مظهر بابائی؛ نارین روحانی؛ فاطمه دیجور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، واکاوی ارزیابانه(Evaluative analysis)عوامل پنهان مؤثر بر ذهنیت اعضای هیاتعلمی دانشگاه در ارزیابیهای دانشجویان در پایان ترم بود. برای دستیابی به این هدف، از رویکرد کیفی و روش پژوهش ارزشیابی از نوع سنجش موقعیتی بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل اعضای هیاتعلمی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که با روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، واکاوی ارزیابانه(Evaluative analysis)عوامل پنهان مؤثر بر ذهنیت اعضای هیاتعلمی دانشگاه در ارزیابیهای دانشجویان در پایان ترم بود. برای دستیابی به این هدف، از رویکرد کیفی و روش پژوهش ارزشیابی از نوع سنجش موقعیتی بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل اعضای هیاتعلمی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که با روش نمونهگیری هدفمند و ملاک دار انتخاب شدند. معیار انتخاب، تمایل به مشارکت در مصاحبه و داشتن تجربه ارزیابانه در حوزه ارزشیابی موقعیتی در حوزه موضوع پژوهش بود. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختیافته بود که با ملاک اشباع یافتگی(نظری)، 11 نفر انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که این عوامل را میتوان در یازده تم اصلی و 83 مقوله تقسیمبندی نمود.1. تأثیر محتواهای کلاسی و آموزشی در ارزیابی اعضای هیاتعلمی (25 مقوله). 2. ویژگیهای ظاهری دانشجویان در ارزیابی پایانی آنان (4 مقوله). 3.طبقهی اجتماعی دانشجویان در ارزیابی اعضای هیاتعلمی از آنان (7 مقوله).4.نحوهی تعامل و برخورد دانشجویان با یکدیگر در ارزیابی پایانی اعضای هیاتعلمی از دانشجویان (3 مقوله). 5. عملکرد گذشته دانشجو در ارزیابی کنونی اساتید 6 مقوله. 6.مغایرت عقاید اساتید با دانشجویان در ارزیابی اساتید (5 مقوله). 7. نمرهگذاری اساتید بر اساس دیدگاه اساتید. (8 مقوله). 8. تأثیر لحن دانشجو بر ذهنیت اساتید (8 مقوله). 9. نمرهدهی اساتید صرفاً جهت قبولی در درس موردنظر (5 مقوله). 10. تأثیر جنسیت دانشجویان در ارزیابی اساتید از دانشجویان (6 مقوله). 11. مطالعات آزاد دانشجویان در ارزیابی اساتید (7 مقوله). لذا بر اساس یافتهها، می توان گفت که: ارزشیابی پنهان موثر در ذهنیت اعضای هیاتعلمی، دارای شاخصهها و انواع محتلفی است از جمله: حضور/ عدم حضور منظم و به موقع دانشجویان در کلاس درس، مشاهده میزان علاقه مندی دانشجو به تحصیل، سرزندگی تحصیلی دانشجویان باعث افزایش اشتیاق تحصیلی و حس اطمینان در آنان می شود. همچنین شناخت قبلی اساتید از عملکرد دانشجو و شکل گیری سابقه ی علمی- آموزشی وی، تاثیر جنسیت بر ارزیابی اساتید از دانشجویان وجود قش دارد. بهعلاوه،.در صورتی که عقاید دانشجو علنا مغایر با عقاید استاد باشد در ارزیابی پایانی وی می تواند نقش منفی داشته باشد.برهمین اساس، پیشنهاد میشود که اساتید در ارزیابیهای دانشجویان، به نقش این موارد توجه داشته باشند