بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه در نمونه‌ای از دانش‏آموزان ایرانی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانش‏آموزان مدارس دوره‌ی متوسطه‌ی دوّم شهر پارس‌آباد (استان اردبیل) در سال‏تحصیلی 1396 تشکیل می‌دادند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، 348 دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت، پرسشنامه‏ی 332 دانش‌آموز قابل تحلیل بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه (2016) و فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه ( 2014) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، علاوه بر عامل کلّی تعلّق به مدرسه، دو عامل پذیرش مدرسه و طرد مدرسه را برای مقیاس تعلّق به مدرسه تایید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه نشان داد که بین نمره‌ی دانش‏آموزان در خرده‌مقیاس‌های فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه با دو خرده‌مقیاس فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه و با ضرایب همبستگی 73/0 تا 77/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه و با ضرایب همبستگی 67/0 تا 76/0 برای نمره‌‏ی کل و خرده‌مقیاس‏های آن، مورد تایید قرار گرفت. بنابراین، می‏توان گفت که فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه برای سنجش این سازه در نمونه‌های دانش‏آموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of Psychometric Properties of the Brief School Belongingness Scale

نویسندگان [English]

  • Ali Sheykholeslami 1
  • saeed khakdal 2
1 University of Mohaghegh Ardabili
2 University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the brief school belongingness scale at Iran students sampling. The study was descriptive survey. The study population included all high school students in the second period Parsabad city (Ardabil province) in academic year of 2018, that selected across of there using random cluster sampling 348 finaly scale of 332 was analys abilty. For collective data using from brief school belongingness scale (2016) and brief adolescents’ subjective well-being in school scale (2014). Results confirmatory factor analysis, principle factor brief school belongingness scale, two factor school acceptance and school exclusion determined for brief school belongingness scale. Results pearson correlation coefficients for investigated concurrent validity brief school belongingness scale showed that across of namber at subscales brief school belongingness scale with two component brief adolescents’ subjective well-being in school scale, there is positive and significant correlation. Internal consistency brief school belongingness scale cronbachs alpha coefficients and with correlation coefficients 0/73 to 0/77 confirmatoried. test-retest reliability brief school belongingness Scale and with correlation coefficients 0/67 to 0/76 for total scale and subscales confirmatoried. The results brief school belongingness scale for assessing this construct at Iran students sample from validity and reliability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychometric properties
  • brief school belongingness scale
  • school acceptance
  • school exclusion
Akar-Vural, R., Yılmaz-Ozelci, S., Cengel, M., & Gomleksiz, M. (2013). The development of the sense of belonging to school scale. Eurasian Journal of Educational Research, 53, 215-230.
Arslan, A & Duru, E. (2017). Initial Development and Validation of the School Belongingness Scale. Child Indicators Research, 10(4). 1043-1058. DOI 10.1007/s12187-016-9414-y. First Online: 19 August 2016.
Blum, R.W. (2005). A case for school connectedness. Educational Leadership, 62(7), 16-20.
Booker, K. C. (2004). Exploring school belonging and academic achievement in African American adolescents. Curriculum and Teaching Dialogue, 6(2), 131–143.
Chapman, R. L. Buckley, L. & Sheehan, M. (2012). Injury prevention among friends: the benefits of school connectedness. Injury prevention, 18(Suppl 1), A63-A63.
Chapman, R. L. Buckley, L. Sheehan, M. & Shochet, I. (2013). Schoolbased programs for increasing connectedness and reducing risk behavior: A systematic review. Educational Psychology Review, 1-20.
Chapman, R. L. Buckley, L. Sheehan, M. C. Shochet, I. M. & Romaniuk, M.(2011). The impact of school connectedness on violent behavior,transport risk-taking behavior, and associated injuries in adolescence.Journal of School Psychology, 49(4), 399-410.
Duru, E., & Arslan, G. (2014). Evlenmek amacıyla evden kaçan kız ergenler: Bir olgubilim çalışması. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 41(5), 36–48.
Duru, E., & Balkıs, M. (2015). Birey-çevre uyumu, aidiyet duygusu, akademik doyum ve akademik basarı arasındaki ilişkilerin analizi. Ege Eğitim Dergisi, 16(1), 122–141.
Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30(1), 79–90.
Goodenow, C., & Grady, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends’ values to academic motivation among urban adolescent students. The Journal of Experimental Education, 62(1), 60–71.
Malone, G. P., Pillow, D. R., & Osman, A. (2012). The General Belongingness Scale (GBS): assessing achieved belongingness. Personality and Individual Differences, 52, 311–316.
Osterman, K. F. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323–367.
Roffey, S. (2011). Enhancing connectedness in Australian children and
young people. Asian Journal of Counselling, 18(1), 1-25.
Sarı, M. (2013). Lise öğrencilerinde okula aidiyet duygusu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,13(1), 147–160.
Stracuzzi, N. F. & Mills, M. L. (2010). Teachers matter: feelings of school connectedness and positive youth development among Coos County youth.
Tian, L., Han, E. M., & Huebner, S. (2016). Preliminary development of the Adolescent Students’ Basic Psychological Needs at School Scale, Journnal of Adolescence, 37,257-267.
Willms, J. D. (2003). Student engagement at school: a sense of belonging and participation. Paris:Organisation for Economic Co-Operation and Development.
Ye, F., & Wallace, T. L. (2014). Psychological sense of school membership scale:method effect sassociated with negatively worded items. J Psychoeduc Assess, 32(3), 202–215.
You, S., Ritchey, K., Furlong, M., Shocket, I., & Boman, P. (2011). Examination of the latent structure of the Psychological Sense of School Membership Scale. J Psychoeduc Assess, 29(3), 225–237. doi:10.1177/0734282910379968.
Yuen, M. Lau, P. S. Lee, Q. A. Gysbers, N. C. Chan, R. M. Fong, R. W. etal. (2012). Factors influencing school connectedness: Chinese adolescents’ perspectives. Asia Pacific Education Review, 13(1), 55-63.