ریاضی اثر غیرمستقیم دارد. پیامد یافتههای پژوهش ازجمله کاربرد نتایج در مدارس و محیطهای تحصیلی و پیشنهادهای پژوهشی برای مطالعات آتی موردبررسی قرار گرفت.
سهراب امیری؛ امیر قاسمی نواب؛ ابوالقاسم یعقوبی
چکیده
زمینه: انتقال به نوجوانی همراه با تغییرات سریع، غیرمنتظره و تجارب جدید شناختی، اجتماعی، هیجانی و روانشناختی است که چالشهایی پیشروی نوجوان قرار داده و به عنوان زمینهساز استرس هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه استرس نوجوان بر روی دانشآموزان نوجوان مقطع دبیرستان در هر دو جنس بود. روش: ...
بیشتر
زمینه: انتقال به نوجوانی همراه با تغییرات سریع، غیرمنتظره و تجارب جدید شناختی، اجتماعی، هیجانی و روانشناختی است که چالشهایی پیشروی نوجوان قرار داده و به عنوان زمینهساز استرس هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه استرس نوجوان بر روی دانشآموزان نوجوان مقطع دبیرستان در هر دو جنس بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان مقاطع دبیرستان شهر همدان در سال تحصیلی 94 بودند. که 280 نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مذکور ابتدا پرسشنامه استرس نوجوان با تکنیک ترجمه مضاعف ترجمه شده و در نهایت به منظور بررسی شاخصهای روانسنجی آن، این پرسشنامه همراه با مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) و مقیاس اضطراب حالت اسپیلبرگر (SAI) اجرا گردید. داده-های گردآوری شده مورد تحلیل قرار گرفته و شاخصهای پایایی، روایی، تحلیل عاملی تاییدی محاسبه گردید. یافتهها: تحلیل دادههای گردآوری شده نشان داد که این پرسشنامه از نظر پایایی دارای ضرایب آلفای 75/0 تا 85/0 در ده خرده مقیاس است، همچنین روایی همزمان آن با مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس و پرسشنامه اضطرب حالت به ترتیب 34/0، 35/0، 82/0 و 15/0 بدست آمد که در سطح 01.0P< معنادار بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی از ساختار عاملی پرسشنامه حمایت کرد. بحث و نتیجه-گیری: پرسشنامه استرس نوجوان دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوبی در دانشآموزان نوجوان است.
فرزانه رعایی؛ علی دلاور؛ نورعلی فرخی
دوره 2، شماره 4 ، تیر 1390، ، صفحه 1-25
چکیده
این پژوهش به منظور فراتحلیل تحقیقات انجام شده دردو حوزه اضطراب و افسردگی در دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بین سالهای 85 -63 صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش بخشی مربوط به تحقیقات پیرامون اضطراب و بخش دیگر مربوط به تحقیقات پیرامون افسردگی بوده است. از میان 55 مورد در زمینه اضطراب 41 مورد و از میان ...
بیشتر
این پژوهش به منظور فراتحلیل تحقیقات انجام شده دردو حوزه اضطراب و افسردگی در دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بین سالهای 85 -63 صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش بخشی مربوط به تحقیقات پیرامون اضطراب و بخش دیگر مربوط به تحقیقات پیرامون افسردگی بوده است. از میان 55 مورد در زمینه اضطراب 41 مورد و از میان 59 مورد در زمینه افسردگی 36 مورد برای فراتحلیل مناسب تشخیص داده شدند. روش تحقیق این پژوهش در بخش آمار توصیفی، روش مرور ساختار یافته[1] میباشد و دربخش آمار استنباطی روش فراتحلیل میباشد. برای تجزیه وتحلیل دادههای جمع آوری شده از نرم افزارهای CMA (Comprehensive Meta Analysis) وSPSS استفاده شده است.
تمامی تحقیقات از نظر معناداری اندازه اثر مورد تحلیل قرار گرفتند. روش آماری t (وابسته و مستقل) در بخش علل و عوامل مؤثر بر اضطراب و شیوههای درمانی اضطراب و علل و عوامل مؤثر بر افسردگی وروشهای درمانی افسردگی روش آماری معنادار شناخته شد. روش نمونهگیری خوشهای و روش نمونهگیری در دسترس در تحقیقات مربوط به علل و عوامل اضطراب و در مورد شیوههای درمان اضطراب روش نمونهگیری در دسترس و روش نمونه گیری تصادفی معنادار میباشند. روشهای نمونهگیری تصادفی و خوشه ای ، در حوزه علل و عوامل افسردگی و روش نمونهگیری تصادفی در حوزه شیوههای درمان افسردگی معنادار میباشد. روشهای تحقیق علی – مقایسهای و همبستگی، در مورد علل و عوامل مؤثر بر اضطراب ودر حوزه روشهای درمان اضطراب، روشهای آزمایشی و نیمه آزمایشی معنادار هستند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که تحقیقات در دو حوزه اضطراب و افسردگی نیازمند بازبینی و اصلاح میباشند و تحقیقات جدید در این دو حوزه با توجه به خلأهای موجود ضروری به نظر میرسد.