نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد تبریز

2 استاد گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد تبریز، تبریز، ایران

3 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر ساخت آزمونی برای تشخیص مشکلات رفتاری دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تبریز و بررسی روایی و پایایی آن بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تبریز که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌دادند. تعداد 1374 نفر دانش‌آموز دختر و پسر مقطع ابتدایی با روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند، سپس مادران همان دانش‌آموزان به سوالات آزمون تشخیص مشکلات رفتاری کودکان پاسخ دادند و در نهایت آزمون مورد نظر بر اساس معیارها و ملاک‌های DSM-5 به کمک روش تحلیل عاملی ساخته شد . نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل مولفه‌های اصلی با چرخش مستقل واریماکس هفت عامل را به ترتیب با عناوین مشکل سلوک، بیش‌فعالی صرف، کم‌توجهی صرف، یادگیری تحصیلی، اضطراب جدایی، لجبازی و نافرمانی و ارتباط اجتماعی معرفی کرد که بر روی هم 30/32% کل واریانس متغیرها را تبیین می‌کردند. تمام هفت عامل و کل پرسشنامه از روایی مناسب برخوردار بودند. برای بررسی روایی علاوه بر روایی صوری و محتوایی، از روش ارزش ویژه بیشتر از 1 استفاده شد و نتایج نشان داد که هم عوامل هفتگانه و هم کل آزمون از روایی مطلوب برخوردارند. مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی عوامل هفتگانه آزمون از 61/0 تا 79/0 و برای کل آزمون (90/0=α) به دست آمد. میانگین شیوع مشکلات رفتاری کودکان گروه نمونه در هفت عامل به دست آمده 4/10% به دست آمد. با توجه به خصوصیات رفتارسنجی مطلوب آزمون تشخیص مشکلات رفتاری کودکان، می‌توان از این آزمون برای تشخیص مشکلات هفتگانه به دست آمده برای سرند کردن، پیشگیری و یا درمان در کارهای بالینی و یا تحقیقاتی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Construction, Validation and Reliability of Behavioral Problems Diagnosis Test in Tabriz Elementary School Children based on DSM-5

نویسندگان [English]

  • Aydin Motamedin 1
  • Seyyed Davoud Hosseininasab 2
  • Marzieh Alivandie Vafa 3

1 Faculty of Humanities and Educational Sciences, Tabriz Azad University, Tabriz, Iran

2 Professor Department of Educational Psychology, Faculty of Humanities and Educational Sciences, Tabriz Azad University, Tabriz, Iran

3 Assistant Pro., Dept. of Psychology, School of Literature and Humanities, Islamic Azad University of Tabriz. Tabriz, Iran, ORCID:0000-0002-1197-9598

چکیده [English]

