زهرا فاتحی پیکانی؛ حسین ابراهیمی مقدم؛ هائیده صابری
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس تابآوری نوجوان (اُشیو، ناکایا، کانیکو و ناگامنی، 2002) در بین گروهی از نوجوانان دختر انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 486 نوجوان دختر که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، به مقیاس تابآوری نوجوان (اُشیو و همکاران، 2002)، مقیاس ذهنآگاهی نوجوان و بزرگسال (دارتمن، گلاب، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس تابآوری نوجوان (اُشیو، ناکایا، کانیکو و ناگامنی، 2002) در بین گروهی از نوجوانان دختر انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 486 نوجوان دختر که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، به مقیاس تابآوری نوجوان (اُشیو و همکاران، 2002)، مقیاس ذهنآگاهی نوجوان و بزرگسال (دارتمن، گلاب، آگانیسیان و رید، 2018)، مقیاس بازارزیابی شناختی (گراس و جان، 2003) و فهرست مقابلة فعال (گرینگلس، شوارزر، جاکوبیک، فیکسنبام و تابرت، 1999) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی مقیاس تابآوری نوجوان از روش آماری تحلیل مولفههای اصلی با چرخش اوبلیمین و به منظور تعیین روایی ملاکی مقیاس از همبستگی بین زیرمقیاسهای تابآوری با ذهنآگاهی، بازارزیابی شناختی و مقابلة فعال، استفاده شد. نتایج تحلیل مولفههای اصلی نشان داد که مقیاس تابآوری نوجوان از چهار عامل جهتگیری مثبت نسبت به آینده، نظمبخشی هیجانی، نوجویی و بردباری، تشکیل شد. ضرایب همبستگی بین ابعاد تابآوری با ذهنآگاهی، بازارزیابی شناختی و مقابلة فعال، از روایی ملاکی مقیاس تابآوری نوجوان، به طور تجربی، حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای جهتگیری مثبت نسبت به آینده، نظمبخشی هیجانی، نوجویی و بردباری به ترتیب برابر با 90/0، 75/0، 77/0 و 65/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة فارسی مقیاس تابآوری نوجوان برای سنجش سازة تابآوری روانشناختی ابزاری روا و پایا است.