نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

3 استادیار گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

درمان پذیرش و تعهد (ACT) در تلاش است تا زندگی ارزش‌مدار را تسهیل کند؛ هرچندکه، مقیاس‌ معتبری در زبان فارسی برای سنجش این سازه وجود ندارد. آیتم‌های پرسشنامه‌ی ارزش‌گزینی (VQ) که از متون ACT گرفته شده‌اند و در زبان انگلیسی به خوبی اعتباریابی شده‌اند، در این مطالعه پس از ترجمه‌ و بررسی روایی صوری توسط متخصصین ACT به عنوان ابزار پژوهش بکار گرفته شد. تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای بررسی ساختار دو عاملی شامل پیشرفت (در زندگی ارزش‌مدار) و انسداد (برای ارزش‌مداری زندگی) در دانشجویان (502=N) با زیرنمونه‌های300=N برای تحلیل عاملی اکتشافی و 202=N برای تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد دو عامل با مجموع 17/54 واریانس کل را تبیین می‌کنند. در تحلیل عاملی تاییدی نیز از شاخص‌های CIMIN/df، NFI، CFI، RMSEA به عنوان شاخص‌های برازش استفاده شد که پس از اعمال شاخص‌های اصلاح به ترتیب 93/1، 06/0، 95/0، 90/0 و 87/0 بدست آمد؛ با توجه به آن مدل پیشنهادی با مدل اولیه‌ی حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی مطابقت داشت. همچنین در بررسی اعتبار همسانی درونی پرسشنامه مقدار آلفای کرونباخ برای مقیاس پیشرفت 79/0=α و برای مقیاس انسداد 77/0=α بدست آمد که نشان‌دهنده اعتبار مناسب مقیاس‌ها است. پرسشنامه ارزش‌گزینی به عنوان جایگزین ابزارهای نشانه‌محور امکان ارزیابی سریع، معتبر و قابل اتکایی را به پژوهشگران و درمانگران می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Adaptation and Factor Structure of Valuing Questionnaire in Acceptance and Commitment Therapy Approach

نویسندگان [English]

  • Abdollah Omidi 1
  • Saeid Ardestani 2
  • Hamidreza Hassanabadi 3

1 Department of clinical psychology, Kashan University of Medical Science, Kashan, Iran

2 Master student in clinical psychology, Kashan University of Medical Science, Kashan, Iran

3 Departement of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education. Kharazmi University. Tehran. Iran

چکیده [English]

