منابع فارسی
آناستازی، ا. (1371).روان آزمایی. ترجمه محمدنقی براهنی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ابراهیمی، ع. (1377). همه گیرشناسی اختلالات رفتار ایذایی و کمبود توجه کودکان دبستانی اسفراین. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران.
براهنی، م. ن. (1377).پژوهش مقدماتی برای هنجاریابی آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون در ایران. مجله روانشناسی، 5، ص217-205.
براهنی، م. ن. (پژوهش منتشر نشده). هنجاریابی ماتریسهای پیشرونده رنگی ریون در یک نمونه از کودکان 10-5 ساله تهرانی. انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
توانگر، ح؛ مروتی شریفآباد. م. ع؛ پور موحد، ز. و دهقانی، خ. (1387). شیوع اختلال پر تحرکی همراه با کمبود توجه و عوامل مرتبط با آن در دانشآموزان دبستانی شهر یزد (1383). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 12 (47)، 25 – 20.
توکلیزاده، ج؛ بوالهری، ج؛ مهریار، هـ. و دژکام، م. (1376). همهگیرشناسی اختلال رفتار ایذایی و کمبود توجه در دانشآموزان دبستانی شهر گناباد، فصلنامه اندیشه و رفتار، 3 (9 و 10)، 51-40.
درخشانپور، ف. (1381). مقایسه فراوانی اختلالات رفتار ایذایی و نقص توجه در کودکان خانوادههای تک فرزند و چند فرزند. پایاننامه دکترای روانپزشکی، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی.
دهگانپور، ر. (1381). بررسی میزان کارایی خانوادههای دارای فرزند مبتلا به ADHD و اختلال سلوک. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران.
رحیمزاده، س؛ پوراعتماد، ح. ر؛ سمیعی کرانی، ص. و زاده محمدی، ع. (1387).ارزیابی سلامت روانی والدین کودکان واجد اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی و پیشنهاد شیوههای مداخلهگری. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 16، 366-355.
علیرضاییمطلق، م؛ مرادی، ع. و فرزاد، و. (1387). بررسی و مقایسه حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با کودکان عادی. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 3 (29)، 28-271 .
قصابی، ص؛ تجریشی، م. و میرزمانی، س. م. (1388). تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر کاهش نشانههای برانگیختگیدر کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 19، 220- 209.
گنجی، ک؛ دلاور، ع؛ احدی، ح . (1389) . الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی، فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. سال دهم، 4 (پیاپی 38 )، 333-321.
گنجی، ک؛ دلاور، ع؛ ذبیحی، ر. (1390). بررسی مقدماتی پیشرفت تحولی ترسیم ساعت در کودکان. فصلنامه روانشناسان ایرانی: روانشناسی تحولی، سال هفتم، 27، 243-231.
محمد اسماعیل، ا. (1383). بررسی اعتبار، روایی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) بر روی دانشآموزان 14-6 ساله مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران. تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی.
محمدی، ن؛ منصور، م و اژهای، ج. (1381). بررسی اثر درمانی آموزش توانش اجتماعی بر اختلال رفتار هنجاری در نوجوانان. مجله روانشناسی، دوره جدید، 6 (4)، 364-348.
هومن، ح. ع. (1389).تحلیل دادههای چند متغیری در پژوهش رفتاری.تهران:نشر پارسا.
منابع لاتین
Agrell, B., & Dehlin, O. (1998). The Clock drawing test. Age and Ageing, 27: 399-403.
Abdel- Khalek, A. M. (2005).Reliability and factorial validity of the standard progressive matrices among Kuwaiti children ages 8-15 years. Perception and Motor Skills, 101 (2), 409-412.
Becker, M. G., Isaac, W., & Hynd, G.W. (1987). Neuropsychological development of nonverbal behaviors attributed to “frontal lobe” functioning. Developmental Neuropsychology: 275-298.
Cohen, M. J., Riccio, C. A., Kibby, M. Y., & Edmonds, J. E. (2000). Developmental progression of clock face drawing in children. Child Neuropsychology, 6: 64-76.
Critchley, M. (1953, reprinted 1966). The parietal lobes. New York: Hafner publishing company.
Di Pellegrino, G. (1995). Clock-drawing in a case of left visuo – spatial neglect: A deficit of disengagement. Neuropsychological 33: 353-358.
Freedman., Leach, Kaplan, Wincor, Shulman, & Delis . (1994).Clock Drawing : A neuropsychological Analysis. New York: Oxford University Press.
Gadow, K. D., & Nolan, E. E. (2002).Differences between preschool children with ODD, ADHD, and ODD +ADHD symptoms. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(2), 191-201.
Gadow, K. D., & Sprafkin, J. (1994).Child symptom inventories manual. Stony Brook. New York: Checkmate Plus Ltd.
