نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
ریزی آموزشی تدوین شده است. - استادیار دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
چکیده
با گسترش استفاده از نقشههای مفهومی به عنوان ابزارهای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی، نمرهگذاری آنها به مبحثی چالشانگیز تبدیل شده است. در این پژوهش به معرفی سه شیوه نمرهگذاری به آزمونهای نقشه مفهومی میپردازیم: (1) روش رابطهای که در آن به رابطه بین مفاهیم به طور جداگانه نمرهای اختصاص داده میشود. (2) روش ساختاری که براساس سازمان سلسله مراتبی موجود بین مفاهیم نمره داده می شود. (3) روش شباهت که در آن با توجه به مقایسه نقشه مفهومی دانشآموز با یک نقشه مفهومی معلم برای هر بخش از نقشه نمرهای ارائه میشود. برای تشخیص مناسبترین شیوه نمرهگذاری از بین این شیوهها از سه شاخص روایی ملاکی، پایایی نمرهگذاران و روایی افتراقی استفاده شد. نمونه آماری پژوهش 105 نفر از دانشآموزان سال دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 88-1387 بودند که در چهار کلاس حضور داشتند. یافتههای پژوهش نشان دادند که روش نمرهدهی رابطهای از لحاظ این شاخصها نسبت به دو روش دیگر دارای مقادیر بالاتری است و روش نمرهدهی شباهت نیز نسبت به دو روش دیگر دارای پایینترین شاخصهای آماری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examining the validity and reliability of concept map-based tests scoring methods
نویسنده [English]
- javad mesrabadi
چکیده [English]
Background: Concept maps usage expanding as an academic achievement measurement tools great a challenge in scoring them. This study introduces three scoring methods of the concept maps tests: (1) relational method that in which a relationship between concepts separately was scored. (2) structural method that based on scores was given to hierarchical organization of the concepts. (3) similarity method that in which a student’s concept map compares with a teacher’s concept map and assign score for each section of the map.
Objective: The objective of the present research was to examining the validity and reliability of concept map-based tests scoring methods. critical validity, interpreter reliability and discriminative reliability were used to identify the most appropriate method of scoring.
Method: the subjects of the research comprised 105 high school students in Tabriz city who were present in four classes.
Results: Results showed that the relational method of scoring has higher quantities of the indicators than other methods. Similarity scoring method has the lowest indices in comparison with two other methods.
Conclusion: These findings may have some implications in evaluating students' academic achievement which will be discussed in this paper.
.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Academic evaluation
- concept map-based tests
- scoring methods
- validity
- reliability