The aim of this study was to conduct a test for diagnosis of behavioral problems in male and female, elementary school students in Tabriz and to investigate its validity and reliability. The research method is descriptive of correlation type. The statistical population consisted of all male and female elementary school students who were studying during academic year 2019-2020. A total of 1374 elementary school male and female students were selected as sample members by available sampling method, then mothers of the same students answered the questions of children's behavioral problems diagnosis test and finally the test was constructed based on DSM-5 criteria using factor analysis method. The results of exploratory factor analysis introduced principal component analysis with independent varimax rotation of seven factors, respectively, with the titles of conduct problem, mere hyperactivity, mere attention deficit, academic learning, separation anxiety, oppositional defiance, and social communication, which together explained 32.30% of the total variance of variables. All seven factors and the whole questionnaire had appropriate validity. In addition to face and content validity, the Eigen value method was used more than 1 and the results showed that both the seven factors and the whole test had good validity. Cronbach's alpha coefficient was 0.61 to 0.79 for the reliability of the seven test factors and for the whole test (α=0.90). The mean prevalence of behavioral problems in children in the sample group was 10.4% in the seven obtained factors. Due to the desirable behavioral characteristics of children's behavioral problems diagnosis test, this test can be used to diagnose the seven problems obtained for screen, prevention or treatment in clinical or research work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Children's behavioral problems
  • Reliability
  • Factor analysis
  • DSM-5
آریایی‌نژاد، نرگس و آریایی‌نژاد، امیر. (1396). افت تحصیلی و راه‌های پیشگیری از آن. تهران: نوروزی.
انجمن روان‌پزشکی آمریکا. (1396). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویراست پنجم. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر روان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2013).
بارتون، جوآن. (1389). کودکان بیش‌فعال: راهنمای عملی برای والدین. ترجمه ایوب مالک و محمدعلی صاحبی، چاپ دوم. تهران: شرکت ایده‌پردازان فن و هنر. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 1999).
بِرک، لورا. (1396). روان‌شناسی رشد: از لقاح تا کودکی. جلد اول. ویراست ششم. ترجمه یحیی سیّدمحمدی. تهران: ارسباران.
بیات، محبوبه؛ اکبرشریفی، طاهره؛ نظریِ‌جیرانی، محبوبه؛ شهریور، زهرا و حقانی، حمید. (1385). مشکلات رفتاری کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداری شبانه‌روزی. فصلنامه پرستاری. 19(46)، 60 – 53.
جاری، محسن؛ کلیشادی، رویا؛ اردلان، گلایول؛ طاهری، مجذوبه؛ تسلیمی، مهناز و مطلق، محمداسماعیل. (1395). شیوع اختلالات رفتاری در کودکان ایران. مجله تحقیقات نظام سلامت، 12(1)، 113– 109.
حیدری، جبار؛ عظیمی، حمیده؛ محمودی، قهرمان و محمدپور، رضاعلی. (1385). بررسی شیوع اختلالات رفتاری-هیجانی و عوامل مرتبط با آن در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدارس شهرستان ساری سال تحصیلی 85- 1384. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 16(56)، 100 – 91.
خداپناهی، محمدکریم. (1398). روان‌شناسی فیزیولوژیک. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.
خسروی، علی‌اکبر؛ هومن، حیدرعلی و شکری، عباس. (1389). بررسی عملی‌بودن، اعتبار، روایی و نُرم‌یابی مقیاس مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی. مجله تحقیقات روان‌شناختی، 2(7)، 49 – 33.
داگلاس، یو. (1393). اصلاح رفتار کودکان (مشکلات رفتاری در کودکان). ترجمه سیاوش جمال‌فر، چاپ ششم. تهران: موسسه نشر ویرایش. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2002).
درخشانپور، فیروزه؛ ایزدیار، حمیده؛ شاهینی، نجمه و وکیلی، محمدعلی. (1395). بررسی سطح اضطراب در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر گرگان. پژوهنده، 21(1)، 30-34.
رضویه، اصغر. (1396). روش‌های پژوهش در علوم رفتاری و تربیتی. شیراز: دانشگاه شیراز.
رنجبر، فاطمه؛ نابدل، یونس و فخاری، علی. (1382). شیوع اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان منطقه شمال‌غرب تبریز. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. ویژه‌نامه، 60 -56.
رواقی، کیوان؛ مهرعلیان، حسینعلی و شاهقلیان، ناهید. (1380). بررسی شیوع اختلالات رفتاری کودکان در مدارس ابتدایی شهرکرد. فصلنامه پرستاری و مامایی ایران، 13(27)، 41 – 35.
