آریایینژاد، نرگس و آریایینژاد، امیر. (1396). افت تحصیلی و راههای پیشگیری از آن. تهران: نوروزی.
انجمن روانپزشکی آمریکا. (1396). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویراست پنجم. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر روان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2013).
بارتون، جوآن. (1389). کودکان بیشفعال: راهنمای عملی برای والدین. ترجمه ایوب مالک و محمدعلی صاحبی، چاپ دوم. تهران: شرکت ایدهپردازان فن و هنر. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 1999).
بِرک، لورا. (1396). روانشناسی رشد: از لقاح تا کودکی. جلد اول. ویراست ششم. ترجمه یحیی سیّدمحمدی. تهران: ارسباران.
بیات، محبوبه؛ اکبرشریفی، طاهره؛ نظریِجیرانی، محبوبه؛ شهریور، زهرا و حقانی، حمید. (1385). مشکلات رفتاری کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداری شبانهروزی. فصلنامه پرستاری. 19(46)، 60 – 53.
جاری، محسن؛ کلیشادی، رویا؛ اردلان، گلایول؛ طاهری، مجذوبه؛ تسلیمی، مهناز و مطلق، محمداسماعیل. (1395). شیوع اختلالات رفتاری در کودکان ایران. مجله تحقیقات نظام سلامت، 12(1)، 113– 109.
حیدری، جبار؛ عظیمی، حمیده؛ محمودی، قهرمان و محمدپور، رضاعلی. (1385). بررسی شیوع اختلالات رفتاری-هیجانی و عوامل مرتبط با آن در دانشآموزان مقطع ابتدایی مدارس شهرستان ساری سال تحصیلی 85- 1384. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 16(56)، 100 – 91.
خداپناهی، محمدکریم. (1398). روانشناسی فیزیولوژیک. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
خسروی، علیاکبر؛ هومن، حیدرعلی و شکری، عباس. (1389). بررسی عملیبودن، اعتبار، روایی و نُرمیابی مقیاس مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی. مجله تحقیقات روانشناختی، 2(7)، 49 – 33.
داگلاس، یو. (1393). اصلاح رفتار کودکان (مشکلات رفتاری در کودکان). ترجمه سیاوش جمالفر، چاپ ششم. تهران: موسسه نشر ویرایش. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2002).
درخشانپور، فیروزه؛ ایزدیار، حمیده؛ شاهینی، نجمه و وکیلی، محمدعلی. (1395). بررسی سطح اضطراب در دانشآموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر گرگان. پژوهنده، 21(1)، 30-34.
رضویه، اصغر. (1396). روشهای پژوهش در علوم رفتاری و تربیتی. شیراز: دانشگاه شیراز.
رنجبر، فاطمه؛ نابدل، یونس و فخاری، علی. (1382). شیوع اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان منطقه شمالغرب تبریز. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. ویژهنامه، 60 -56.
رواقی، کیوان؛ مهرعلیان، حسینعلی و شاهقلیان، ناهید. (1380). بررسی شیوع اختلالات رفتاری کودکان در مدارس ابتدایی شهرکرد. فصلنامه پرستاری و مامایی ایران، 13(27)، 41 – 35.
روشن، مریم؛ آقایوسفی، علیرضا؛ علیپور، احمد و رضایی، اکبر. (1395). مقایسه اثربخشی دو روش درمان تعامل والد-کودک و مقابله درمانگری مادران بر کاهش شدت مشکلات رفتاری کودکان 3-6 ساله. دو فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 14(1)، 123 -111.
سادوک، بنجامین؛ سادوک، ویرجینیا و روئیز، پدرو. (1393). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک بر اساس DSM-5؛ علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی، ویراست یازدهم. جلد اول و دوم، ترجمه مهدی گنجی، ویراستار: دکتر حمزه گنجی. تهران: نشر ساوالان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2015).
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1395). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ سیزدهم. تهران: نشر آگه.
سیف، علیاکبر. (1394). ساختن ابزارهای اندازهگیری متغیرهای پژوهشی در روانشناسی و علوم تربیتی (آزمون و پرسشنامه). تهران: نشر دیدار.
شانک، دیل ایچ. (1396). نظریههای یادگیری: چشم اندازی تربیتی. ویرایش ششم. ترجمه اکبر رضایی. چاپ سوم. تبریز: آیدین، انتشارات یانار. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2012).