Acceptance and commitment therapy is trying to facilitate a valued living; although, there is not a valid scale for assessment of this concept. The items of questionnaire that are taken from ACT texts and well validated in English; items were translated and afterward three ACT experts checked out formal validation of translated Valuing Questionnaire (VQ). Exploratory and confirmatory factor analysis made for tow factor (1st factor= progress (in valued living), 2nd factor= obstruction (for valued living)) in student publication (N=502) with one subsample (N=300) for exploratory factor analysis and another (N=202) for confirmatory factor analysis. Results of exploratory factor analysis showed tow factor with 54.17 percent of whole variance. Indices of CIMIN/df، NFI، CFI، RMSEA used for fit indices, after effect of modification indices respectively 1.93, 0.06, 0.95, 0.90, 0.87 were received; as regards proposed model was fit with model of exploratory factor analysis. Also in study of reliability by method of Cronbach's alpha for Progress scale α= 0.79 and for Obstruction scale α=0.77 were received that show a good reliability for scales. Valuing Questionnaire (VQ) as a scale for substitution with symptom oriented scales, allow researcher and therapists a rapid, reliable and valid assessment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptance and Commitment Therapy
  • factor analysis
  • reliability
  • Valuing Questionnaire
  • validity
Ciarrochi, J., Fisher, D., & Lane, L. (2011). The link between value motives, value success, and well‐being among people diagnosed with cancer. Psycho‐Oncology, 20(11), 1184-1192.
Dahl, J. (2015). Valuing in ACT. Current Opinion in Psychology, 2, 43-46.
Dahl, J., Lundgren, T., Plumb, J., & Stewart, I. (2009). The Art and Science of Valuing in Psychotherapy: Helping Clients Discover, Explore, and Commit to Valued Action Using Acceptance and Commitment Thera: New Harbinger Publications.
Dahl, J. C., Plumb, J. C., Stewart, I., & Lundren, T. (2009). The art & science of valuing in psychotherapy: New Harbinger Publications.
Delprato, D. J. (2001). Acceptance and Commitment Therapy: An Experiental Approach to Behavior Change. The Psychological Record, 51 , 167-167 (1).
Eifert, G. H., & Forsyth, J. P. (2005a). Acceptance and commitment therapy for anxiety disorders. Oakland, CA: New Harbinger.
Eifert, G. H., & Forsyth, J. P. (2005b). Acceptance and commitment therapy for anxiety disorders: A practitioner's treatment guide to using mindfulness, acceptance, and values-based behavior change: New Harbinger Publications.
Elliot, A. J., Sheldon, K. M., & Church, M. A. (1997). Avoidance personal goals and subjective well-being. Personality and Social Psychology Bulletin, 23(9), 915-927.
Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy, 44(1), 1-25.
Hayes, S. C., Pistorello, J., & Levin, M. E. (2012). Acceptance and Commitment Therapy as a Unified Model of Behavior Change Ψ. The Counseling Psychologist, 40(7), 976-1002.
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and commitment therapy: New York: Guilford Press.
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2011). Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change: Guilford Press.
Kahn, J. H. (2006). Factor analysis in counseling psychology research, training, and practice: Principles, advances, and applications. The Counseling Psychologist, 34(5), 684-718.
Kline, R. B. (2013). Beyond significance testing: Statistics reform in the behavioral sciences: American Psychological Association.
McCracken, L. M., & Yang, S.-Y. (2006). The role of values in a contextual cognitive-behavioral approach to chronic pain. Pain, 123(1), 137-145.
Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2006). Applied Multivariate Research: Design and Interpretation: SAGE Publications.
Michelson, S. E., Lee, J. K., Orsillo, S. M., & Roemer, L. (2011). The role of values‐consistent behavior in generalized anxiety disorder. Depression and anxiety, 28(5), 358-366.
Paez-Blarrina, M., Luciano, C., Gutiérrez-Martínez, O., Valdivia, S., Ortega, J., & Rodríguez-Valverde, M. (2008) .The role of values with personal examples in altering the functions of pain: Comparison between acceptance-based and cognitive-control-based protocols. Behaviour research and therapy, 46(1), 84-97.
Smout, M., Davies, M., Burns, N., & Christie, A. (2014). Development of the valuing questionnaire (VQ). Journal of Contextual Behavioral Science, 3(3), 164-172.
Strosahl, K. D., Hayes, S. C., Wilson, K. G., & Gifford, E. V. (2004). An ACT primer A practical guide to acceptance and commitment therapy (pp. 31-58): Springer.
Wetterneck, C. T., Lee, E. B., Smith, A. H., & Hart, J. M. (2013). Courage, self-compassion, and values in obsessive-compulsive disorder. Journal of Contextual Behavioral Science, 2(3), 68-73.
Wilson, K., Sandoz, E. K., Flynn, M. K., Slater, R. M., & DuFrene, T. (2010). Understanding, assessing, and treating values processes in mindfulness-and acceptance-based therapies. Assessing mindfulness and acceptance processes in clients: Illuminating the theory and practice of change, 77-106.
Wilson, K. G. (2009). Mindfulness for two: An acceptance and commitment therapy approach to mindfulness in psychotherapy: New Harbinger Publications.
Wilson, K. G., & Murrell, A. R. (2004). Values work in acceptance and commitment therapy. Mindfulness and acceptance: Expanding the cognitive-behavioral tradition, 120-151.
Wilson, K. G., & Sandoz, E. K. (2008). Mindfulness, values, and the therapeutic relationship in Acceptance and Commitment Therapy. Mindfulness and the therapeutic relationship, 89-106.
Wilson, K. G., Sandoz, E. K., Kitchens, J., & Roberts, M. (2010). The Valued Living Questionnaire: Defining and measuring valued action within a behavioral framework. The Psychological Record, 60(2), 249.