نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 اراک. دانشگاه اراک

2 آموزش و پرورش اراک

10.22054/jem.2025.79434.3536

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخص‌های ارزشیابی طرح المپیاد ورزشی درون‌‌‌مدرسه‌ای بر اساس مدل سیپ بود. این پژوهش از نوع تحقیق‌های کیفی بود. جامعه آماری کلیه مدیران ستادی تربیت‌بدنی، مدیران، معاونان و معلمان تربیت‌بدنی مدارس استان مرکزی بودند. برای شناسایی شاخص‌های مدل سیپ در المپیاد ورزشی از مصاحبه عمیق استفاده گردید. ابتدا یک گروه کانونی (10 نفر) در نظر گرفته و سپس با 14 نفر مصاحبه عمیق شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از تئوری زمینه‌ای انجام شد. ممیزی تحقیق با استفاده از چهار عنصر اعتمادپذیری، انتقال‌پذیری، اتکاپذیری و تأییدپذیری صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد شاخص‌های مرحله زمینه شامل برنامه‌ریزی و اهداف، و تناسب آن‌ها با شرایط و شفافیت دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها؛ شاخص‌های مرحله درونداد شامل منابع انسانی، عوامل مخاطبان و منابع مالی و فیزیکی، شاخص‌های مرحله فرآیند شامل آمادگی مجریان، آمادگی مخاطبان، پشتیبانی و اجرا؛ و شاخص‌ها مرحله برونداد شامل نتایج مجریان، دستیابی به اهداف تربیت‌بدنی و نتایج مخاطبان بود. با توجه به اهمیت ورزش و تربیت‌بدنی در مدارس و اهمیت المپیاد ورزشی درون ‌مدرسه‌ای در راستای تحقق اهداف نظام آموزشی چون تربیت نسلی شاداب و بانشاط در کنار فراگیری علوم، اجرای هر چه بهتر این طرح در مدارس ضروری به نظر می‌رسد که البته جهت بهبود هر چه بیشتر این طرح نیاز به ارزیابی مداوم جهت شناسایی مشکلات و انحرافات و در ادامه اصلاح فرآیندها می‌باشد. این پژوهش شاخص‌های مورد نیاز را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد تا بستری برای ارزیابی المپیاد ورزشی درون ‌مدرسه‌ای ایجاد نمایند و المپیاد را در ابعاد گوناگون ارتقاء دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying the evaluation indicators of the In-school Sport Olympiad plan according to the CIIP model

نویسندگان [English]

  • karim zohrevandian 1
  • Iman Ghafari 2

1 اراک. دانشگاه اراک

2 Education teacher, Markazi Province, Arak

چکیده [English]

The current research aim is to identify the evaluation indicators of the In-school Sport Olympiad plan according to the CIIP model. This research is qualitative. The statistical population was all managers and physical education teachers. For collecting data, a focus group (10 people) was considered and then an in-depth interview was conducted with 14 people. Data analysis was done using grounded theory. The research audit was approved using Credibility, Transferability, Dependability, and Conformability. The results showed that the context indicators included planning and goals, and their compatibility with the conditions and transparency of the guidelines and regulations. In the input dimension, the indicators included human resources, audience factors, and financial and physical resources. In the process, indicators including the preparation of presenters, the preparation of the audience, support, and implementation were obtained. Also, in the output, the indicators included Executive results, physical education goals achievement, and audience results. Considering the importance of sports and physical education in schools and the importance of in-school sports Olympiad to achieve the goals of the educational system, such as raising a fresh and energetic generation along with learning science, it seems necessary to implement this plan as best as possible in schools, of course, to improve as much as possible. This plan needs continuous evaluation to identify problems and deviations and continue to improve the processes. This research provides the required indicators to the officials to create a platform for evaluating the intramural sports Olympiad and to promote the Olympiad in various dimensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "school sports events"
  • "context"
  • "input"
  • "process"
  • "output"