نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
چکیده
چکیده
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش رهبری تأملی در مدارس بود. مرور پیشینه حاکی از آن است، هرچند یادگیری مبتنی بر تأمل دانش جدیدی نیست اما رهبری تأملی رویکردی جدید در مدیریت و رهبری مدارس است و در معدود پژوهشهای انجام شده در این زمینه ابزار معتبری برای آشکارسازی این مفهوم در مدارس طراحی نشده است. پس از بررسی ادبیات پژوهش، بر اساس مدل کستلی (2012) از رهبری تأملی ابعاد و گویهها پرسشنامه رهبری تأملی مدیران مدارس طراحی و دادهها با مشارکت 327 نفر از معلمان دبیرستان دوره اول گردآوری شد. ضمن بررسی روایی صوری و محتوایی گویهها و عوامل با مشارکت متخصصان مدیریت آموزشی، معلمان و اعمال نظرات آنها، در مطالعه مقدماتی علاوه بر اجرای پرسشنامه نظرات شرکتکنندگان در مورد ابهام سؤالات، تکرار و ارتباط آنها با مفاهیم و ابعاد پرسشنامه دریافت و اصلاحات اعمال شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نشان داد 29 گویه در 5 عامل: احساس امنیت، گشودگی، هدف، به چالش کشیدن باورها و بازخورد ابزار سنجش رهبری تأملی را تشکیل میدهند. ضریب آلفای کرونباخ برای هر عامل محاسبه شد و ضریب پایایی کل مقیاس برابر با 97/0 محاسبه گردید. این مطالعه پژوهشی پیشگام در اندازهگیری رهبری تأملی مدیران در مدارس است. رهبری تأملی عاملی اساسی در جهت تغییر پارادایم اثباتگرایانه به تفسیری در مدارس ایران است. یافتههای پژوهش برای متخصصان تعلیم و تربیت در سنجش و استقرار رهبری تأملی در مدارس مفید خواهد بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Development and validation of School Reflective Leadership scale
نویسندگان [English]
- morteza tahery 1
- Mojtaba Taheri 2
1 atu
2 M.A. Educational Administration
چکیده [English]
Abstract
The purpose of this study was to develop and validate the reflective leadership assessment instruments at schools. Literature review suggests, although reflective learning is not new knowledge, reflective leadership is a novel approach at school management and leadership, and in few studies in this field have not established valid tools for revealing this concept at schools. Extensive research literature review, the dimensions and statements of the principals’ reflective leadership scale were stablished based on Castelli’s (2012) reflective leadership model, and the data was compiled with the participation of 327 secondary teachers. Along with the face and content validity assessment of the itemsand dimensions by educational management practitioners, teachers and applying their views, participants' comments on the ambiguity, repetition, and relationship of the statements with the concepts and dimensions through the implementation of the scale in pilot study were applied. Results of exploratory and confirmatory factor analysis show that 29 items are in five factors: sense of safeness, openness, purpose, challenging beliefs and feedback provide reflective leadership measurement tools. Cronbach’s alpha coefficient was calculated for each factor and the total reliabilityy was estimated 0.97. This study is a pioneer research in measuring principals’ reflective leadership at schools. Reflective leadership is a fundamental factor in the positivist paradigm shift to interpretation at Iranian schools. Research findings for education practitioner will be useful in assessing and deploying reflective leadership at schools.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: reflective leadership
- reflective practices
- feedback
- school leadership