TY - JOUR ID - 8695 TI - باز ساخت، رواسازی، پایاسازی، و هنجاریابی مقیاس خودپنداره ریاضی JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - صالح صدق پور, بهرام AU - ابراهیم دماوندی, مجید AU - رعدی, اصغر AD - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی AD - عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران AD - کارمند اداره آموزش و پرورش شهرستان ملارد Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 30 SP - 19 EP - 45 KW - رواسازی KW - پایاسازی KW - هنجاریابی KW - خودپنداره KW - خودپنداره ریاضی DO - 10.22054/jem.2018.21476.1527 N2 - هدف:هدف اصلی این پژوهش، بازساخت، رواسازی، پایاسازی و هنجاریابی مقیاس خودپنداره ریاضی بود. در این پژوهش آزمون سازی، 812 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهرستان ملارد، مشارکت کردند. روش: در این پژوهش، گویه های مقیاس بازسازی شده خودپنداره ریاضی، با استفاده از ضریب تمیز و روش هماهنگی درونی سوالات، مورد تحلیل قرار گرفت. پایایی مقیاس با روشهای تنصیف و آلفای کرونباخ، سپس روایی سازه، و روایی افتراقی آن بررسی شد. برای هنجاریابی مقیاس، از نمرات استاندارد Z و T استفاده شد. یافته ها: پایایی مقیاس، عدد 0/898 به دست آمد و روایی افتراقی آن در سطح کمتر از 0/01 معنادار بود و در بررسی دیگری، روایی افتراقی، عدد 0/76 به دست آمد. روایی سازه نیز سه عامل (قابلیت ها و مهارتها، اجتناب از ریاضی و لذت بردن از ریاضی) را در مقیاس نشان داد. مقیاس خودپنداره ریاضی بازسازی شده، می تواند در امر هدایت تحصیلی و بهبود شرایط درسی ریاضی برای دانش آموزان و همچنین تحقیقات مرتبط، مفید باشد. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_8695.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_8695_1349e940d3a519a92c074ab294d5050a.pdf ER -