نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
2 دانشیار دانشگاه سمنان
3 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی (نویسندۀ مسئول) h.rahimpoor66@gmail.com
چکیده
زمینه: در بسیاری موارد معلمی درآموزش خود موفق است، اما به دلیل اینکه درس او مورد علاقۀ شاگردانش نیست و دارای سطح دشواری است، آموزش او نیز تحتالشعاع درس وکتاب درسی قرار میگیرد. هدف: پژوهش حاضر به بررسی همترازی نمرات ارزشیابی اساتید در دروس مختلف، با توجه به سطح دشواری دروس از دید دانشجویان می پردازد. روش: جامعۀی آماری این پژوهش تمامی دروس ارزیابی شدۀ دانشگاه سمنان در نیمسال اول 88-87 می باشد. به این منظور ابتدا دروس 9 رشتۀ تحصیلی از دید دانشجویان سال آخر با استفاده از مقیاس لیکرت، به 5 سطح (خیلی دشوار تا خیلی آسان) تفکیک شد و نمونهای به حجم 171 درس انتخاب گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که کاربرد یک نمرۀ واحد برای مقایسۀ عملکرد اساتید در فرمهای ارزشیابی، روش مناسبی نیست و برای مقایسۀ نمرات ارزشیابی اساتید، باید ابتدا نمرات به دست آمده، تراز شوند. در این پژوهش برای همتراز کردن نمرات از دو روش پارکی ساده و تبدیل زد[1] استفاده شد. بحث و نتیجه گیری: یکی از دلایل ناهمترازی، تفاوت در نوع ارزشیابی دانشجویان از دروس با توجه به سطح دشواری دروس میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Alignment review of teacher evaluation scores according to courses difficulty level
نویسندگان [English]
- alireza Sepehrara 1
- s Talepasand 2
- hamide Rahimpoor 3
چکیده [English]
Background: In many cases, teacher's teaching has been successful, but since it does not teach his/her students and his favorite surface is hard. The courses teacher teaches are also overwhelmed by the course books.
Objective: This objective of this study is to examine the alignment scores in evaluating teachers in different subjects.
Methods: The study population was all of the courses which were evaluated in the first semester at Semnan University in the academic year of 1387-88. Thus, the first nine subjects from senior students using academic discipline, MC, level 5 (very difficult to very easy) resolution and a sample volume of 171 students was selected.
Results: Results showed that the use of a single score for the comparison of performance evaluation forms for teachers is a good way and comparing the scores for teacher evaluation scores must be obtained, are aligned. In this study, to justify the scores of the two methods into a park and z were used.
Conclusion: One of the reasons for non-alignment, differences in the type of student's evaluation of courses is the difficulty level courses.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Evaluation
- course difficulty level
- Alignment