نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی .دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات .ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی،دانشگاه بیرجند،بیرجند،ایران

3 گروه روانشناسی ،دانشکده علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات ، قاینات ، ایران

چکیده

چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، ساخت وبررسی ویژگی های روان سنجی و ساختارعاملی مقیاس ادراک از کمال گرایی والدین بود. پس از تهیه نسخه اولیه مقیاس ادراک از کمال گرایی والدین (فرم پدر وفرم مادر )، به منظور بررسی ویژگی های روان سنجی آن از میان کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهربیرجند که درسال تحصیلی 1400-99در پایه های دهم، یازدهم ودوازدهم، در 27 آموزشگاه این شهر مشغول به تحصیل بودند، 315 دانش آموز در این پژوهش مشارکت داشتند. به‌منظور بررسی روایی سازه ی پرسشنامه ادراک از کمال گرایی والدین از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل مؤلفه‌های اصلی با چرخش اکواماکس نشان داد پرسشنامه ادراک از کمال گرایی والدین از چهار خرده مقیاس انتظارات بالای والدین، معیارهای بالای والدین، درونی سازی ملاکها و پذیرش مشروط تشکیل شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار چهار عاملی مقیاس برازش قابل‌قبولی با داده‌ها دارد. علاوه بر تحلیل عاملی، همبستگی پرسشنامه ادراک از کمال‌گرایی والدین با پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی ( سولومون و راثبلوم، 1984) و تمایز بین دو گروه از دانش‌آموزان اهمال‌کار و غیراهمال‌کار به عنوان شواهد روایی سازه پرسشنامه استفاده شد که از لحاظ آماری معنی‌دار بود. همسانی درونی مؤلفه‌های پرسشنامه ادراک از کمال گرایی والدین با استفاده از روش آلفای کرونباخ مناسب بودند. در مجموع یافته های به دست آمده نشان داد که مقیاس حاضر، ابزاری است که پایایی (ثبات، همسانی درونی ) وروایی مناسب برای سنجش ادراک کمال گرایی والدین را داراست و می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران و مشاوران قرار گیرد.
کلیدواژه ها : کمال گرایی والدین، ادراک از کمال گرایی والدین، سنجش کمال‌گرایی

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Construct and Validation of the Perception of Parental Perfectionism Scale

نویسندگان [English]

  • Maryamsadat Shavakandi 1
  • Mohammad Reza Asadi Younesi 2
  • Majid Pakdaman 3

1 Department of Psychology,University of ,Qaenat Branch,Islamic Azad University, Qaenat,.Iran

2 Department of psychology ; Faculty of educational science and psychology ; University of Birjand ; Birjand ; Iran

3 , Department of Psychology,University of ,Qaenat Branch,Islamic Azad University, Qaenat,Iran

چکیده [English]

