کنش افتراقی سؤالات پرسشنامه بیگانگی تحصیلی در دانشجویان رشته‌های روانشناسی و علوم تربیتی بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی

زهرا جهانبخش؛ نور علی فرخی؛ جلیل یونسی

دوره 14، شماره 54 ، دی 1402، ، صفحه 6-27

https://doi.org/10.22054/jem.2024.59468.2161

چکیده
  مطالعات زمینه‌یابی که خصیصه‌های مکنون و حالات افراد مانند نگرش را اندازه‌گیری می‌کنند، اغلب به‌منظور افزایش دقت اندازه‌گیری از مقیاس‌ها استفاده می‌کنند. هدف از این مطالعه بررسی کنش افتراقی (DIF) سؤالات پرسشنامه بیگانگی تحصیلی بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی دانشجویان در چارچوب نظریه سؤال پاسخ (IRT) بود. تحلیل کنش افتراقی سؤال ...  بیشتر

روبریک سنجش کلاسی عادلانه: برازش مدل چندبعدی پاسخ مدرج

علی بنی اسدی؛ کیوان صالحی؛ ابراهیم خدایی؛ خسرو باقری؛ بلال ایزانلو

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1401، ، صفحه 31-51

https://doi.org/10.22054/jem.2023.63328.2219

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی روبریک سنجش کلاسی عادلانه بر اساس نظریه سؤال- پاسخ بود؛ به این منظور نمونه‌ای شامل 511 دانشجوی دانشگاه تهران به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به سؤال‌های روبریک پاسخ دادند. در این مرحله و به‌منظور تعیین کاربرد مدل‌های تک‌بعدی یا چندبعدی، روش‌های دیتکت و تحلیل موازی به کار رفت که ...  بیشتر

ویژگی‌های روان‏سنجی پرسشنامه‌ی سرسختی تحصیلی براساس نظریه‌ی سوال و پاسخ

نورعلی فرخی

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1398، ، صفحه 57-70

https://doi.org/10.22054/jem.2020.23503.1582

چکیده
  پرسشنامه تجدید نظر شده بنشیک و همکاران (2005) که یک پرسشنامه خودگزارشی برای اندازه گیری سرسختی تحصیلی است و دارای سه مقیاس تعهد، کنترل و چالش است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان‏سنجی پرسشنامه سرسختی تحصیلی بنشیک و همکاران(2005) بر اساس نظریه سوال پاسخ بود. 186 نفر از دانشجویان کارشناسی سال تحصیلی 96-95 این پرسشنامه را تکمیل کردند. داده ...  بیشتر