Ganji, K., & Zabihi, R. (2010, October).Clock drawing pattern in children with and without attention- deficit / hyperactivity disorder (ADHD) in Iran. Oral presentation at the ICBEPS 2010: International Conference on Behavioral, Cognitive and Psychological Science, Paris, France.
Goodglass, H., & Kaplan, E. (1983). The Assessment of Aphasia and Related Disorders. Philadelphia: Lea & Fibiger. Hillman, K.M.
Grayson, P., & Carlson, G. A. (1991).The utility of a DSM-III-R based checklist in screening child psychiatric patients. Journal of the American Academy of Child and Adolescents Psychiatry, 30, 669-673.
Heilman, K. M., Watson, R.T., & Valenstein, E. (1985). Neglect and related disorders. In K. M. Hillman & E. Wallenstein (Eds), Clinical Neuropsychology (2nd ed, pp. 243-293). New York: Oxford University Press.
Ishiai, S., Sugishita, M. Ichikawa, T., Gono, S., & Watabiki, S. (1993). Clock drawing test and unilateral spatial neglect. Neurology 43: 106-110.
Kibby, M, Y., Cohen, M.J., & Hynd, G.W. (2002). Clock face drawing in children with attention deficit/ hyperactivity disorder. Arc of Clinical Neuropsychology. 17: 531-546.
Kirk, U., McCarthy, C., & Kaplan, E. (1996, February). Development of clock-drawing skills: Implications for neuropsychological assessment of children. Poster session presented at the twenty-fourth annual meeting of the International Neuropsychological Society, Chicago, IL.
Krzyminski , S. (1995). Test rysowaniz zegara. The clock-drawing test. Postepy psychiatry I Neurology. 1:21-30.
Lam, Linda. C.W. et al. (1998). Clock – face drawing, reading and setting tests in the screening of dementia in Chinese elderly adults. Journal of Gerontology. 58(6): 353-357.
Manos, P. J., & Wu, R. (1994). The ten point clock test: A quick screen and grading method for cognitive impairment in medical and surgical patients. International Journal of Psychiatry in Medicine, 24: 229-244.
Mendez, M. F. et al. (1992). Development of scoring criteria for the clock drawing task in Alzheimer’s disease. JAGS. 40: 1095-1099.
Mesulam, M. M. (1985). Principles of behavioral neurology. Philadelphia: FA. Davis.
Nagahama Y, Okina T, Nabatame H, Mutsuda M, Murakami M, & et al. (2001).Clock drawing in dementia: Its reliability and relation to the neuropsychological measure. Clin Neurol. 41: 653-658.
Passler, M. A., Isaac, W., & Hynd, G. W. (1985). Neuropsychological development of behavior attributed to frontal lobe functioning in children. Developmental Neuropsychology. 1: 349-370.
Ploenes, C, Sharp S, Martin M. (1994).The clock Test: Drawing a clock for detection of cognitive disorders in geriatric patients [German]. Zeit Schrift Gerontol. 4: 246-252.
Rayven, J. C., Court, J. H., & Rayven, J. C. (1983).Manual for RavenProgressive Matrices and Vocabulary Scales. London: Lewis.
Rouleau, I., Salmon, D. P., & Butters, N. (1996). Longitudinal analysis of clock drawing in Alzheimer’s disease patients. Brain and Cognition, 31, 17-34.
Royall, D. R., & Polk, M. (1998). Dementias that present with and without posterior cortical features: an important clinical distinction. J Am Geriatr Soc. 46: 98-105.
Shulman, K. & Feinstein, A. (2004). Quick Cognitive Screening for Clinicians. London: Martin Dunitz.
Shulman, K. I. (2000). Clock – drawing: Is it the ideal cognitive screening test? International Journal of Geriatric Psychiatry. 15: 548-561.
Shulman, K. I., Gold, D. P., Chohen, C. A., & Zucchero, C. A. (1993). Clock-drawing and dementia in the community: A longitudinal study. International Journal of Geriatric Psychiatry, 8: 487-496.
South, M. B., Greve, K. W., Bianchini, K. J., & Adams, D. (2001). Inter rater reliability of three clock drawing test scoring systems. Applied Neuropsychology. 8(3): 174-179.
Sunderland, T., Hill, J. L., Mellow, A. M., Lawlor, B. A., Gundersheimer, J., Newhouse, P. A., & Grafman, J. H. (1989). Clock drawing in Alzheimer’s disease: A novel measure of dementia severity. Journal of the American Geriatrics Society, 37, 725 – 729.
Uno, A., Shinya, N., Haruhara, N., & Kaneko, M. (2005).Ravens colored progressive matrices in Japanese children. Japanese Journal of Logopedics and Phoniatrics, 46, 185-189.
Welsh, M.C., Pennington, B.F., & Groisser, D. B.(1991). A normative-developmental study of executive function: A window of prefrontal function in children .Developmental Neuropsychology.7:131-149.