جواد عینی پور؛ احمد سوری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبارسنجی آزمون هوش چندگانه زمینهای دانشجویان بر اساس مدل نظریه هوش چندوجهی زمینهای چنگ(2000) ساخته شد. در این مدل، محوریترین نوع هوش یعنی هوش یادگیری که به معنی توانایی یادگیری و تفکر خلاقانه و انتقادی و بهینهسازی استفاده از توانائیهای زیستی- فیزیولوژیکی است، در مرکز و قلب مدل ارتباطی انواع هوش مستقر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبارسنجی آزمون هوش چندگانه زمینهای دانشجویان بر اساس مدل نظریه هوش چندوجهی زمینهای چنگ(2000) ساخته شد. در این مدل، محوریترین نوع هوش یعنی هوش یادگیری که به معنی توانایی یادگیری و تفکر خلاقانه و انتقادی و بهینهسازی استفاده از توانائیهای زیستی- فیزیولوژیکی است، در مرکز و قلب مدل ارتباطی انواع هوش مستقر گردیده است و پنج نوع هوش دیگر یعنی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فنی در تأثیر و تأثر متقابل با آن قرار دارند. روش پژوهشی از نوع پیمایشی و جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموختگان متقاضی شغل پلیس بود که از بین آنها 200 نفر به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند که پس از کنار گذاشته شدن پرسشنامههای ناقص به تعداد 161 نفر تقلیل یافت. این آزمون در 6 مؤلفه هوشهای یادگیری، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فنی و در قالب 32 سؤال تنظیم شد. پس از حصول روایی و پایایی مناسب این آزمون، دادهها با استفاده از نرمافزار Amos تجزیهوتحلیل شد. پس از احراز مناسب بودن مدل با استفاده از شاخصهای برازش، نتایج حاکی از بار عاملی ضعیف 5 سوال بود که از آزمون حذف گردید و شکل نهایی آزمون مورد تأیید واقع شد. نتایج دیگر نشان دادکه به جز ارتباط دوطرفه معنیدار و مثبت هوش فنی و هوش سیاسی، ارتباط بین بقیه مسیرها معنیدار نبود؛ بنابراین انواع مختلف مؤلفههای هوش، زمینهای و دارای استقلال نسبی از یکدیگر هستند.