اصغر مینائی؛ مرضیه حسنی
چکیده
پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ) یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سنجش شادکامی و بهزیستی ذهنی افراد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و بهبود کیفیت اندازهگیری این پرسشنامه با استفاده از مدل اندازهگیری راش به اجرا درآمد. برای این منظور تعداد 212 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی تعدادی از دانشگاههای سطح شهر تهران(139 دختر و 78 پسر) به شیوه در دسترس ...
بیشتر
پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ) یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سنجش شادکامی و بهزیستی ذهنی افراد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و بهبود کیفیت اندازهگیری این پرسشنامه با استفاده از مدل اندازهگیری راش به اجرا درآمد. برای این منظور تعداد 212 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی تعدادی از دانشگاههای سطح شهر تهران(139 دختر و 78 پسر) به شیوه در دسترس انتخاب و پرسشنامه مذکور را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از مدل امتیاز پارهای(PCM) که جزو مدلهای خانواده راش محسوب میشود و با استفاده از برنامه RUMM2030 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد با انجام نمرهگذاری مجدد(تبدیل تعداد مقولههای پاسخ از 6 گزینه به 4 گزینه) و حذف سوالهای شماره 18، 19، و 25، برازش دادهها با مدل راش بطور معناداری بهبود یافت. همچنین جدولی برای تبدیل دادههای خام افراد به دادههای مقیاس فاصلهای ارائه شد. با استفاده از این جدول میتوان دادههای خام را به دادههای سطح فاصلهای تبدیل کرد و به این ترتیب توان آماری تحلیلهای آماری را افزایش داد. در مجموع نتایج نشان میدهد که با انجام این اصلاحات جزئی در پرسشنامه OHQ دقت و کیفیت اندازهگیری پرسشنامه مذکور را میتوان افزایش داد.
محمود نجفی؛ غلامرضا دهشیری؛ سولماز دبیری؛ منصوره شیخی؛ نصرت جعفری
دوره 3، شماره 10 ، دی 1391، ، صفحه 55-74
چکیده
زمینه: در سالهای اخیر پژوهش در حیطه روانشناسی مثبت افزایش یافته است. بنابراین، بررسی خصوصیات روانسنجی ابزارهای پرکاربرد در این حیطه از جمله شادکامی بسیار حائز اهمیت است. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد در دانشجویان بود. روش: بدین منظور نمونهای شامل 428 دانشجو با استفاده از ...
بیشتر
زمینه: در سالهای اخیر پژوهش در حیطه روانشناسی مثبت افزایش یافته است. بنابراین، بررسی خصوصیات روانسنجی ابزارهای پرکاربرد در این حیطه از جمله شادکامی بسیار حائز اهمیت است. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد در دانشجویان بود. روش: بدین منظور نمونهای شامل 428 دانشجو با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد، پرسشنامه شخصیتی آیزنک، مقیاس رضایت از زندگی، مقیاس عزت نفس روزنبرگ و پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. یافتهها: ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی بازآزمایی در کل نمونه به ترتیب 90/0 و 79/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه از شش عامل رضایت از زندگی، کارآمدی، احساس خوشی، عزت نفس، اجتماعی بودن و بهزیستی تشکیل شده است. نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامه، تک عاملی است. همچنین ضرایب روایی همگرا و واگرای پرسشنامه در حد بالا و قابل قبولی بود. بین دختران و پسران از لحاظ شادکامی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر این است که نسخۀ فارسی پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد در جامعه دانشجویان از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری پایا و روا در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.