نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه آموزشی آمار، دانشکدهی علوم ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 گروه آموزشی آمار، دانشکدهی علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
استادان ارکان اصلی دانشگاهها هستند و ارتقا کیفیت عملکرد آنها، منجر به ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاهها میشود. از فرایندهایی که به منظور این ارتقا کیفیت انجام میشود، ارزشیابی مدرس است. این مطالعه با هدف تعیین و ارزیابی عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی، روشی را برای ارزشیابی آن ارائه میکند. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1395 است که نظراتشان را دربارهی 50 نفر از اعضای هیئت علمی این دانشکده بیان کردند. به ازای هر عضو هیئت علمی تعداد 6 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی انتخاب شدند که بر این اساس تعداد 300 پرسشنامه تهیه شد. روش مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی مدل اندازهگیری، مدل ساختاری و 6 فرضیه پژوهش به کار گرفته شد و تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار ایموس 22 انجام گرفت. پس از انجام آزمونهای مناسب برای تایید مدل و محاسبه ضریبهای رگرسیونی استاندارد شده، متغیر توانایی علمی بیشترین تأثیر و متغیر رعایت نظم و مقررات آموزشی کمترین تأثیر را بر روی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی دارا شدند. همچنین یافتهها بیانگر این است که دانشجویان از کیفیت تدریس اعضای هئیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی رضایت دارند. در پایان پیشنهادهایی به منظور بهبود روش ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Teaching Quality of Faculty Members in Higher Education Institutions: A case study of Faculty of Economics at Allameh Tabataba'i University
نویسندگان [English]
- Mohammad Bameni Moghadam 1
- Saeed Reza Rafiey 2
1 Department of Statistics, Faculty of Mathematical Sciences and Computer, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Department of Statistics, Faculty of Mathematical Sciences and Computer, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Teachers are the main pillars of universities and improving the quality of their performance, contribute to the improvement of education quality. One of the processes in order to improve the quality is the evaluation of teacher. This study aimed to determine and evaluate the factors affecting the quality of teaching faculty and it provides a method for its evaluation. The study population is undergraduate students of School of Economics at Allameh Tabataba'i University in 1395 that gave their views about 50 members of faculty. Six students per faculty member were randomly selected that led to 300 questionnaire. Structural equation modeling was used to assess the measurement model, structural model and 6 hypothesis and research data analysis was performed using Amos 22. After performing the appropriate tests to confirm the model and calculating standardized regression coefficients, academic ability was the most effective and discipline and training requirements were minimal impact on the quality of teaching faculty. The findings also show that students are satisfied of educational quality of faculty members of the School of Economics at Allameh Tabataba’i University. At the end, some suggestions are provided to improve methods of evaluation of teaching faculty members.
کلیدواژهها [English]
- quality of teaching
- faculty
- assessment