نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
2 عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتیاریابی مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه در مشاوران مدارس انجام گرفت. روش: روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی بود. جامعهی آماری پژوهش را مشاوران زن و مرد مدارس استان اردبیل و گیلان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل میدادند که از میان آنها 302 مشاور (157 زن و 145 مرد) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه (MSPCI)، پرسشنامهی هوش فرهنگی (CIQ) و پرسشنامهی رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل از اعتبارسنجی به شیوهی همسانی درونی نشان داد که اعتبار مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه از طریق آلفای کرونباخ 95/0 است. بررسیهای مرتبط با روایی صوری، همزمان، پیشبین و سازه مؤید روایی مقیاس مذکور بود. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی همانند فرم اصلی نشان داد که این مقیاس دارای سه عامل دانش و مهارتهای مراجع محوری، مهارتهای غیرمرسوم و زبان دوّم و آگاهی و مهارتهای درونگری است. نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه، ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش میزان صلاحیت چندفرهنگی مشاوران مدارس میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Validation of a Multicultural school psychology competency inventory in school counselors
نویسندگان [English]
- Ali Rezaeisharif 1
- ali sheykhoeslami 2
- fatemeh Rajabpoor Niknam 1
1 Educational Psychology Assistant Professor, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Educational Psychology Assistant Professor, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was Scale Validation multicultural competence school psychology in school counselors. The method was correlational of kind Factor analysis. The statistical population of this study were male and female school consultants Gilan and Ardabil In the academic year 2015-2016, of which 302 counselor (157 women and 145 men) were selected by convenience sampling method. Multicultural school psychology competency inventory, Cultural intelligence questionnaire and Minnesota Job satisfaction questionnaire used to data gathering. Data were analyzed by exploratory and confirmatory factor analysis and Pearson correlation. The results of the validation method the internal consistency showed that reliability scale Multicultural school psychology competency through Cronbach's alpha was 0/95. Studies related to the face validity, concurrent, former and the structural was confirms validity of the scale. The results of exploratory factor analysis showed that such as mail form this scale has three factors such as Client-Centered knowledge and skills, Second Language & Non-Traditional Skills and Introspection Awareness & Skills. According to the results of this study, Multicultural school psychology competency is tools reliable and valid for assessing amount competency of school counselors multicultural.
کلیدواژهها [English]
- Client- Centered Knowledge & Skills
- factor analysis
- Introspection Awareness & Skills
- Second Language & Non- Traditional Skills