نور علی فرخی؛ لیلا بهرامی
چکیده
زمینه: شناسایی و جداسازی منابع چندگانه خطای اندازه گیری و برآورد هر یک از آن ها، تمایز گذاشتن میان تصمیم های نسبی و مطلق، تمایز گذاشتن میان رویه های اندازه گیری ثابت و تصادفی و همچنین پرداختن به طرح های مختلف مطالعه D را می توان از جمله نقاط قوت نظریه تعمیم پذیری ذکر کرد که نظیر آن ها در نظریه کلاسیک آزمون وجود ندارد. با وجود این نقاط ...
بیشتر
زمینه: شناسایی و جداسازی منابع چندگانه خطای اندازه گیری و برآورد هر یک از آن ها، تمایز گذاشتن میان تصمیم های نسبی و مطلق، تمایز گذاشتن میان رویه های اندازه گیری ثابت و تصادفی و همچنین پرداختن به طرح های مختلف مطالعه D را می توان از جمله نقاط قوت نظریه تعمیم پذیری ذکر کرد که نظیر آن ها در نظریه کلاسیک آزمون وجود ندارد. با وجود این نقاط قوت، نظریه تعمیم پذیری برای محققان کشورمان ناشناخته است و تحقیقات انگشت شماری در این زمینه صورت گرفته است. هدف: هدف از این مقاله، معرفی نظریه تعمیم پذیری و نشان دادن قابلیت کاربرد عملی آن در سنجش اعتبار اندازه ها بود. یافته ها: علاوه بر مقایسه میان دو نظریه کلاسیک آزمون و تعمیم پذیری، چارچوب مفهومی نظریه تعمیم پذیری به سادگی بیان گردید. همچنین، در این مقاله فرآیند طراحی، تحلیل و تفسیر یک مطالعه اندازه گیری در قالب یک مثال به همراه محاسبات و معادلات مربوطه، در 15 گام اصلی با جزئیات تشریح شد تا برای محققان و آزمون سازان یک راهنمای کاربردی جهت سنجش اعتبار باشد. نتیجه گیری: سودمندی GT نسبت به CTT جهت برآورد اعتبار به خصوص در وضعیت های اندازه گیری پیچیده نمایان گردید. همچنین، GT محققان را قادر می سازد که با اقدامات بهینه سازی، سهم خطا را در طرح اندازه گیری شان کاهش دهند که این کار، افزایش دقت در تعمیم نتایج را به دنبال خواهد داشت.
بهنام کریمی؛ محمدرضا فلسفی نژاد؛ فریبرز درتاج
دوره 2، شماره 6 ، دی 1390، ، صفحه 1-23
چکیده
سهولت نمرهگذاری، اجرا و عینیت آزمونهای چندگزینهای سبب شده که به عنوان ابزار اصلی در سنجشهای وسیع مورد استفاده قرار گیرد. انتقادهای زیادی نسبت به سؤالات چندگزینهای مطرح شده است. نظیر پوشش ندادن به تمامی اهداف تربیتی (سطوح پایین شناختی را میسنجند) و استفاده از عامل حدس و گمان در پاسخ به سؤالها. در این میان عدهای ...
بیشتر
سهولت نمرهگذاری، اجرا و عینیت آزمونهای چندگزینهای سبب شده که به عنوان ابزار اصلی در سنجشهای وسیع مورد استفاده قرار گیرد. انتقادهای زیادی نسبت به سؤالات چندگزینهای مطرح شده است. نظیر پوشش ندادن به تمامی اهداف تربیتی (سطوح پایین شناختی را میسنجند) و استفاده از عامل حدس و گمان در پاسخ به سؤالها. در این میان عدهای نیز افزایش تعداد گزینههای سؤال را راهی برای مقابله با این مشکلات دانستهاند. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعداد گزینهها بر ویژگیهای روانسنجی آزمونها و سؤالات و همچنین توانایی برآورد شده آزمودنیها در نظریه کلاسیک و پرسش پاسخ بود. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهر شیراز بود که 608 نفر از آنان به شیوه تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از دو آزمون پیشرفت تحصیلی زبان و حسابان که به همین منظور تهیه و تنظیم شده بودند استفاده شد. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که تعداد گزینهها بر پارامترهای سؤال اثر ندارد و تأثیر تعداد گزینهها بر ویژگیهای روانسنجی برآورد شده آزمودنیها، در آزمونهای مختلف یکسان است. همچنین بین پارامترهای برآورد شده در نظریه کلاسیک و پرسش پاسخ تفاوت وجود داشت. نتیجهگیری: بعد از بررسی مفروضههای نظریه پرسش و پاسخ مشخص شد که دادهها با مدل دو پارامتری برازش بهتری دارند، و تفاوتی بین تعداد گزینهها و برازش با مدل مشاهده نشد. همچنین بین توانایی برآورد شده و تعداد گزینهها تفاوت مشاهده شد.