نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
2 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
3 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبای
چکیده
تحقیق حاضر به منظور ساخت پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ)[1] استادان و سنجش اعتبار و پایایی آن اجراء گردید. برای نیل به هدف تحقیق 962 دانشجو از دانشگاههای دولتی شهر تهران در رشته های علوم انسانی انتخاب و ISEEQ را تکمیل نمودند. اعتبار پرسشنامه با استفاده از تحلیل عوامل بررسی و براین اساس 10 عامل استخراج گردید. این عوامل با توجه به مبانی نظری تحقیق و محتوای سؤالات قرار گرفته روی عوامل تحت عناوین توانایی علمی،پویایی و علاقهمندی، تقویت انگیزه و تواناییهای دانشجویان، کیفیت ارتباط انسانی استاد و دانشجو در کلاس درس، کیفیت ارتباط انسانی استاد و دانشجو در خارج از کلاس درس، ارزیابی و بازخورد، سازماندهی (وضوح)، رعایت مسائل اخلاقی، رعایت نظم و مقررات آموزشی و رضایت از استاد نامگذاری شد. پایایی[2] پرسشنامه به وسیله روش همسانی درونی[3] و با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ برآورد گردید. براساس نتایج حاصله، ضرایب آلفای عوامل 10 گانه (به استثناء عامل رعایت مسائل اخلاقی که 61/0 میباشد) رضایت بخش میباشد. کوچکترین ضریب آلفا پس از عامل رعایت مسائل اخلاقی متعلق به عامل رعایت نظم و مقررات آموزشی برابر با 69/0 با 3 سؤال و بزرگترین ضریب آلفا متعلق به عامل توانایی علمی برابر با 91/0 با 18 سؤال می باشد. ضریب پایایی کل پرسشنامه نیز 97/0 به دست آمد که قابل توجه است. طبق نتایج این تحقیق ISEEQ واجد شرایط لازم برای بهرهگیری به منظور ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی استادان میباشد.
[1]. Iran Student’s Evaluation of Educational Quality (ISEEQ)
[2]. Reliability
[3]. Internal consistency
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Construction and validation of Iran students' evaluation of educational quality
نویسندگان [English]
- ali mohammad rezaee 1
- ali delavar 2
- hassan ahadi 3
- fariborz dortaj 3
چکیده [English]
The present research aims to construct Iran Students' Evaluation of Educational Quality of faculty and has been administered to measure it’s validity and reliability. 962 students were chosen from Tehran governmental universities in different humanities course of studies to complete the questionnaire. The factor analysis was used to study the questionnaire validity and accordingly ten factors were extracted. Regarding the research theoretical basis and the questions contents the fallowing factors has been distinguished: Scientific ability, interest and dynamic, motivation reinforcement and the students abilities, student and faculty human interaction quality in classroom, student and faculty human interaction quality out of classroom, evaluation and feedback, organization, ethical issues observance, educational regulation and order observance and satisfaction from faculty. The questionnaire reliability was assessed by internal consistency using Cronbach coefficient. Based on the obtained results, the coefficient of the ten factors (except to ethical issues observance which is %61) were satisfactory.The smallest Cronbach coefficient after ethical issues observance belongs to educational regulation and order observance which is %69 with three questions and the biggest Cronbach coefficient belongs to scientific ability which is %91 with 18 questions. The questionnaire total reliability coefficient is %97 which is outstanding. Based on the results of this research, the Iran Students' Evaluation of Educational Quality is qualified to be used for evaluation of faculty educational quality by students
کلیدواژهها [English]
- Evaluation
- Faculty Evaluation
- educational quality
- Validation