نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
3 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت، عاملیابی و رواسازی پرسشنامه آمادگی برای تغییر در دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی با مدل تدوین ابزار بود. روش پژوهش در بخش کیفی تحلیل متن به شیوه قیاسی-استقرایی و جامعه آماری شامل کتابها و مقالات مرتبط با نظریهها وعوامل موثر بر آمادگی برای تغییر بود و نمونه به صورت هدفمند انتخاب شد. در بخش کمی جامعه شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه 5 شهر تهران در سال 99-1398بود. 300 دانشآموز با روش تصادفی خوشهای دو مرحلهای انتخاب و پرسشنامه آمادگی برای تغییر را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها ابتدا از تحلیل عامل تأییدی استفاده شد، شاخصهای برازش در گام اول مطلوب نبود. پس از استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش تلفیق گویهها، بار دیگر از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و شاخص-های برازش حاکی از تناسب مدل با دادههای گردآوری شده بود. براین اساس عاملهای مهارت ها، ویژگی های شخصیتی، تطابق پذیری و ریسک پذیری مورد تأیید قرار گرفتند. همسانی درونی پرسشنامه و مولفهها برای عاملهای مذکور به ترتیب 66/0 و 71/0 و 68/0و 72/0 و ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 83/0بود. متوسط واریانس استخراج شده (AVE) مولفه ها به ترتیب برابر 562/0، 625/0، 528/0 و 510/0 به دست آمده است که نشان می دهد، مؤلفههای استخراج شده از روایی همگرای قابل قبول برخوردارند. همچنین پایایی کل آزمون به روش بازآزمایی معادل 88/0 برآورد شد. این پرسشنامه برای اهداف پژوهشی قابل استفاده است وروانشناسان میتوانند برای سنجش میزان آمادگی برای تغییر نوجوانان دختر از آن استفاده کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Construction and Validation and Factor Structure of the Questionnaire of readiness for change in adolescents girl
نویسندگان [English]
- Zahra Mesbah 1
- khadijeh abolmali 2
- Farideh Hamidi 3
1 internal managment
2 university roodehen
3 Associate Professor of Psychology, Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The present study aimed to construct, identify and validate the Readiness Questionnaire for of readiness for change in adolescent girls. The research method was a sequential exploratory combination with a tool compilation model. The research method in the qualitative part of text analysis in deductive-inductive method and statistical population included books and articles related to theories and factors affecting the readiness for change and the sample was selected purposefully. In a small part of the society, it included female students in the second year of high school in District 5 of Tehran in 2009-2010. 300 students randomly selected a two-step cluster method and completed the Readiness to Change questionnaire. To confirm the data, the confirmatory factor analysis was used first, the fitness indicators were not desirable in the first step. After using exploratory factor analysis by way of combining items, confirmatory factor analysis was used again and the fit indices indicated the fit of the model with the collected data. Accordingly, the factors of skills, personality traits, adaptability and risk-taking were confirmed. The internal consistency of the questionnaire and the components for the mentioned factors were 0.66, 0.71, 0.68 and 0.72, respectively, and the Cronbach's alpha coefficient of the whole questionnaire was 0.83. The average extracted variance (AVE) of the components is 0.652, 0.625, 0.528 and 0.510, respectively, indicating that the extracted components have an acceptable convergent validity. The reliability of the whole test was also estimated to be 0.88. The questionnaire can be used for research purposes, and psychologists can use it to measure the readiness of adolescent girls to change.
کلیدواژهها [English]
- readiness for change
- factorization
- reliability