@article { author = {Izanloo, Balal and Bazargan, abbas and Farzad, V and Sadeghi, Nahid and Kavosi, A}, title = {}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {5}, number = {18}, pages = {207-240}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2015.795}, abstract = {Background: Determining dimensions (factors) of tests has a significant importance for other testing purposes. The issue has more importance in binary data and is associated with greater challenges. Objectives: The object of present study is differentiating of orthogonal dimensions from item clusters basedcomparison of eight methods of determining dimensions of binary data. Methods: the methods are: DIMTEST nonparametric method, DETECT nonparametric method, Content analysis of items based on expert judgment and review their answers. Full information factor analysis, cluster analysis based on angle between item vectors, parallel analysis, MAP test and confirmatory factor analysis. First the methods are briefly described and then based on 55 items math test are compared.  Results: The results are a confirmation to the subject that a distinction must be made between the number of clusters and orthogonal dimension. Conclusion: Since the number of clusters is an upper limit to the number of dimensions and most methods of determining of dimensions reflect clusters than orthogonal dimensions, then it is better Depending on the desired target, along with content and logical consideration, several methods be used for this purpose.}, keywords = {Cluster,dimension,Binary Data,Math Test}, title_fa = {تفکیک ابعاد متعامد از خوشه‌های سوال بر اساس هشت روش تعیین بعد در داده-های دو ارزشی: مورد آزمون ریاضی رشته ریاضی فیزیک کنکور 92-91٭}, abstract_fa = {زمینه: مشخص کردن ابعاد (عامل­ها) موجود در آزمون­ها اهمیت بسزایی برای سایر اهداف آزمون­سازی دارد. این موضوع در داده­های دو ارزشی اهمیت بیشتری داشته و با چالش­های بیشتری نیز همراه است. هدف: هدف این مطالعه مشخص کردن ابعاد متعامد از خوشه­های سوال بر اساس مقایسه نتایج هشت روش تعیین ابعاد داده­های دو ارزشی است. روش: این روش­ها عبارتند از: روش­ ناپارامتریکDIMTEST، روش ناپارامتریک DETECT، تحلیل محتوای سؤال‌ها بر اساس قضاوت متخصصان محتوایی و بررسی جواب‌های آن‌ها، تحلیل عاملی کل اطلاعات، تحلیل خوشه بر اساس زاویه بین بردار سؤال‌ها، تحلیل موازی، آزمون MAP و تحلیل عاملی تأییدی. ابتداروش­ها به طور مختصر توصیف و سپس بر اساس داده­های آزمون 55 سوالی ریاضی رشته ریاضی فیزیک 92-91 مقایسه شده­اند. یافته­ها: نتایج تاییدی بر این مطلب است که باید بین تعداد خوشه و ابعاد متعامد تمایز قایل شد. بحث و نتیجه­گیری: از آنجا که تعداد خوشه­ها حد بالایی برای تعداد ابعاد است و اکثر روش­های تعیین ابعاد منعکس کننده خوشه­ها هستند تا ابعاد متعامد، پس بهتر است بسته به هدف مورد نظر، همراه با ملاحظات منطقی و محتوایی، از چندین روش برای این منظور استفاده کرد.}, keywords_fa = {خوشه,بعد,داده‌های دو ارزشی,آزمون ریاضی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_795.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_795_f796541149ed3035baf7e586740497ab.pdf} }