روشن، مریم؛ آقایوسفی، علیرضا؛ علی‌پور، احمد و رضایی، اکبر. (1395). مقایسه اثربخشی دو روش درمان تعامل والد-کودک و مقابله درمانگری مادران بر کاهش شدت مشکلات رفتاری کودکان 3-6 ساله. دو فصلنامه علمی-پژوهشی روان‌شناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 14(1)، 123 -111.
سادوک، بنجامین؛ سادوک، ویرجینیا و روئیز، پدرو. (1393). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک بر اساس DSM-5؛ علوم رفتاری/ روان‌پزشکی بالینی، ویراست یازدهم. جلد اول و دوم، ترجمه مهدی گنجی، ویراستار: دکتر حمزه گنجی. تهران: نشر ساوالان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2015).
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1395). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. چاپ سیزدهم. تهران: نشر آگه.
سیف، علی‌اکبر. (1394). ساختن ابزارهای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهشی در روان‌شناسی و علوم تربیتی (آزمون و پرسشنامه). تهران: نشر دیدار.
شانک، دیل ایچ. (1396). نظریه‌های یادگیری: چشم اندازی تربیتی. ویرایش ششم. ترجمه اکبر رضایی. چاپ سوم. تبریز: آیدین، انتشارات یانار. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2012).
شرودر، کارولین و گوردون، بتی. (1393). سنجش و درمان مشکلات دوران کودکی: راهنمای روان‌شناسان بالینی و روانپزشکان. ترجمه مهرداد فیروزبخت. چاپ سوم. تهران: نشر دانژه. (تارخ انتشار به زبان اصلی، 2003).
شفیع‌پور، سیّده زهرا؛ شیخی، علی؛ میرزایی، مهشید و کاظم‌نژاد لیلی، احسان. (1394). سبک‌های فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان. فصلنامه پرستاری و مامایی جامع‌نگر، 25(76)، 56 – 49.
شمس اسفندآبادی، حسن؛ امامی‌پور، سوزان و صدرالسادات، سیدجلال. (1382). بررسی شیوع اختلال رفتاری در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر ابهر. مجله توان‌بخشی، 3(1)، 41- 34.
شهریوری، کتایون؛ ناطق، ابراهیم؛ عظیم‌خانی، امین و عزیزیِ‌جوان، حبیب‌علی. (1389). ساخت و هنجاریابی مقیاس درجه‌بندی تشخیص اختلال سلوک دانش‌آموزان مقطع پنجم ابتدایی شهر تهران (فرم معلمان). مجله اصول بهداشت روانی، 12(3)، 583 – 574.
شولتز، دوان پی. و شولتز، سیدنی الن. (1396). نظریه‌های شخصیت. ترجمه یحیی سیّدمحمدی، ویراست دهم، چاپ 36، تهران: نشر ویرایش.
صدرالسادات، سیدجلال؛ هوشیاری، زهرا؛ صدرالسادات، لیلا؛ روزبهانی، اکبر؛ غیاث، مجید و نیک‌فرجام، مسعود. (1388). تعیین و هنجاریابی مقیاس درجه‌بندی جهت تشخیص افتراقی اختلالات سلوک و بیش‌فعالی در کودکان 12 -7 ساله شهر تهران. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 27(100)، 599 – 589.
کالات، جیمز. (1398). روان‌شناسی فیزیولوژیک. ویراست دوازدهم. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر روان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2015).
کشکولی، فرامرز. (1382). بررسی همه‌گیرشناسی اختلالات رفتاری کودکان در مدارس ابتدایی شهرستان بوشهر. چکیده مقالات پنجمین همایش سراسری بهداشت روانی و اختلالات رفتاری در کودکان و نوجوانان، (18 – 16 مهر ماه)، ص 46.
مایرز، اندرو. (1395). مقدمه‌ای بر آمار و SPSS در روان‌شناسی. ترجمه اکبر رضایی، چاپ اول، تبریز: آیدین، انتشارات یانار. (تارخ انتشار به زبان اصلی، 2013).
محمداسماعیل، الهه و علی‌پور، احمد. (1381). بررسی مقدماتی اعتبار و روایی و تعیین نقاط برش اختلال‌های پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4). پژوهش در حیطه کودکان استثنائی، 2(3)، 254 239.
مصرآبادی، جواد. (1398). آمار استنباطی در علوم رفتاری (ویراست سوم). تبریز: انتشارات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
مقدم، مرضیه؛ یاسمی، محمدتقی؛ بینا، مهدی؛ عبدالمالکی، فریدون و باقری‌یزدی، سیدعباس. (1381). مطالعه اپیدمیولوژیک اختلالات رفتاری دانش‌آموزان دبستانی شهرستان قروه در سال 81-80 و بررسی اعتبار و پایایی فرم راتر معلم در سنجش اختلالات رفتاری آن‌ها. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 7(25)، 11-7.
نجمی، سیّد بدرالدین. (1395). اختلالات رفتاری کودکان. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان. مجتمع آموزشی درمانی پژوهشی خورشید. برگرفته از سایت: nour.mui.ac.ir .  مورخ: 12/11/1396. ساعت: 10:56.
نصیرزاده، راضیه و روشن، رسول. (1389). مقایسه دو رویکرد قصه‌گویی در کاهش مولفه‌های رفتار پرخاشگرانه از دیدگاه والدین. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، 12(2)، 70 – 76.
هیئت مولفان (1391). روان‌شناسی عمومی (رشته روان‌شناسی). چاپ ششم. تهران: دانشگاه پیام نور.
ووست‌وود، پیتراس. (1392). راهنمای والدین در مشکلات یادگیری: چگونه به فرزندتان کمک کنید؟ ترجمه احمدرضا بیات، حبیب امانی، و محبوبه بیات، چاپ اول، تهران: انتشارات کتاب ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2008).
References
Aggarwal, A., Lindegaard, V., & Marwaha, R. (2020). Oppositional Defiant Disorder. In StatPearls [Internet]. StatPearls Publishing.
