جلیل یونسی
چکیده
با افزایش پیچیدگیهای سازمانی بهترین شیوههای پیمایش و نظرسنجی به چالش کشیده شده و تحقیقات پیمایشی تکامل یافته است. شنیدن پیوسته به یک طرح پیمایش اشاره دارد که برای تهیه دادهها از پیمایشها و طرحهای متعدد با دفعات بیشتر نسبت به یک نقطه منفرد در یک دوره دو سالانه، سالانه یا کوتاهتر، استفاده میکند. در پی جریان شنیدن مداوم در ...
بیشتر
با افزایش پیچیدگیهای سازمانی بهترین شیوههای پیمایش و نظرسنجی به چالش کشیده شده و تحقیقات پیمایشی تکامل یافته است. شنیدن پیوسته به یک طرح پیمایش اشاره دارد که برای تهیه دادهها از پیمایشها و طرحهای متعدد با دفعات بیشتر نسبت به یک نقطه منفرد در یک دوره دو سالانه، سالانه یا کوتاهتر، استفاده میکند. در پی جریان شنیدن مداوم در سازمان، نگاه متخصصان سنجش و اندازهگیری به سنجشهای همیشگی یا سنجشهای نبضی معطوف شده است. هدف این تحقیق شناخت وضعیت کنونی و آینده پیمایش های کارکنان در سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی ایران از دیدگاه متخصصان HR سازمان/شرکت بود. به همین منظور پیمایشی به مدت دوماه در محدوده زمانی تیرماه تا شهریورماه سال 1401 انجام شد. جامعه آماری این مطالعه کلیه سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی ایران بوده است که در سال 1401 فعالیت رسمی داشتهاند. به منظور دستیابی به نمونهای معرّف، از روش نمونهگیری طبقهای هدفمند برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از شرکتها و سازمانهایی در صنایع با اندازههای مختلف استفاده شد. نتایج نشان میدهد که پیشرفتها در تمام جنبههای چرخه سنجشهای نبضی، از طراحی و استقرار گرفته تا گزارشدهی و تجزیه و تحلیل، و ارائه دادههای بهموقع و مرتبطتر، سبب شده که سازمانها از رویکرد نظرسنجی سنتی خود فاصله گرفته و همسو با رشد فناوریهای نوین به سمت پیمایش های نبضی متمایل شوند. با این حال، به نظر میرسد که پیمایشهای سازمانها و شرکتهای ایرانیِ مورد مطالعه کندتر از آن چیزی که منابع علمی و رسانههای رایج میخواهند باور کنیم، در حال تکامل هستند.