شرودر، کارولین و گوردون، بتی. (1393). سنجش و درمان مشکلات دوران کودکی: راهنمای روانشناسان بالینی و روانپزشکان. ترجمه مهرداد فیروزبخت. چاپ سوم. تهران: نشر دانژه. (تارخ انتشار به زبان اصلی، 2003).
شفیعپور، سیّده زهرا؛ شیخی، علی؛ میرزایی، مهشید و کاظمنژاد لیلی، احسان. (1394). سبکهای فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان. فصلنامه پرستاری و مامایی جامعنگر، 25(76)، 56 – 49.
شمس اسفندآبادی، حسن؛ امامیپور، سوزان و صدرالسادات، سیدجلال. (1382). بررسی شیوع اختلال رفتاری در دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر ابهر. مجله توانبخشی، 3(1)، 41- 34.
شهریوری، کتایون؛ ناطق، ابراهیم؛ عظیمخانی، امین و عزیزیِجوان، حبیبعلی. (1389). ساخت و هنجاریابی مقیاس درجهبندی تشخیص اختلال سلوک دانشآموزان مقطع پنجم ابتدایی شهر تهران (فرم معلمان). مجله اصول بهداشت روانی، 12(3)، 583 – 574.
شولتز، دوان پی. و شولتز، سیدنی الن. (1396). نظریههای شخصیت. ترجمه یحیی سیّدمحمدی، ویراست دهم، چاپ 36، تهران: نشر ویرایش.
صدرالسادات، سیدجلال؛ هوشیاری، زهرا؛ صدرالسادات، لیلا؛ روزبهانی، اکبر؛ غیاث، مجید و نیکفرجام، مسعود. (1388). تعیین و هنجاریابی مقیاس درجهبندی جهت تشخیص افتراقی اختلالات سلوک و بیشفعالی در کودکان 12 -7 ساله شهر تهران. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 27(100)، 599 – 589.
کالات، جیمز. (1398). روانشناسی فیزیولوژیک. ویراست دوازدهم. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر روان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2015).
کشکولی، فرامرز. (1382). بررسی همهگیرشناسی اختلالات رفتاری کودکان در مدارس ابتدایی شهرستان بوشهر. چکیده مقالات پنجمین همایش سراسری بهداشت روانی و اختلالات رفتاری در کودکان و نوجوانان، (18 – 16 مهر ماه)، ص 46.
مایرز، اندرو. (1395). مقدمهای بر آمار و SPSS در روانشناسی. ترجمه اکبر رضایی، چاپ اول، تبریز: آیدین، انتشارات یانار. (تارخ انتشار به زبان اصلی، 2013).
محمداسماعیل، الهه و علیپور، احمد. (1381). بررسی مقدماتی اعتبار و روایی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4). پژوهش در حیطه کودکان استثنائی، 2(3)، 254 – 239.
مصرآبادی، جواد. (1398). آمار استنباطی در علوم رفتاری (ویراست سوم). تبریز: انتشارات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
مقدم، مرضیه؛ یاسمی، محمدتقی؛ بینا، مهدی؛ عبدالمالکی، فریدون و باقرییزدی، سیدعباس. (1381). مطالعه اپیدمیولوژیک اختلالات رفتاری دانشآموزان دبستانی شهرستان قروه در سال 81-80 و بررسی اعتبار و پایایی فرم راتر معلم در سنجش اختلالات رفتاری آنها. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 7(25)، 11-7.
نجمی، سیّد بدرالدین. (1395). اختلالات رفتاری کودکان. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان. مجتمع آموزشی درمانی پژوهشی خورشید. برگرفته از سایت: nour.mui.ac.ir . مورخ: 12/11/1396. ساعت: 10:56.
نصیرزاده، راضیه و روشن، رسول. (1389). مقایسه دو رویکرد قصهگویی در کاهش مولفههای رفتار پرخاشگرانه از دیدگاه والدین. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، 12(2)، 70 – 76.
هیئت مولفان (1391). روانشناسی عمومی (رشته روانشناسی). چاپ ششم. تهران: دانشگاه پیام نور.
ووستوود، پیتراس. (1392). راهنمای والدین در مشکلات یادگیری: چگونه به فرزندتان کمک کنید؟ ترجمه احمدرضا بیات، حبیب امانی، و محبوبه بیات، چاپ اول، تهران: انتشارات کتاب ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2008).
References
Aggarwal, A., Lindegaard, V., & Marwaha, R. (2020). Oppositional Defiant Disorder. In StatPearls [Internet]. StatPearls Publishing.
