رحیم بدری گرگری؛ جواد مصرآبادی؛ مریم پلنگی؛ رحیمه فتحی
دوره 3، شماره 7 ، فروردین 1391، ، صفحه 171-188
چکیده
زمینه: فرسودگی تحصیلی توسط دانش آموزان و دانشجویان به صورت خستگی مزمن ناشی از کار بیش از اندازه در فعالیت های درسی، نگرش بدبینانه و بی تفاوت نسبت به کارهای مدرسه احساس شایستگی پایین و فقدان احساس موفقیت در تکالیف تحصیلی بروز داده می شود. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه با استفاده از رویکرد ...
بیشتر
زمینه: فرسودگی تحصیلی توسط دانش آموزان و دانشجویان به صورت خستگی مزمن ناشی از کار بیش از اندازه در فعالیت های درسی، نگرش بدبینانه و بی تفاوت نسبت به کارهای مدرسه احساس شایستگی پایین و فقدان احساس موفقیت در تکالیف تحصیلی بروز داده می شود. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تاییدی به اجرا در آمد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی – مقطعی است. نمونه تحقیق شامل 520 نفر از دانش آموزان اول متوسطه دختر و پسر مشغول به تحصیل در مدارس شهر تبریز بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. یافته ها: نتایج تحقیق عاملی تاییدی نشان دهنده این است که الگوی سه عاملی برازش قابل قبولی با داده ها دارد. ضریب آلفای نیز نشان داد که پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. بلاخره نتایج این پژوهش نشان داد به لحاظ روایی همزمان بین مولفه های فرسودگی مربوط به مدرسه، با درگیری انگیزش یادگیری کلی و زیر مقیاس های آن رابطه منفی معنی دار وجود دارد. نتیجه گیری: پژوهش حاضر مفهوم جدید فرسودگی مربوط به مدرسه همراه با ابزار سنجش آن در موقعیت های تربیتی، آموزشی و مشاوره را فراهم نمود.