Amini Naghani, S., Najarpourian, S., & Samavi, S. A. (2020). Comparing the Effectiveness of the Triple P-Positive Parenting Program and Parenting Program of Acceptance and Commitment Therapy on Parent-Child Relationship and Self-efficacy of Mothers with Oppositional Defiant Disorder Children. Journal of Research and Health10(2), 111-122.
Araban, M., Montazeri, A., Stein, L. A. R., Karimy, M., & Mehrizi, A. A. H. (2020). Prevalence and factors associated with disruptive behavior among Iranian students during 2015: a cross-sectional study. Italian journal of pediatrics46(1), 1-7.
Ayano, G., Yohannes, K., & Abraha, M. (2020). Epidemiology of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents in Africa: a systematic review and meta-analysis. Annals of General Psychiatry19(1), 1-10.
Bandura, A., & Hall, P. (2018). Albert bandura and social learning theory. Learning Theories for Early Years Practice, 63.
Büber, A., Başay, Ö., & Şenol, H. (2020). The prevalence and comorbidity rates of specific learning disorder among primary school children in Turkey. Nordic Journal of Psychiatry, 1-8.
Canals, J., Voltas, N., Hernandez-Martinez, C., Cosi, S., & Arija, V. (2019). Prevalence of DSM-5 anxiety disorders, comorbidity, and persistence of symptoms in Spanish early adolescents. European child & adolescent psychiatry28(1), 131-143.
Carlson, R. G., Hock, R., George, M., Kumpiene, G., Yell, M., McCartney, E. D., & Weist, M. D. (2020). Relational Factors Influencing Parents’ Engagement in Special Education for High School Youth with Emotional/Behavioral Problems. Behavioral Disorders, 0198742919883276.
Carvalho, T., da Motta, C., & Pinto‐Gouveia, J. (2020). Portuguese version of the Posttraumatic Stress Disorder Checklist for DSM‐5 (PCL‐5): Comparison of latent models and other psychometric analyses. Journal of Clinical Psychology. ‏ First published:23 January 2020.
Chen, Y. L., Chen, W. J., Lin, K. C., Shen, L. J., & Gau, S. S. F. (2020). Prevalence of DSM-5 mental disorders in a nationally representative sample of children in Taiwan: methodology and main findings. Epidemiology and psychiatric sciences, 29.
Copeland, W. E., Angold, A., Costello, E. J., & Egger, H. (2013). Prevalence, comorbidity, and correlates of DSM-5 proposed disruptive mood dysregulation disorder. American Journal of Psychiatry, 170(2), 173-179.
Fortes, I. S., Paula, C. S., Oliveira, M. C., Bordin, I. A., de Jesus Mari, J., & Rohde, L. A. (2016). A cross-sectional study to assess the prevalence of DSM-5 specific learning disorders in representative school samples from the second to sixth grade in Brazil. European child & adolescent psychiatry25(2), 195-207.
Granqvist, P., Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2020). An attachment theory perspective on religion and spirituality. In The Science of Religion, Spirituality, and Existentialism (pp. 175-186). Academic Press.
Hendrickx, G., De Roeck, V., Maras, A., Dieleman, G., Gerritsen, S., Purper-Ouakil, D., & Street, C. (2020). Challenges during the transition from child and adolescent mental health services to adult mental health services. BJPsych Bulletin, 1-6.
Hines, E. M., Moore III, J. L., Mayes, R. D., Harris, P. C., Vega, D., Robinson, D. V., ... & Jackson, C. E. (2020). Making student achievement a priority: The role of school counselors in turnaround schools. Urban Education55(2), 216-237.
Horbach, J., Mayer, A., Scharke, W., Heim, S., & Günther, T. (2020). Development of behavior problems in children with and without specific learning disorders in reading and spelling from kindergarten to fifth grade. Scientific Studies of Reading, 24(1), 57-71.
Koechlin, H., Donado, C., Berde, C. B., & Kossowsky, J. (2018). Effects of childhood life events on adjustment problems in adolescence: a longitudinal study. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics39(8), 629-641.
Li, M. (2020). Effect of Maslow's Hierarchy of Needs Theory on Psychotherapy of Patients with Depression. Investigación Clínica61(1).
Magnin, E. & Maurs, C. (2017). Attention deficit/ hyperactivity disorder during adulthood. Reviwe Neurologique. 173(7-8): 506-515.
Margolis, A. E., Broitman, J., Davis, J. M., Alexander, L., Hamilton, A., Liao, Z., & Merikangas, K. (2020). Estimated prevalence of nonverbal learning disability among North American children and adolescents. JAMA network open3(4), e202551-e202551.
