علی شیخ الاسلامی؛ سعید خاکدال؛ بهمن زردی گیکلو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی انگیزههای استفاده از هوش مصنوعی در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سالتحصیلی 1403-1402 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 318 نفر (187 پسر و 131 دختر) ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی انگیزههای استفاده از هوش مصنوعی در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سالتحصیلی 1403-1402 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 318 نفر (187 پسر و 131 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی انگیزههای استفاده از هوش مصنوعی یورت و کاسارجی (2024) و نگرش کلّی نسبت به هوش مصنوعی شپمن و رودوی (2020) استفاده شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی ملاکی (همزمان) با مقیاس نگرش کلّی نسبت به هوش مصنوعی و تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش همسانی درونی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این پرسشنامه برازش مناسب داشته و در نتیجه از روایی مطلوبی برخوردار است (97/0=CFI، 95/0=NFI، 96/0=NNFI و 059/0=RMSEA). نتایج حاصل از ضریب همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) نشانگر پایایی خوب پرسشنامه بود. به طوری که ضریب آلفای کرونباخ برای عامل انتظار 87/0، برای عامل دستیابی 86/0، برای عامل سودمندی 89/0، برای عامل ارزش ذاتی/بهره 82/0 و برای عامل هزینه 72/0 به دست آمد. بنابراین، میتوان گفت که پرسشنامهی انگیزههای استفاده از هوش مصنوعی برای سنجش این سازه در نمونههای دانشجویان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
علی شیخ الاسلامی؛ سعید خاکدال
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه در نمونهای از دانشآموزان ایرانی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورهی متوسطهی دوّم شهر پارسآباد (استان اردبیل) در سالتحصیلی 1396 تشکیل میدادند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه در نمونهای از دانشآموزان ایرانی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورهی متوسطهی دوّم شهر پارسآباد (استان اردبیل) در سالتحصیلی 1396 تشکیل میدادند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 348 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت، پرسشنامهی 332 دانشآموز قابل تحلیل بود. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه (2016) و فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه ( 2014) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، علاوه بر عامل کلّی تعلّق به مدرسه، دو عامل پذیرش مدرسه و طرد مدرسه را برای مقیاس تعلّق به مدرسه تایید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه نشان داد که بین نمرهی دانشآموزان در خردهمقیاسهای فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه با دو خردهمقیاس فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه و با ضرایب همبستگی 73/0 تا 77/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه و با ضرایب همبستگی 67/0 تا 76/0 برای نمرهی کل و خردهمقیاسهای آن، مورد تایید قرار گرفت. بنابراین، میتوان گفت که فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه برای سنجش این سازه در نمونههای دانشآموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.