نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ایران
2 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 استاد، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
4 دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون دوراندیشی رویدادی انجام گرفت. این پژوهش در زمره تحقیقات غیر آزمایشی است که به صورت توصیفی- تحلیلی انجام یافته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان 3، 4 و 5 سال دارای کارکردهای اجرایی پایین در مهد کودکها شهر اهواز در سال 1397 بود که حجم نمونهای به تعداد 60 کودک به روش نمونهگیری تصادفی تک مرحله، انتخاب شدند و به آزمون دوراندیشی رویدادی (اتنس و ملتزف، 2005) پاسخ دادند. برای بررسی پایایی ابزار از شاخص پایایی ارزیابها و روش کاپا و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و برای تعیین روایی ابزار، از روشهای آماری تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون دوجملهای استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که همبستگی بین نمرهگذاری دو ارزیاب در بخش غیر کلامی 00/1 و در بخش کلامی 99/0 و مقدار ضریب همبستگی کاپا بین ارزیابها برای هر یک از سناریوها بین 94/0 و00/1 و ضریب آلفای کرونباخ 75/0 بود. در بررسی روایی آزمون، نتایج آزمون دو جملهای نشان داد که میزان پاسخ صحیح کودکان بر حسب سن به طور معنادار بالاتر از مقدار پاسخ بر حسب شانس بود. همچنین، نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگین نمره کودکان بر حسب سن تفاوت معنیداری وجود نداشت و آزمون شفه نشان داد که کودکان 3 ساله نسبت به کودکان 4 و 5 ساله نمرات پایینتری به دست آوردند اما بین کودکان 4 ساله و 5 ساله تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Psychometric characteristics of episodic foresight: preliminary study
نویسندگان [English]
- Ghasem Mohammadyari 1
- Naser Behrozi 2
- Manije Shehni Yailagh 3
- Gholam Hosein Maktabi 4
1 Phd student of Shahid Chamran Ahvaz University
2 Associate Professor, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
3 Professor, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
4 Associate Professor, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the validity and reliability the episodic foresight test. This study is a descriptive- analytic one. The statistical population of this study was all children ages 3, 4 and 5 with low executive functions in kindergartens in Ahvaz city on 1397. In this study 60 children was selected by random sampling method, and responded to episodic foresight test (Atance & Meltzoff, 2005). To examine of the reliability of the instrument, the reliability indicator of the evaluators and the Kappa method and the Cronbach's alpha coefficient were used and, to determined the validity of the instrument, one-way analysis variance and binomial test were used. The result of the research showed that correlation between evaluators in scoring non-verbal section was 1.00 and in scoring verbal section was 0.99, and the Kappa correlation coefficient between the evaluators for each scenario was among 0.94 to 1.00, and cronbach's alpha coefficient was 0.75. To examine the validity of the instrument, the result of the binomial test showed that the children correct response rate was significantly higher than the response rate by chance. Also, the results of analysis of variance showed that there is a significant difference between children means score based on age and the Scheffe test showed that 3 years old children achieved scores lower than 4 and 5 years old children. But, there is no significant difference between scores of 4 and 5 years old children.
کلیدواژهها [English]
- episodic foresight
- thinking about the future
- psychometric characteristics
- kindergarten children