TY - JOUR ID - 2652 TI - ارزشیابی پایان‏نامه‏های کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - فرخی, نورعلی AD - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 1 IS - 3 SP - 1 EP - 23 KW - ارزشیابی KW - ملاک‏ها KW - پایان‏نامه KW - کارشناسی‏ ارشد KW - دکتری KW - دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی DO - N2 - به منظور ارزشیابی پایان‏نامه‏های کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی، 90 پایان‏نامه کارشناسی ارشد و 30 پایان‏نامه دکتری که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات مقیاس درجه‏بندی محقق ساخته‏ای بود که براساس منابع مکتوب حوزه روش تحقیق تهیه و تدوین یافته بود. یافته‏های تحقیق نشان داد که پایان‏نامه‏های هر دو مقطع از نظر انتخاب عنوان، تهیه چکیده، بیان هدف‏ها، سؤال‏ها، فرضیه‏ها، تعریف نظری و عملیاتی، ارتباط مطالب فصل دوم با موضوع، ارائه منطقی و سازمان یافته و مشخص کردن منابع، محتوی فصل سوم و محتوی فصل چهارم در سطح کاملاً مناسب هستند که نقاط قوت پایان‏نامه‏ها به حساب می‏آید. در ارائه فصل پنجم، ساختار کلی گزارش در سطح مناسب، از نظر مقدمه، بیان مسئله، ضرورت و اهمیت موضوع در سطح نسبتاً مناسب ارزشیابی شده‏اند. در ملاک‏های مربوط به بیان مسئله، سؤال‏ها، فرضیه‏ها، تعریف جامعه آماری پایان‏نامه‏های کارشناسی ارشد و در بقیه ملاک‏ها پایان‏نامه‏های دکتری امتیاز بیشتری به دست آوردند. از نظر نقد پژوهش‏ها، تفکیک نقل قول‏های مستقیم و غیرمستقیم، ارائه خلاصه‏ای از نکات مهم فصل دوم، گزارش توان آزمون‏های آماری و حجم اثر در هر دو دسته از پایان‏نامه‏های ضعف اساسی مشاهده شده است.   UR - https://jem.atu.ac.ir/article_2652.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_2652_ab9376ccc0e38df30992d0e7760bc3db.pdf ER -