هدف این پژوهش پاسخ به این سؤال است که با توجه به تیپهای شخصیتی در تیپشناسی انیه گرم و ویژگیهای فرهنگی میتوان یک ابزار مقدماتی تهیه کرد که در مطالعات گسترده تر بعدی جهت ساخت یک وسیله عینی و معتبر و روا برای ارزیابی تیپهای مختلف شخصیت انیه گرم از آن استفاده شود. تا چنین آزمونی به تواند اطلاعات مربوط به خصوصیات شخصیتی افراد ...
بیشتر
هدف این پژوهش پاسخ به این سؤال است که با توجه به تیپهای شخصیتی در تیپشناسی انیه گرم و ویژگیهای فرهنگی میتوان یک ابزار مقدماتی تهیه کرد که در مطالعات گسترده تر بعدی جهت ساخت یک وسیله عینی و معتبر و روا برای ارزیابی تیپهای مختلف شخصیت انیه گرم از آن استفاده شود. تا چنین آزمونی به تواند اطلاعات مربوط به خصوصیات شخصیتی افراد را در اختیار متخصصین قرار دهد. بدین منظور ابتدا کلاسهای آشنایی با تیپ شناسی انیه گرم برای آزمودنیها و متخصصان به طور جداگانه برگزار گردید. براساس خصوصیات نهگانه تیپهای شخصیت در انیوگرم سؤالاتی نوشته شد. ابتدا آزمون برای 20 نفر اجرا گردید. در اجرای مقدماتی برخی از سؤالات حذف شدند یا تغییر یافتند. فرم نهایی همراه با شاخص تیپ شناسی انیه گرم ریزوهادسون[1] همزمان برای 110 نفر اجرا گردید. در تجزیه و تحلیل سؤالات انتخاب شده از روشهای آماری کرویت بارتلت و کفایت نمونهبرداری کیزر، مایر، اوکلین (kMO)، تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس، ضریب همبستگی پیرسون، آلفای کرانباخ استفاده شد. یافتههای این پژوهش آزمون اولیهای را به دست داد که 50 سؤال دارد و از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.