دکتر فرهاد سراجی؛ دکتر مسیب یارمحمدی واصل
دوره 1، شماره 3 ، فروردین 1390، ، صفحه 1-27
چکیده
هدف این پژوهش تدوین و ارائه ابزار سنجش آمادگی ورودی یادگیرنده به دورههای الکترونیکی است. ویژگیهای ورودی یادگیرنده الکترونیکی یکی از دروندادهای مهم محیطهای آموزش الکترونیکی است که بر فرآیند و بروندادهای آموزشی تأثیر میگذارد. جامعهآماری این پژوهش شامل دو دسته؛ متخصصان یادگیری الکترونیکی کشور و کارآموزان پسر رشتههای ...
بیشتر
هدف این پژوهش تدوین و ارائه ابزار سنجش آمادگی ورودی یادگیرنده به دورههای الکترونیکی است. ویژگیهای ورودی یادگیرنده الکترونیکی یکی از دروندادهای مهم محیطهای آموزش الکترونیکی است که بر فرآیند و بروندادهای آموزشی تأثیر میگذارد. جامعهآماری این پژوهش شامل دو دسته؛ متخصصان یادگیری الکترونیکی کشور و کارآموزان پسر رشتههای فنی- حرفهای است. برای انتخاب نمونه از بین متخصصان یادگیری الکترونیکی از روش نمونهگیری ملاک محور و برای انتخاب نمونه از جامعه کارآموزان از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای استفاده شد. کارآموزان شرکت کننده در این پژوهش افرادی هستند که در تابستان 1388 در آموزشگاههای دولتی و آزاد زیر نظر سازمان آموزش فنی- حرفهای کشور ثبت نام کردهاند. با مطالعه مبانی و پیشینه مربوط به آمادگی یادگیرنده الکترونیکی، پنج عامل و 37 گویه مربوط به آنها استخراج شد، برای تعیین روایی صوری و محتوایی به متخصصان ارسال گردید. دادههای حاصل از این کار با استفاده از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری شد. تحلیل دادهها نشان داد که پنج عامل شناسایی شده از طرف متخصصان تأیید و برخی از گویهها به صورت جزئی یا کلی تغییر یافت. سپس برای تعیین پایایی ابزار پرسشنامه به صورت مقدماتی در بین 60 نفر از کارآموزان فنی حرفهای توزیع و تحلیل شد. تحلیل همبستگی هر گویه با کل گویهها (89/0) محاسبه شد و دو مورد از گویهها که با کل گویهها همبستگی کمتری داشتند، کنار گذاشته شدند. سپس پرسشنامه در بین 540 نفر از کارآموزان نمونه آماری توزیع و 412 پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس و براساس آزمون اسکری بیانگر وجود پنج عامل (دسترسی و مهارت کار با رایانه و اینترنت، مهارتهای ارتباطی و مشارکتی، ویژگیهای شناختی، مهارتهای فراشناختی، مهارتهای خود رهیابی) درآزمون آمادگی ورودی یادگیرنده به دورههای الکترونیکی بود، که در مجموع بیش از 67/48 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. همچنین تحلیل دادهها نشان داد که ضریب آلفای کرانباخ عامل اول (90/0)، عامل دوم (75/0)، عامل سوم (77/0)، عامل چهارم (83/0) عامل پنجم (82/0) و کل گویهها معادل (92/0) است. تحلیل دادههای حاصل از روش تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که پنج عامل شناسایی شده و گویههای مربوط به آنها با هم مرتبط هستند. براساس یافتههای این پژوهش یادگیرنده داوطلب ورود به دورههای الکترونیکی باید؛ با کاربرد ابزارهای اینترنتی آشنا باشد، مهارتهای شناختی و فراشناختی داشته باشد و از قدرت خود رهیابی و برقراری ارتباط الکترونیکی همزمان و ناهمزمان برخوردار باشد.