ابراهیمی مقدم، ندا.، صمدی، بیتا.، و شریفی، اصغر. (1396). شناسایی دلایل تمایل و عدم تمایل دانشآموزان به انتخاب رشته هنر (مطالعهی موردی دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه منطقه 2 شهر تهران)، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 13 (44)، 153-174.
اشتراوس، آنسلم.، و کوربن، جولیت. (1385). اصولروشتحقیقکیفی:نظریةمبنایی، رویهها و شیوهها، ترجمة بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بیدختی، علیاکبر.، و دارائی، مریم. (1390). بررسی علل گرایش کم دانشآموزان دختر مستعد به رشته علوم انسانی در دبیرستانهای شهر سمنان، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (5).
حاجی علیزاده، کبری.، رفیعی پور، امین.، و سماوی، عبدالوهاب. (1395). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 6 (24)، 83-102.
رضا پور میرصالح، یاسر.، شفایی، مریم.، و براتی و سمیه. (1395). بررسی وضعیتآگاهی، دسترسی و استفاده دانشآموزان از منابع اطلاعاتی مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی، فصلنامه پژوهشهای مشاوره، 15 (60)، 60-83.
زندوانیان نائینی، احمد. (1385). مقایسه تطبیقی عملکرد تحصیلی فارغالتحصیلان نظام جدید آموزشی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
زرافشان، علی. (1395). هدایت تحصیلی، ضرورت ها و کارکردها، رشد مدیریت مدرسه، 114، 19-21.
داداشی، فاطمه. (1393). شناسایی عوامل موثر بر انتخاب رشته ی تحصیلی دانشآموزان موفق دبیرستان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء.
سرمدی، علی. (1390). عواملموثربرانتخابرشتهتحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران.
سلیمان نژاد، روحانگیز. (1378). بررسیعللعدمتوجهبهاولویتهایپیشنهادیمشاورانبهوسیلهدانشآموزاندخترنظامجدیدآموزشمتوسطهدرآموزش و پرورششهرتهران، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء.
وزارت آموزش و پرورش. (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. تهران. وزارت آموزش و پرورش. دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش.
شفیعآبادی، عبدالله. (1389). راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی، تهران، انتشارات سمت.
صافی، احمد. (1388). راهنمائی و مشاوره در دوره متوسطه ایران و نقش مشاوران در این دوره، فصلنامهتعلیموتربیت، 4.
مرادی، انسیه.، و اخوان تفتی، مهناز. (1392). بررسی رضایت دانشآموزان دوره متوسطه نظری از انتخاب رشته خویش و عوامل مؤثر برآن، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 9 (28)، 121-138.
مقصود گردوان، امیر.، و عبدالهی، درخشان. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان، فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی، 20 (1).
نظری، الناز.، محمدی، فاطمه.، و حاتمی، حسین. (1389). ارائه راهبردهایی برای هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان سیرجان، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (5)، 117-130.
نویدی، احمد. (1397). هدایت تحصیلی در نظام آموزشوپرورش ایران: تجارب عملی و چالشهای پایدار. فصلنامه تعلیم و تربیت، 34 (133)، 9-34.
وبر، ماکس. (بیتا).مفاهیماساسیجامعهشناسی، حسن پویان، 1368، تهران: چاپخش.
Cernicova, M., & Palea, A. (2014). Measuring the Students’ Perception Chosen Profession. Case Study: PR Students in Western Romania. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2825-2831.
DeRonck, N. G. (2007). The impact of family structure and involvement on the college enrollment of potential first-generation college students.
Giustinelli, P., & Pavoni, N. (2017). The evolution of awareness and belief ambiguity in the process of high school track choice. Review of Economic Dynamics, 25, 93-120.
Gottleib, F. M. (2006). Humanistic leadership: Emotional intelligence and team learning. 67.
Harren, V. A. (1979). "A model of career decision making for college students." Journal of vocational behavior 14(2): 119-133.
Hossler, D. and K. S. Gallagher (1987). "Studying student college choice: A three-phase model and the implications for policymakers." College and university 62(3): 207-221.
Polat, S. (2012). The factors that students consider in university and department selection: a qualitative and quantitative study of Kocaeli University, faculty of education students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 2140-2145.
Rapoport, B., & Thibout, C. (2018). Why do boys and girls make different educational choices? The influence of expected earnings and test scores. Economics of Education Review.
Saaty, T. L. (2003). Decision-making with the AHP: Why is the principal eigenvector necessary? European Journal of Operational Research 145, 85 - 91
Saaty, T. L. (2008). Decision making with the analytical hierarchy process. International Journal of Services Sciences. 83- 98.
Wagner, K., & Fard, P. Y. (2009). Factors influencing Malaysian students' intention to study at a higher educational institution. E-Leader Kuala Lumpur.
Yusof, N. A. M., & Salleh, S. H. (2013). Analytical Hierarchy Process in multiple decisions making for higher education in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 81, 389-394.