سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود؛ عزت اله قدم پور؛ مسعود صادقی؛ محمد عباسی؛ فیروزه غضنفری
چکیده
اثرات مخربی که طرد شدن از سوی همسالان در دورۀ کودکی دارد تحقیق و پژوهش در این حوزه را یک ضرورت ساخته است. نظر به اینکه اصلیترین گام در هر پژوهشی داشتن ابزاری روا، پایا و مختص فرهنگ آن جامعه است هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (تعیین ساختار عاملی و اعتبار) مقیاس طرد همسالان ویسل، سارید و استرنبرگ (2013) بود. طرح پژوهش ...
بیشتر
اثرات مخربی که طرد شدن از سوی همسالان در دورۀ کودکی دارد تحقیق و پژوهش در این حوزه را یک ضرورت ساخته است. نظر به اینکه اصلیترین گام در هر پژوهشی داشتن ابزاری روا، پایا و مختص فرهنگ آن جامعه است هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (تعیین ساختار عاملی و اعتبار) مقیاس طرد همسالان ویسل، سارید و استرنبرگ (2013) بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان پایۀ ششم دبستان شهر کرمانشاه در سال 97-96 بود که تعداد 311 نفر از ایشان بهعنوان نمونه و بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که همانند با نسخۀ اصلی پرسشنامه این مقیاس در جامعۀ مختص دانشآموزان ایرانی دارای چهار مؤلفه است که این مؤلفهها را تحلیل عامل تائیدی مرتبه اول مورد تائید قرار داد. این مؤلفهها در تحلیل عامل تائیدی مرتبه دوم همگی در ذیل مفهوم طرد همسالان قرار گرفت. در مجموع میتوان گفت که مقیاس طرد همسالان بعد از تعدیلهایی جزئی که بر روی آن صورت گرفت دارای روایی و پایائی مطلوبی میباشد و قابلیت استفاده در جامعۀ دانشآموزان ایرانی را دارد
کیانوش زهراکار؛ خبات کرمی؛ کاملیا بزرگمنش
چکیده
زمینه: در سالهای اخیر پژوهش در حیطه روانشناسی مثبت افزایش یافته است. هدف غایی این رویکرد شناسایی سازهها و شیوههایی است که بهزیستی انسان را فراهم میکند. بنابراین، بررسی خصوصیات روانسنجی ابزارهای پرکاربرد در این حیطه از جمله تابآوری خانواده بسیار حائز اهمیت است. هدف: هدف از انجام این پژوهش ارزیابی ویژگیهای روانسنجی ...
بیشتر
زمینه: در سالهای اخیر پژوهش در حیطه روانشناسی مثبت افزایش یافته است. هدف غایی این رویکرد شناسایی سازهها و شیوههایی است که بهزیستی انسان را فراهم میکند. بنابراین، بررسی خصوصیات روانسنجی ابزارهای پرکاربرد در این حیطه از جمله تابآوری خانواده بسیار حائز اهمیت است. هدف: هدف از انجام این پژوهش ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس "تابآوری خانواده" سیکسیبی (2005) میباشد. روش: در اجرای مقدماتی30 نفر و در اجرای اصلی 400 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای ناحیه4 شهر کرج در سال تحصیلی 92-1391 به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند و پرسشنامه تابآوری خانواده را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی توسط نرمافزاهای spss و لیزرل (lisrel) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج بهدستآمده از روش آماری تحلیلعاملی اکتشافی شش عامل را نشان داد و نتایج تحلیل عامل تاییدی موید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برارزش مدل را تایید میکنند. در بررسی پایایی پرسشنامه نیز ضریب آلفایکرونباخ و بازآزمایی کل پرسشنامه به ترتیب 92/0 و 88/0 بهدستآمد. همچنین ضرایب روایی همگرا پرسشنامه تابآوریخانواده (سیکسبی 2005) با عملکرد خانواده نسخه 1 (FAD)، مقیاس عملکرد خانواده نسخه 2 (FAD)، مقیاس انسجام خانواده (1381)، و پرسشنامه تابآوری کانر-دیویدسون(2003) به ترتیب 88/0-، 73/0-، 65/0 و 45/0 بدست آمد، در حد بالا و قابل قبولی بود. بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای روانسنجی مقیاس مذکور رضایتبخش بوده و میتوان از آن به عنوان ابزار پایا و روا در پژوهشهای حوزه خانواده استفاده کرد.