نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان
2 دکترای مدیریت دانشگاه تهران
3 دانشجوی دکتری جامعهشناسی بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی ترجیحات انتخاب رشته دانشآموزان بر اساس روش تحلیل سلسلهمراتبی(AHP) در بین دانشآموزان پایه دهم متوسطه است. دادهها بهوسیلهی پرسشنامه مقایسه زوجی، از بین نمونهای 30 نفری از متخصصان تعلیم و تربیت گردآوری شدهاست. اعتبار پرسشنامه بر اساس نظرات افراد متخصص و اساتید دانشگاه صورت گرفتهاست. برای تعیین چارچوب نظری تحقیق از دیدگاههای جامعهشناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت استفاده گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی انجام گردیده و برای مقایسات زوجی، هریک از معیارهای عوامل مدرسهای، توانایی و علایق شخصی، فرصتهای شغلی آینده، نظر والدین و عوامل اجتماعی با رشتههای موجود در دبیرستانها و هنرستانهای دوره متوسطه شامل ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، فنی و حرفهای و کار و دانش دو به دو باهم مقایسه گردیدهاند. نتایج نهایی نشان میدهند به ترتیب رشتههای علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، فنی و حرفهای، کار و دانش و علوم انسانی دارای ارجحیت و اولویت برای انتخاب و ادامه تحصیل هستند. همچنین نتیجه فرایند مقایسه زوجی معیارها و عوامل حاکی از ایناست که توانایی و علایق شخص با 46 درصد در اولویت اول بوده، پس از آن فرصتهای شغلی آینده با 22 درصد و عوامل مدرسهای، عوامل اجتماعی و درنهایت نظر والدین به ترتیب با 11، 4 و 4 درصد قرار دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Preferences for choosing a course for students entering secondary education based on Hierarchical Analytic Method (AHP)
نویسندگان [English]
- Mohsen Niazi 1
- Mohammad Aghighi 2
- Mohammad Soleymannejad 3
- Hadi razegh iMela 3
1 Professor of Social Sciences Department of Kashan University
2 Professor of Department of Management of Kashan University
3 Professor, Department of Management, Kashan University of Technology, Ph.D. student of sociology of social issues, Kashan University
چکیده [English]
The purpose of this study is to study the preferences of student selection based on Hierarchical Analytic Method (AHP) among high school students. The data were collected by a pair of paired questionnaires from among 30 sampled educators. The validity of the questionnaire was based on the opinions of experts and university professors. To determine the theoretical framework of the research, the views of sociologists and educators have been used. The data were analyzed using descriptive statistics and for each pair of comparisons, each of the criteria of the school's factors, personal abilities and interests, future job opportunities, parents' opinion and social factors with the courses in high schools, including mathematics and physics, Empirical sciences, humanities, Technical and professional, and work and knowledge two to two are compared. The final results show that the fields of experimental science, mathematics and physics, technical and vocational, work and knowledge and humanities have Preference and Priority to choose and continue education. Also, the result of the paired comparison of the criteria and factors suggests that the person's ability and interests were 46% in the first priority, then the future job opportunities with 22% and the school's factors, social factors and, ultimately, the parent's views with 11, 4% and 4% respectively are located.
کلیدواژهها [English]
- : Field Selection
- Pair Comparison
- Personal Interest
- Job Opportunity
- Family Factors