نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
به منظور ارزشیابی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 90 پایاننامه کارشناسی ارشد و 30 پایاننامه دکتری که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات مقیاس درجهبندی محقق ساختهای بود که براساس منابع مکتوب حوزه روش تحقیق تهیه و تدوین یافته بود. یافتههای تحقیق نشان داد که پایاننامههای هر دو مقطع از نظر انتخاب عنوان، تهیه چکیده، بیان هدفها، سؤالها، فرضیهها، تعریف نظری و عملیاتی، ارتباط مطالب فصل دوم با موضوع، ارائه منطقی و سازمان یافته و مشخص کردن منابع، محتوی فصل سوم و محتوی فصل چهارم در سطح کاملاً مناسب هستند که نقاط قوت پایاننامهها به حساب میآید. در ارائه فصل پنجم، ساختار کلی گزارش در سطح مناسب، از نظر مقدمه، بیان مسئله، ضرورت و اهمیت موضوع در سطح نسبتاً مناسب ارزشیابی شدهاند. در ملاکهای مربوط به بیان مسئله، سؤالها، فرضیهها، تعریف جامعه آماری پایاننامههای کارشناسی ارشد و در بقیه ملاکها پایاننامههای دکتری امتیاز بیشتری به دست آوردند. از نظر نقد پژوهشها، تفکیک نقل قولهای مستقیم و غیرمستقیم، ارائه خلاصهای از نکات مهم فصل دوم، گزارش توان آزمونهای آماری و حجم اثر در هر دو دسته از پایاننامههای ضعف اساسی مشاهده شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
a
نویسنده [English]
- noreali farokhi
چکیده [English]
a