نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، نویسنده مسئول،
2 استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران
4 استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
5 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
زمینه: مشخص کردن ابعاد (عاملها) موجود در آزمونها اهمیت بسزایی برای سایر اهداف آزمونسازی دارد. این موضوع در دادههای دو ارزشی اهمیت بیشتری داشته و با چالشهای بیشتری نیز همراه است. هدف: هدف این مطالعه مشخص کردن ابعاد متعامد از خوشههای سوال بر اساس مقایسه نتایج هشت روش تعیین ابعاد دادههای دو ارزشی است. روش: این روشها عبارتند از: روش ناپارامتریکDIMTEST، روش ناپارامتریک DETECT، تحلیل محتوای سؤالها بر اساس قضاوت متخصصان محتوایی و بررسی جوابهای آنها، تحلیل عاملی کل اطلاعات، تحلیل خوشه بر اساس زاویه بین بردار سؤالها، تحلیل موازی، آزمون MAP و تحلیل عاملی تأییدی. ابتداروشها به طور مختصر توصیف و سپس بر اساس دادههای آزمون 55 سوالی ریاضی رشته ریاضی فیزیک 92-91 مقایسه شدهاند. یافتهها: نتایج تاییدی بر این مطلب است که باید بین تعداد خوشه و ابعاد متعامد تمایز قایل شد. بحث و نتیجهگیری: از آنجا که تعداد خوشهها حد بالایی برای تعداد ابعاد است و اکثر روشهای تعیین ابعاد منعکس کننده خوشهها هستند تا ابعاد متعامد، پس بهتر است بسته به هدف مورد نظر، همراه با ملاحظات منطقی و محتوایی، از چندین روش برای این منظور استفاده کرد.
کلیدواژهها