Amini Naghani, S., Najarpourian, S., & Samavi, S. A. (2020). Comparing the Effectiveness of the Triple P-Positive Parenting Program and Parenting Program of Acceptance and Commitment Therapy on Parent-Child Relationship and Self-efficacy of Mothers with Oppositional Defiant Disorder Children. Journal of Research and Health, 10(2), 111-122.
Araban, M., Montazeri, A., Stein, L. A. R., Karimy, M., & Mehrizi, A. A. H. (2020). Prevalence and factors associated with disruptive behavior among Iranian students during 2015: a cross-sectional study. Italian journal of pediatrics, 46(1), 1-7.
Ayano, G., Yohannes, K., & Abraha, M. (2020). Epidemiology of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents in Africa: a systematic review and meta-analysis. Annals of General Psychiatry, 19(1), 1-10.
Bandura, A., & Hall, P. (2018). Albert bandura and social learning theory. Learning Theories for Early Years Practice, 63.
Büber, A., Başay, Ö., & Şenol, H. (2020). The prevalence and comorbidity rates of specific learning disorder among primary school children in Turkey. Nordic Journal of Psychiatry, 1-8.
Canals, J., Voltas, N., Hernandez-Martinez, C., Cosi, S., & Arija, V. (2019). Prevalence of DSM-5 anxiety disorders, comorbidity, and persistence of symptoms in Spanish early adolescents. European child & adolescent psychiatry, 28(1), 131-143.
Carlson, R. G., Hock, R., George, M., Kumpiene, G., Yell, M., McCartney, E. D., & Weist, M. D. (2020). Relational Factors Influencing Parents’ Engagement in Special Education for High School Youth with Emotional/Behavioral Problems. Behavioral Disorders, 0198742919883276.
Carvalho, T., da Motta, C., & Pinto‐Gouveia, J. (2020). Portuguese version of the Posttraumatic Stress Disorder Checklist for DSM‐5 (PCL‐5): Comparison of latent models and other psychometric analyses. Journal of Clinical Psychology. First published:23 January 2020.
Chen, Y. L., Chen, W. J., Lin, K. C., Shen, L. J., & Gau, S. S. F. (2020). Prevalence of DSM-5 mental disorders in a nationally representative sample of children in Taiwan: methodology and main findings. Epidemiology and psychiatric sciences, 29.
Copeland, W. E., Angold, A., Costello, E. J., & Egger, H. (2013). Prevalence, comorbidity, and correlates of DSM-5 proposed disruptive mood dysregulation disorder. American Journal of Psychiatry, 170(2), 173-179.
Fortes, I. S., Paula, C. S., Oliveira, M. C., Bordin, I. A., de Jesus Mari, J., & Rohde, L. A. (2016). A cross-sectional study to assess the prevalence of DSM-5 specific learning disorders in representative school samples from the second to sixth grade in Brazil. European child & adolescent psychiatry, 25(2), 195-207.
Granqvist, P., Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2020). An attachment theory perspective on religion and spirituality. In The Science of Religion, Spirituality, and Existentialism (pp. 175-186). Academic Press.
Hendrickx, G., De Roeck, V., Maras, A., Dieleman, G., Gerritsen, S., Purper-Ouakil, D., & Street, C. (2020). Challenges during the transition from child and adolescent mental health services to adult mental health services. BJPsych Bulletin, 1-6.
Hines, E. M., Moore III, J. L., Mayes, R. D., Harris, P. C., Vega, D., Robinson, D. V., ... & Jackson, C. E. (2020). Making student achievement a priority: The role of school counselors in turnaround schools. Urban Education, 55(2), 216-237.
Horbach, J., Mayer, A., Scharke, W., Heim, S., & Günther, T. (2020). Development of behavior problems in children with and without specific learning disorders in reading and spelling from kindergarten to fifth grade. Scientific Studies of Reading, 24(1), 57-71.
Koechlin, H., Donado, C., Berde, C. B., & Kossowsky, J. (2018). Effects of childhood life events on adjustment problems in adolescence: a longitudinal study. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 39(8), 629-641.
Li, M. (2020). Effect of Maslow's Hierarchy of Needs Theory on Psychotherapy of Patients with Depression. Investigación Clínica, 61(1).
Magnin, E. & Maurs, C. (2017). Attention deficit/ hyperactivity disorder during adulthood. Reviwe Neurologique. 173(7-8): 506-515.
Margolis, A. E., Broitman, J., Davis, J. M., Alexander, L., Hamilton, A., Liao, Z., & Merikangas, K. (2020). Estimated prevalence of nonverbal learning disability among North American children and adolescents. JAMA network open, 3(4), e202551-e202551.