Abstract
The purpose of this study was to construct and scrutiny‌ Psychometric characteristics and Factor Structure of the Perception of Parental Perfectionism Scale . After Preparing the Original version (Father form and mother form) 315 students participated in the study who were studying in the girls’ high school in the 10th, 11th and 12th grades in 27 schools of Birjand in the academic year of 1400-99. Exploratory and confirmatory factor analysis were used In order to analys the structural validity of the Perception of Parental Perfectionism questionnaire.The results of analysing the main components with rotation Equamax showed that perception of Parental Perfectionism consisted of four sub scale of high expectations of parents, high standards of parents, internalization and conditional acceptance. the results of the confirmatory factor analysis showed that the structure of four factors of scale had good fit with data in addition to factor analysis, the correlation this questionnaire with the academic Procrastination questionnaire of solomon and Rothblum (1984) and the distinction between two groups of neglected students was used as evidence of structural validity of a questionnaire, which was statistically meaningful. internal consistency of the components of the perception of parental Perfectionism questionnaire using cronbach's alpha method was fit . overall, the findings indicated that the present scale is a tool that has the appropriate reliability (stability, internal consistency) to measure the perception of Parental Perfectionism and it can be used by researchers and consultants.
Keywords: Parental Perfectionism, the perception of Parental Perfectionism,assesment of Perfectionism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Parental Perfectionism
  • the perception of Parental Perfectionism
  • assesment of Perfectionism
اسماعیل‌پور، خلیل و جمیل، لیلی. (1393). رابطه ادراک از شیوه‌های فرزند پروری و اضطراب صفت پدر و مادر با اضطراب جوانان. فصلنامه آموزش و ارزیابی، 25، 75-85.
اگان، سارا، وید، تریسی، شافران، رز و آنتونی، مارتین. (2014). درمان شناختی رفتاری برای کمال‌گرایی. ترجمه محمد محمودی و همکاران. (1395). تهران: ابن‌سینا.
بشارت، محمدعلی اسدی، محمدمهدی و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1395). نقش واسطه‌ای استحکام من در رابطه بین ابعاد کمال‌گرایی و نشانه‌های اضطراب. پژوهش‌نامه روانشناسی مثبت، 2(4)، 1-18. doi: 10. 22108/ppls. 2017. 21717.
بخشایی، فرح. (1395). مدل‌یابی رابطه راهبردهای مدیریت زندگی، ادراک از شیوه فرزند پروری، ادراک از جو مدرسه و تحول مثبت جوانی با سرزندگی تحصیلی، رساله دکتری دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی گروه روان‌شناسی.
طباطبایی، سید موسی. (1376). بررسی ارتباط بین شیوه‌های اسناد علی و خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستا‌ن‌های شهر سمنان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
مهدوی مزده، مامک، حجازی، الهه و نقش، زهرا. (1397). رابطه ادراک از سبک‌های والدینی با تاب‌آوری: نقش واسطه‌ای عاملیت انسانی. مجله روانشناسی، 22(3)، 326-343.
هومن، حیدر علی. (1387). راهنمای فراتحلیل در پژوهش علمی. تهران: سمت.
یوسفی دوگوری، صغری و عموپور، مسعود. (1399). رابطه هوش هیجانی، کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی. انجمن جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، 12(1)، 41-53.
References
Barkley & Robin, A. L (2014). Defiant teens: A clinician's manual for assessment and family intervention. Guilford Publications.
Burns, D. D. (1983). The spouse who is a perfectionist. Medical Aspects of Human Sexuality, 17, 219-230
Caprara, G. V., Vecchione, M., Alessandri, G., Gerbino M., & Barbaranelli, C. (2011). The contribution of personality traits and self-efficacy beliefs to academic achievement: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 81(1): 78- 96
Flett, G. L., Blank Stein, K. R., & Hewitt, P. L. (2009). Perfectionism, performance, and state positive affect and negative affect after a classroom test. Canadian Journal of School Psychology, 24, 4–18.
Frost, R. O., Heimberg, R. G., Holt, C. S., Mattia, J. I., & Neubauer, A. L. (1993). A comparison of two measures of perfectionism. Personality and Individual Differences, 14, 119–126.
Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 449–468.
Graber, J. A., Brooks-Gunn, J., & Petersen, A. C (2018). Transitions through adolescence: Interpersonal domains and context. Psychology Press.
Grolnick, W. S., Ryan, R. M. & Deci, E. L. (1997). Internalization in the family: The self determination perspective. In J. E. Grusec and L. Kuczynski (Eds.) Parenting and children’s internalization of values. NY: Wiley.
Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991a). Dimensions of perfectionism in unipolar depression. Journal of Abnormal Psychology, 100, 98–101.
Hewitt, P. L., Smith, M. M., Deng, X., Chen, C., Ko, A., Flett, G. L., & Paterson, R. J. (2020). The perniciousness of perfectionism in group therapy for depression: A test of the perfectionism social disconnection model. Psychotherapy, 57(2), 206.
Hill, R. W., Huelsman, T. J., Furr, R. M., Kibler, J., Vicente, B. B.,& Kennedy, K. (2004). A New measure perfectionism: The Perfectionism Inventory. Journal of Personality Assessment. 82(1): 80-91
Johnson, D. P., & Slaney, R. B. (1996). Perfectionism: Scale development and a study of perfectionistic clients in counseling. Journal of College Student Development, 37, 29–41.
Leung, J. T. V.; & Shek, D. T. L. (2014). Parent–Adolescent Discrepancies in Perceived Parenting Characteristics and Adolescent Developmental Outcomes in Poor Chinese Families. Journal of child and family studies, 23(2), 200-213.
Lo, A., & Abbott, M. J. (2019). Affective, cognitive, and behavioural responses to repeatedly demanding performance expectations across adaptive and maladaptive dimensions of perfectionism. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 51(4), 278.
Mastrotheodoros, S., Van der Graaff, J., Deković, M., Meeus, W. H. J., & Branje, S (2020). Parent–Adolescent Conflict across Adolescence: Trajectories of Informant Discrepancies and Associations with Personality Types. Journal of Youth and Adolescence, 49(1), 119-135. https://doi. org/10. 1007/s10964-019-01054-7
Micucci, J. A (2009). The adolescent in family therapy: harnessing the power of relationships. Guilford Press.
Mikolajczak, M., & Roskam, I. (2020). Parental burnout: Moving the focus from children to parents. New directions for child and adolescent development, 2020(174), 7-13.
Moed, A., Gershoff, E. T., Eisenberg, N., Hofer, C., Losoya, S., Spinrad, T. L., & Liew, J (2015). Parent–Adolescent Conflict as Sequences of Reciprocal Negative Emotion: Links with Conflict Resolution and Adolescents’ Behavior Problems. Journal of Youth and Adolescence, 44(8), 1607-1622. https://doi. org/10. 1007/s10964-014-0209-5
Mofield, E., Peters, M. P., & Chakraborti-Ghosh, S. (2016). Perfectionism, Coping, and Underachievement in Gifted Adolescents: Avoidance vs. Approach Orientations. Education sciences, 6 (3), 21-42.
Natoli, A. P., Huprich, S. K. (2014). sensitivity to criticism mediates the relationship between interpersonal problems and state and trait depressivity. Eastern Michigan University,. Ypsilanti.
Schuman, S. L., Graef, D. M., Janicke, D. M., Gray, W. N., & Hommel, K. A. (2013). An exploration of family problem-solving and affective involvement as moderators between disease severity and depressive symptoms in adolescents with inflammatory bowel disease. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, 20(4), 488-496.
Shafran, R., Cooper, Z., & Fairburn, C. G (2002). Clinial Perfectionism: coganitive behavior analysis. Journal Behavior Research and Terapy, 40: 773-791
Stoeber J, & Yang H. (2010). Perfectionism and emotional reactions to perfect and flawed achievements: Satisfaction and pride only when perfect. Pers Individ Differ. 49(3): 246-51.
Tabachnick BG, Fidell L. Using Multivariate Statistics: New York: Harper & Row.; 2012.
Vanstone, M. D. & Hicks, R. E. (2019). Transitioning to university: Coping styles as mediators between adaptive-maladaptive perfectionism and test anxiety.  Personality and Individual Differences, 141(15): 68-75.
Yıldız, M., Duru, H., & Eldeleklioğlu, J. (2020). Relationship between parenting styles and multidimensional perfectionism: A meta-analysis study. Educational Sciences: Theory & Practice, 20(4)