Document Type : Research Paper

Authors

shahid rajaee university

Abstract

The purpose of the present research is to restructure, validate, make reliable and normalize math self concepts scale. in testing research, 812 students from Malards high school were participated.
Method:In this study, the items of math self concept restructured scale was analyzed with discriminant index and loop method. The reliability of scale was investigated with split-half method and coefficient alpha, then construct validity, criterion validity and discriminant validity were investigated. Investigating construct validity, we use factor analysis , and also investigating discriminant validity, math anxiety scale (from Betz) was used, because there is a negative relation between math self concept and math anxiety. Investigating discriminant validity, we use a difference between 3 course of education in students. T and Z scores were used for normalization of scale.
Findings:Reliability of this scale was 0/898 and discriminant validity was meaningful, that is show a meaningful difference between 3 courses and confirm discriminant validity of this scale. Result of construct- related validity shows 3 factors in this scale.
The restructured scale can be beneficial for students in choosing their course of study and for measuring their affective to math.

Keywords

 اردستانی، مریم. (1385). "بررسی اثر برخی متغیرهای فردی و جو اجتماعی خانواده بر اضطراب ریاضی دانش­آموزان"، پایان­نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
 افضلی، افشین؛ دلاور، علی؛ برجعلی احمد؛ میرزمانی بافقی، سیدمحمود. (1386). "ویژگی­های روان­سنجی آزمون DASS-42 بر اساس نمونه­ای از دانش­آموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه"، مجله تحقیقات علوم رفتاری، دوره 5، شماره2، ص 81-92.
 ایزدی، مهشید. (1384). بررسی اثربخشی روش­های آموزش دوجانبه و خواندن مشترک راهبردی در درک خواندن و خودپنداره تحصیلی دانش­آموزان دختر سال اول دبیرستان تهران، پایان­نامه جهت اخذ دکترای رشته روان­شناسی تربیتی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی.
-بلوم، بنجامین. (1374). ویژگی­های آدمی و یادگیری آموزشگاهی. ترجمه علی­اکبر سیف، نشر دانشگاهی.
پوراصغر، نصیبه .(1383). نقش خودپنداره و انگیزش یادگیری ریاضی بر پیشرفت ریاضی دانش­آموزان سال اول دبیرستان (منطقه6 تهران)، پایان­نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی. تهران: دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی.
 سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (1388). روش­های تحقیق در علوم رفتاری. تهران، انتشارات آگاه.
 سیف، علی اکبر. (1388). اندازه­گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران، نشر دوران.
 شریفی، حسن پاشا. (1381). اصول روان­سنجی و روان­آزمایی، نشر رشد.
 شمس، زهرا. (1384) بررسی ارتباط هوش هیجانی با خودپنداره و پیشرفت تحصیلی و مقایسه آن بین دختران و پسران شهر تهران،  پایان­نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد رشته روان­شناسی. تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
 صالح صدق­پور، بهرام. ( 1388). آمار و روش تحقیق در روان­شناسی، تهران، نشر پارسه.
عبدالملکی، زهرا. (1389). رابطه ساختاری بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی و بالیدگی با خودپنداره بدنی دختران نوجوان. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشکده روان­شناسی، دانشگاه تربیت معلم.
گیج و برلاینر. (1383).  روانشناسی تربیتی، ترجمه حسین لطف‏آبادی، مشهد، آستان قدس رضوی.
 نادری، عزت اله، سیف نراقی، مریم. (1386). روش­های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی‏ (تجدید نظر سوم: چاپ دوم) تهران، انتشارات بدر.
 نصفت، مرتضی. (1386). اصول و روش­های آماری، نشر دانشگاه تهران.
 هومن، حیدرعلی. (1385). تحلیل داده های چندمتغیری در پژوهش رفتاری. تهران. انتشارات پیک فرهنگ.
 
-  Belfi, B., Goos, M., De Fraine, B., & Van Damme, J. (2011). The Effect of Class Composition by Gender and Ability on Secondary School Students’ School Well-being and Academic Self-concept: A literature review. Educational Research Review, Volume 7, Issue 1, 2012, Pages 62-74.
- Ferla, J., Valcke, M., Cai, Y. (2009). Academic Self Efficacy and Academic Self Concept: Reconsidering Structural Relationships,  Learning and Individual Differences, Volume 19, Issue 4, December 2009, Pages 499-505.
- Githua, B.N., Mwangi, J.G. (2003). Students Mathematics Self concept and Motivation to Learn Mathematics: Relationship and Gender Differences among Kenyas Secondary-school Students in Nairobi and Rift Valley Provinces, International Journal of Educational Development , Volume 23, Issue 5, September 2003, Pages 487-499.
- Kornilova, T.V., Kornilov, S.A.& Chumakova, M.A. (2009). Subjective Evaluations of Intelligence and Academic Self-concept Predict Academic Achievement: Evidence from a Selective Student Population. Learning and Individual Differences ,Volume 19, Issue 4, December 2009, Pages 596-608.
- Ahmed, W., Minnaert, A., Kuyper, H. & van der Werf, G. Werf. (2012). Reciprocal Relationships between Math Self-concept and Math Anxiety. Learning and Individual Differences, Volume 22, Issue 3, June 2012, Pages 385-389.