نرگس اکبری؛ محسن آیتی؛ علی زارع مقدم
چکیده
یادگیری مادامالعمر شرط اساسی برای توسعه جوامع و سازمانهاست. یادگیری مادامالعمر یکی از مهمترین توانمندیهایی است که در جامعه اطلاعاتی امروز موردنیاز است و بهعنوان هدف یادگیری در آموزش، جامعه و دولت موردتوجه قرار میگیرد. نظام آموزشی بهعنوان تأمینکننده اولین و مهمترین عامل توسعه، یعنی نیروی انسانی، خود نیازمند برخورداری ...
بیشتر
یادگیری مادامالعمر شرط اساسی برای توسعه جوامع و سازمانهاست. یادگیری مادامالعمر یکی از مهمترین توانمندیهایی است که در جامعه اطلاعاتی امروز موردنیاز است و بهعنوان هدف یادگیری در آموزش، جامعه و دولت موردتوجه قرار میگیرد. نظام آموزشی بهعنوان تأمینکننده اولین و مهمترین عامل توسعه، یعنی نیروی انسانی، خود نیازمند برخورداری از یادگیرندگان مادامالعمر است. در اختیار داشتن ابزار روا و پایا برای سنجش سواد یادگیری مادامالعمر گامی مهم برای طرحریزی پژوهشهای مرتبط است؛ ازآنجاکه ابزاری برای سنجش سواد یادگیری مادامالعمر در ایران وجود ندارد، هدف این پژوهش اعتباریابی نسخه ایرانی پرسشنامه 49 گویههای سواد یادگیری مادامالعمر لی و تسای است. بهمنظور تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه ترجمه و به شش نفر از اعضای هیئتعلمی در رشته علوم تربیتی مرتبط ارائه و پس از اعمال اصلاحات مورد تأیید قرار گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کاربردی پیمایشی است، جامعه آماری برای این پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه دوم شهر بیرجند با حجم کل 500 نفر است که 300 نفر بهعنوان نمونه بهصورت خوشهای انتخاب شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهندهی این است که الگوی هشت عاملی برازش قابل قبولی با دادهها دارد (53/1- X2/DF، 964/0- CFI، 967/0- NFI، 06/0- RMSEA). همچنین ضرایب آلفای کرونباخ مؤلفهها بین 78/0 تا 93/0 بود و روایی همگرا که نشاندهنده این است که پرسشنامه از پایایی و روایی همگرای قابل قبولی برخوردار است. بر اساس این نتایج میتوان گفت که پرسشنامه سواد یادگیری مادامالعمر ابزاری مناسب برای پژوهشهای ایرانی میباشد.
محسن آیتی؛ محمدرضا اسدی یونسی؛ عمید آزادگان
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 3050 نفر بود که 401 دانشآموز به روش خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که گویههای انتخاب شده، ساختارهای عاملی مناسبی جهت ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 3050 نفر بود که 401 دانشآموز به روش خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که گویههای انتخاب شده، ساختارهای عاملی مناسبی جهت اندازهگیری ابعاد مورد مطالعه فراهم کرد و تمام مؤلفههای آن مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی روایی ملاکی مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد از آزمون هوشی ریون، پرسشنامه خلاقیت عابدی و مقیاسدرجهبندی عملکرد تحصیلی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مؤلفههای مختلف مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد با هوش و عملکرد تحصیلی همبستگی معنادار بالایی وجود دارد علاوه براین یافتهها نشان داد که بین خرده مقیاسهای ورزشی و هنری، با خلاقیت ارتباط معنادار وجود دارد و در سایر خرده مقیاسها، ارتباط معناداری با خلاقیت مشاهده نمیشود. برای سنجش پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که این مقیاس دارای پایایی خوبی میباشد. بهطورکلی براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و میتوان آن را برای شناسایی دانشآموزان بااستعداد مورد استفاده قرار داد.