یارمحمدیان، احمد. (1386). بررسی توان مقیاس هوش کتل ( ۳ ) و آزمون حافظه بصری آندره ری در تشخیص دانشجویان استعداد درخشان. پژوهش هایتربیتیوروانشناختی، 3(1)، 94-77.
استرنبرگ، رابرت؛ کافمن، جیمز؛ گریکورنکو، النا.(؟) هوش کاربردی( ترجمه مسعود بابازاده)(1390). تهران: ساوالان.
بهرامی، هادی. (1392). آزمونهای روانی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی(ره).
پیروز، ملیحه؛ امیری، شعله و کجباف، محمدباقر. (1387). بررسی رابطه ی مؤلفه های زبان شناختی با هوش و سن. روانشناسی تربیتی، 5(1): 14-1.
جوکار، بهرام. (1378). هنجار یابی مقیاس دو آزمون هوشی فرهنگ کتل ناوابسته کتل برای کودکان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تبریز. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 4(2)، 40-21.
رحمانی، مرضیه؛ هومن، حیدر علی و احمدی سرتختی، علاالدین. (1391). ویژگی های روان سنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانش آموزان تیز هوش. روانشناسی تحولی، 33، 27-38.
رئیسی یزدی، منیژه؛ امیری، شعله و مولوی، حسین. (1387). تأثیر درمان شناختی-رفتاری بر عملکرد حل مسئلهی ریاضی دانش آموزان دختر دچار اختلال در ریاضیات پایه ی پنجم. پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی، 8 (1)، 33-9.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1393). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
سیف، علی اکبر.(1390). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
شریفی، پاشاحسن. (1389). اصول روانسنجی و روانآزمایی. تهران: رشد.
شریفی، حسن پاشا و قدرتی، مهدی. (1389). بررسی خلاقیت دانشآموزان دختر تیزهوش مددارس اسدتعدادهای درخشان،غیرانتفاعی و دولتی. تازه های روانشناسی صنعتی سازمانی، 3: 40-31.
شریفی، حسن پاشا. (1384). مطالعه مقدماتی نظریه هوش چندگانه گاردنر در زمینه موضوع های درسی و سازگاری دانش آموزان. نوآوری های آموزشی، 4(88).
شعاری نژاد، علی اکبر.( 1385). روانشناسی رشد. تهران: انتشارات اطلاعات.
شهریاری احمدی، منصوره؛ افروز، غلام علی؛ شریفی، حسن پاشا و دوایدی، مهدی. (1391). مقایسه ی خلاقیت و سلامت روانی دانش آموزان تیز هوش و عادی. تحقیقات روانشناختی، 15: 80-69.
طاهر، محبوبه؛ بخشی پور، باب اله؛ مجرد، آرزو و کوچک پور، مریم. (1394). مقایسه ی هوش هیجانی و خلاقیت دانش آموزان تیز هوش و دانش آموزان با هوش متوسط. تحول روانشناختی کودک، 1(2): 66-55.
طباطبایی، مینو.(1388). انواع هوش و کاربردهای آن در زندگی انسان. ماهنامه پیوند(تربیتی-آموزشی). انجمن اولیا و مربیان ایران، 362: 25-22.
قدرتی، مهدی. (1389). مقایسه خلاقیت دانش آموزان دختر تیزهدوش مددارس اسدتعدادهای درخشدان، غیرانتفداعی و دولتی. علوم رفتاری، 141-107.
کوپر، کا. (1997). تفاوت های فردی(نظریه و سنجش). (ترجمه ی حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی وند). (1388). تهران: نشر سخن.
یارمحمدیان، احمد. (1386). بررسی توان مقیاس هوش کتل ( ۳ ) و آزمون حافظه بصری آندره ری در تشخیص دانشجویان استعداد درخشان. پژوهش هایتربیتیوروانشناختی، 3(1)، 94-77.
Batey, M., Furnham, A. F., & Safiullina, X. (2010). Intelligence, General Knowledge and Personality as Predictors of Creativity. Learning and Individual Differences, 20, 532-535.
Runco, M. (2007). Enhancement and the fulfillment of potential. Creativity, 813-818.
Davey,G.C.L. & Wells, A.(2006).Worry and its psychological disorders. England, John Wiley & sons.
Eason, R., Giannangelo, D. M., & Franceschini, L. (2009). A look at creativity in public and private schools. Thinking Skills and Creativity, 4, 130-137.
Mangol, S.K. (2002). Advanced educational psychology. second edition new Delhi: Prentice Hall of India.
O' Connel, Kevin M.(2009). Investigation of Gardner's Theory of Multiple Intelligence Interrelated with student engagement and motivation on Urban Middle School Youth. ProQuest LLc.
Furnham, A. & Ward,C. (2001). Sex differences, test experience and self estimation of multiple intelligences. New Zealand. Journal of Psychology. 30(2),52-59.
Meyers, L.S. ; Gamst,G. & Guarino,A.J. (2006). Applied multivariate Research(Design and Interpretation). Sage publication, Inc, Thousand Oaks, California.
Dickinson, Dee.(1991). Intelligence in seven steps. perspectives on educational change.
http://www.newhorizons.org. Noble,K.D.(2000). Spritual intelligence: A new frame of mind. Advanced Development Journal. 9,1-28.
Waschl, N. A., Nettelbeck, T., Jackson, S. A., &Burns, .N. R. (2015). Dimensionality of the Raven's Advanced Progressive Matrices: Sex differences and visuospatial ability. Personality and Individual Differences. 76(11), 112-122.