@article { author = {abdolmohamadi, karim and Alizadeh, Hamid and Farhad, Ghadiri Sourman Abadi and Taiebli, Masuleh and fathi, ayatallh}, title = {Psychometric Properties of Behavioral Rating Scale of Executive Functions (BRIEF) in Children aged 6 to 12 Years}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {30}, pages = {135-151}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2018.24457.1596}, abstract = {Introduction: Due to the wide range of executive functions, Existing questionnaires measure some aspects of these functions. Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF )has a greater comprehensiveness and it's made based on the latest insights on executive functions. Objective: The purpose of this study was to validate of this questionnaire in Iranian society.Method: This research is descriptive, a sample of 516 people was selected by a cluster sampling method from Tehran, East Azarbaijan, West Azarbaijan and Kurdistan provinces. In this way, the final sample was reduced to 441 subjects. Statistical analysis was performed using SPSS 20. Results: The present inventory consists of eight scales and from the combination of these eight scales the behavioral indicator and cognitive index are obtained. Finally, by combining the score of 8 scales, the total score of the BRIEF test is obtained. The results show that calculated Cronbach's alpha for 8 scales of the questionnaire is between 68 to 86. Also, calculated Cronbach's alpha for behavioral adjustment index, cognitive index and total score of BRIEF questionnaire were 0.86, 0.89, and 0.93 .Conclusion: According to the findings of this study the brief questionnaire in Iranian society has a desirable credibility as a tool for evaluating executive functions and It is used in research and clinical work as a valid tool.}, keywords = {executive functions,inventory,Validation studies,Iranian society}, title_fa = {بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی ( بریف) درکودکان 6 تا 12 سال}, abstract_fa = {با توجه به گستردگی کارکردهای اجرای پرسشنامه‌های موجود جنبه های محدودی از این کارکردها را می-سنجد. پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف جامعیت بیشتری دارد و بر اساس جدیدترین دیدگاه‌ها در مورد کارکرد اجرایی ساخته شده‌است.موضوع: هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی می‌باشد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد، نمونه‌ای با حجم 516 نفر با روش نمونه گیری خوشه-ای استانهای تهران،آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان انتخاب شدند، تعداد 75 آزمودنی به دلیل پاسخ ناقص به پرسشنامه ها از تحلیل‌های آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی مورد پژوهش به 441 پدر و مادر تقلیل یافت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: پرسشنامه حاضر از هشت مقیاس شکل گرفته و از ترکیب این هشت مقیاس دو شاخص تنظیم رفتار و شاخص شناختی به دست می آید و در نهایت از ترکیب نمره 8 مقیاس نمره کل آزمون BRIEF حاصل می‌شود، نتایج به دست آمده نشان می دهد آلفای کرونباخ محاسبه شده برای 8 مقیاس‌پرسشنامه بین 68 تا 86 می باشد و همچنین آلفای کرونباخ محاسبه شده برای شاخص تنظیم رفتار ، شاخص شناختی و نمره کل پرسشنامه BRIEF به ترتیب 86/0، 89/0 و 93/0 می‌باشد. نتیجه-گیری: بنابر یافته‌های پژوهش حاضر، پرسشنامه بریف در جامعه ایرانی به عنوان ابزار سنجش کارکردهای اجرایی اعتبار مطلوبی دارد و در تحقیقات و کارهای بالینی به عنوان یک ابزار معتبر قابل کابرد می‌باشد.}, keywords_fa = {کارکردهای اجرایی,پرسشنامه,مطالعات اعتبارسنجی,جامعه ایرانی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8699.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8699_f20f9dcd6f9afc412ae096460be8023c.pdf} }