Matsuura, M., Okubo, Y., Toru, M., Kojima, T., He, Y., Shen, Y., & Lee, C. K. (1993). A cross-national EEG study of children with emotional and behavioral problems: a WHO collaborative study in the Western Pacific Region. Biological psychiatry, 34(1-2), 59-65.
Merrill, B. M., Molina, B. S., Coxe, S., Gnagy, E. M., Altszuler, A. R., Macphee, F. L., & Pelham, W. E. (2020). Functional outcomes of young adults with childhood adhd: A latent profile analysis. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 49(2), 215-228.
Muris, P., Simon, E., Lijphart, H., Bos, A., Hale, W., & Schmeitz, K. (2017). The youth anxiety measure for DSM-5 (YAM-5): development and first psychometric evidence of a new scale for assessing anxiety disorders symptoms of children and adolescents. Child Psychiatry & Human Development, 48(1), 1-17.
Park, S. C., & Park, Y. C. (2020). Korea in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Journal of Korean Medical Science, 35(2), e6.
Saito, M., Hirota, T., Sakamoto, Y., Adachi, M., Takahashi, M., Osato-Kaneda, A., & Nakamura, K. (2020). Prevalence and cumulative incidence of autism spectrum disorders and the patterns of co-occurring neurodevelopmental disorders in a total population sample of 5-year-old children. Molecular autism, 11(1), 1-9.
Sekaran, V. C., Kamath, V. G., Ashok, L., Kamath, A., Hegde, A. P., & Devaramane, V. (2020). Parenting attitudes and dimensions as predictors of adolescent behavioural problems in the Indian context: A community-based study. Asian journal of psychiatry, 50, 101941.
Senol, V., Unalan, D., Akca, R. P., & Basturk, M. (2018). Prevalence of attention-deficit/hyperactivity and other disruptive behaviour disorder symptoms among primary school-age children in Kayseri, Turkey. Journal of International Medical Research, 46(1), 122-134.
Seyedi, M., Rasa, A. R., Javadipour, S., & Zareei, H. (2020). Comparing selective visual attention in children with learning disabilities and normal children. Journal of Advanced Pharmacy Education & Research| Oct-Dec, 10(S4), 79.
Somma, A., Carlotta, D., Boni, F., Arlotta, E., Masci, E., Busso, S., & Fossati, A. (2019). Reliability and validity of the Structured Clinical Interview for DSM-5-Clinician Version (SCID-5-CV) Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Criteria: preliminary evidence from a sample of 217 Italian adolescents. Cited in: EMBASE-Excerpta Medica Database Index Copernicus PsycINFO SCOPUS Google Scholar Emerging Sources Citation Index (ESCI), a new edition of Web of Science, 3.
Tandon, M., & Pergjika, A. (2017). Attention deficit hyperactivity disorder in preschool-age children. Child and Adolescent Psychiatric Clinics, 26(3), 523-538.
Urban, J. R. (2020). Attachment Theory and Its Relationship with Anxiety. The Kabod, 6(2), 2.
Vasileva, M., Graf, R. K., Reinelt, T., Petermann, U., & Petermann, F. (2020). Research review: A meta‐analysis of the international prevalence and comorbidity of mental disorders in children between 1 and 7 years. Journal of Child Psychology and Psychiatry.
Waddell, C., Shepherd, C., Schwartz, C., & Barican, J. (2014). Child and youth mental disorders: prevalence and evidence-based interventions. Vancouver, BC: Children’s Health Policy Centre, Faculty of Health Sciences, Simon Fraser University.
Whitcomb, S. A. (2013). Behavioral, social, and emotional assessment of children and adolescents. Routledge.
Available on: https://www.amazon.com.
Willcut, E. (2012). The Prevalence of DSM-IV Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder. A Meta- Analytic Review. Neurotherapeutics, 9, 490- 499.
Winnicott, D. W. (2019). Attachment Theory. Key Concepts in Mental Health, 10, 421-8. Winnicott, D. W. (2019). Attachment Theory. Key Concepts in Mental Health, 10, 421-8.
Yousefi, F., Shahvesi, S., Shahvesi, M., & Servatyari, K. (2020). The prevalence of oppositional defiant disorder and related factors among students of primary schools in Sanandaj in 2014. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 7(1), 117-125.
Zhang, N., Lee, S. K., Zhang, J., Piehler, T., & Gewirtz, A. (2020). Growth trajectories of parental emotion socialization and child adjustment following a military parenting intervention: A randomized controlled trial. Developmental psychology, 56(3), 652.