نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
2 پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ گرایش به یادگیری مادامالعمر دانشجویان است. روش: در این پژوهش، روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای چندمرحلهای بود. دادهها در دو مرحله جمعآوری شد که در مجموع 538 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاههای دولتی تهران، شهید بهشتی، شهید چمران و علامهطباطبایی در نیمسال دوم 96-1395، پرسشنامۀ گرایش به یادگیری مادامالعمر را تکمیل کردند. روایی سازه با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و با روش مولفههای اصلی و چرخش واریمکس بررسی شد. در کل اعتبار ابزار با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تأییدی و با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. نتایج: بر اساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی، سه عامل استخراج شد و بر اساس نتایج تحلیل عامل تأییدی سه عامل تأیید شد. با لحاظ به مبانی نظری و محتوای سوالها این عوامل با عناوین «برنامهریزی یادگیری»، «درک و هدایت یادگیری»، «لذت از تجربه یادگیری خودمختارانه» نام گذاری شد. پایایی پرسشنامه در کل مقیاس 83/0 و در خرده مقیاسها به ترتیب 73/0، 74/0 و 69/0 بود که حاکی از همسانی درونی پرسشنامه گرایش به یادگیری مادامالعمر دانشجویان است. نتیجهگیری: پرسشنامه گرایش به یادگیری مادامالعمر از لحاظ روانسنجی برای سنجش ابعاد گرایش به یادگیری مادامالعمر دانشجویان در موقعیتهای دانشگاهی مناسب و قابل اطمینان است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Construction and Validation of the Questionnaire of Tendency to lifelong learning
نویسندگان [English]
- Nahid Shafiee 1
- Ali Arabani dana 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran.
2 Researcher Institute of Education, Tehran, Iran
چکیده [English]
Abstract
Aim: This study aimed to construct and norm a questionnaire for Tendency to Lifelong Learning. Method: In this study, multistage cluster random sampling method was used. The data was collected in two phases, that is, 538 undergraduate students in state Universities, such as Tehran University, Shahid Beheshti University, Shahid Chamran University, and Allameh Tabataba’ee completed the TLL in the school year 1395-96. The Construct validity of the questionnaire was calculated using exploratory and confirmatory factor analysis. Result: Based on the results of exploratory factor analysis, three factors were extracted. According to the theoretical basis, factors were named as “Planning for learning”, “Understanding and guidance of learning”, and “Gratification of authority learning experience”. The reliability was calculated using Cronbach’s alpha coefficient. The questionnaire reliability was 0.83 in the scale, and, it was 0.73, 0.74, 0.69 in the subscales respectively. Conclusion: TLL is psychometrically reliable to assess the different dimensions of Tendency to lifelong learning among university students. It can be also used in experimental studies to investigate the interventions on Tendency to lifelong learning.
کلیدواژهها [English]
- “Tendency to lifelong learning”
- “factor analysis”
- “validity”
- “reliability”
- students"