Matsuura, M., Okubo, Y., Toru, M., Kojima, T., He, Y., Shen, Y., & Lee, C. K. (1993). A cross-national EEG study of children with emotional and behavioral problems: a WHO collaborative study in the Western Pacific Region. Biological psychiatry, 34(1-2), 59-65.
Merrill, B. M., Molina, B. S., Coxe, S., Gnagy, E. M., Altszuler, A. R., Macphee, F. L., & Pelham, W. E. (2020). Functional outcomes of young adults with childhood adhd: A latent profile analysis. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology49(2), 215-228.
Muris, P., Simon, E., Lijphart, H., Bos, A., Hale, W., & Schmeitz, K. (2017). The youth anxiety measure for DSM-5 (YAM-5): development and first psychometric evidence of a new scale for assessing anxiety disorders symptoms of children and adolescents. Child Psychiatry & Human Development48(1), 1-17.
Park, S. C., & Park, Y. C. (2020). Korea in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Journal of Korean Medical Science35(2), e6.
Rockville, Jun (2016). DSM-5 Changes: Implications for Child Serious Emotional Disturbance (SED). Substance Abuse and Mental Health Services Administration (US); [Internet].
Saito, M., Hirota, T., Sakamoto, Y., Adachi, M., Takahashi, M., Osato-Kaneda, A., & Nakamura, K. (2020). Prevalence and cumulative incidence of autism spectrum disorders and the patterns of co-occurring neurodevelopmental disorders in a total population sample of 5-year-old children. Molecular autism11(1), 1-9.
Sekaran, V. C., Kamath, V. G., Ashok, L., Kamath, A., Hegde, A. P., & Devaramane, V. (2020). Parenting attitudes and dimensions as predictors of adolescent behavioural problems in the Indian context: A community-based study. Asian journal of psychiatry50, 101941.
Senol, V., Unalan, D., Akca, R. P., & Basturk, M. (2018). Prevalence of attention-deficit/hyperactivity and other disruptive behaviour disorder symptoms among primary school-age children in Kayseri, Turkey. Journal of International Medical Research46(1), 122-134.
Seyedi, M., Rasa, A. R., Javadipour, S., & Zareei, H. (2020). Comparing selective visual attention in children with learning disabilities and normal children. Journal of Advanced Pharmacy Education & Research| Oct-Dec10(S4), 79.
Somma, A., Carlotta, D., Boni, F., Arlotta, E., Masci, E., Busso, S., & Fossati, A. (2019). Reliability and validity of the Structured Clinical Interview for DSM-5-Clinician Version (SCID-5-CV) Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Criteria: preliminary evidence from a sample of 217 Italian adolescents. Cited in: EMBASE-Excerpta Medica Database Index Copernicus PsycINFO SCOPUS Google Scholar Emerging Sources Citation Index (ESCI), a new edition of Web of Science, 3.
Tandon, M., & Pergjika, A. (2017). Attention deficit hyperactivity disorder in preschool-age children. Child and Adolescent Psychiatric Clinics26(3), 523-538.
Urban, J. R. (2020). Attachment Theory and Its Relationship with Anxiety. The Kabod6(2), 2.
Vasileva, M., Graf, R. K., Reinelt, T., Petermann, U., & Petermann, F. (2020). Research review: A meta‐analysis of the international prevalence and comorbidity of mental disorders in children between 1 and 7 years. Journal of Child Psychology and Psychiatry.
Waddell, C., Shepherd, C., Schwartz, C., & Barican, J. (2014). Child and youth mental disorders: prevalence and evidence-based interventions. Vancouver, BC: Children’s Health Policy Centre, Faculty of Health Sciences, Simon Fraser University.
Whitcomb, S. A. (2013). Behavioral, social, and emotional assessment of children and adolescents. Routledge. Available on: https://www.amazon.com.
Willcut, E. (2012). The Prevalence of DSM-IV Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder. A Meta- Analytic Review. Neurotherapeutics, 9, 490- 499.
Winnicott, D. W. (2019). Attachment Theory. Key Concepts in Mental Health10, 421-8. Winnicott, D. W. (2019). Attachment Theory. Key Concepts in Mental Health10, 421-8.
Yousefi, F., Shahvesi, S., Shahvesi, M., & Servatyari, K. (2020). The prevalence of oppositional defiant disorder and related factors among students of primary schools in Sanandaj in 2014. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 7(1), 117-125.
Zhang, N., Lee, S. K., Zhang, J., Piehler, T., & Gewirtz, A. (2020). Growth trajectories of parental emotion socialization and child adjustment following a military parenting intervention: A randomized controlled trial. Developmental psychology56(3), 652.