شعیب قاسمی؛ علی دلاور؛ فرزاد اسکندری
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسه روشهای شناسایی کنش افتراقی سؤال در مدلهای تشخیصی شناختی بر روی سؤالات درس زبان انگلیسی آزمون کارشناسی ازشد مجموعه روانشناسی بر اساس جنسیت انجام شد. نمونه تحقیق شامل 2455 داوطلب زن و 919 داوطلب مرد بود که در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی سال 1396 شرکت کرده بودند. مدل تشخیصی شناختی G-DINA با دادهها برازش داده ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مقایسه روشهای شناسایی کنش افتراقی سؤال در مدلهای تشخیصی شناختی بر روی سؤالات درس زبان انگلیسی آزمون کارشناسی ازشد مجموعه روانشناسی بر اساس جنسیت انجام شد. نمونه تحقیق شامل 2455 داوطلب زن و 919 داوطلب مرد بود که در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی سال 1396 شرکت کرده بودند. مدل تشخیصی شناختی G-DINA با دادهها برازش داده شد. کنش افتراقی سؤالات با سه روش آزمون والد، آزمون نسبت درستنمایی و آزمون نسبت درستنمایی بازبینی شده بررسی شد. نتایج این سه روش توافق متوسطی در تشخیص کنش افتراقی سؤال داشتند. دو روش مبتنی بر درستنمایی میتوانند در کنار روش والد برای شناسایی کنش افتراقی سؤال به کار روند. بر اساس نتایج 16 سؤال دارای کنش افتراقی بودند. بیشتر سؤالات دارای کنش افتراقی سؤال یکنواخت به نفع مردان بودند. سؤالات دارای کنش افتراقی غیریکنواخت برای افراد مسلط به نفع مردان و برای افراد غیرمسلط به نفع زنان عمل میکردند. توصیه میشود مطالعات تکمیلی برای بررسی وجود سوگیری و علت آن در سؤالات دارای کنش افتراقی سؤال انجام شود.
عبدالکریم شادمهر؛ عنایت اله زمانپور؛ شعیب قاسمی
چکیده
برگزاری دو نوبت آزمون سراسری در یک سال مستلزم ساخت نسخههای جایگزین و همترازسازی نمرات آنها است. همترازسازی نسخههای جایگزین نیازمند برقراری الزامات خاصی است. در آزمونهای سرنوشتساز به علت مسائل امنیتی امکان اجرای آزمایشی سؤالها وجود ندارد. این مطالعه باهدف بررسی برقراری الزامات همترازسازی نسخههای جایگزین نوبتهای اول ...
بیشتر
برگزاری دو نوبت آزمون سراسری در یک سال مستلزم ساخت نسخههای جایگزین و همترازسازی نمرات آنها است. همترازسازی نسخههای جایگزین نیازمند برقراری الزامات خاصی است. در آزمونهای سرنوشتساز به علت مسائل امنیتی امکان اجرای آزمایشی سؤالها وجود ندارد. این مطالعه باهدف بررسی برقراری الزامات همترازسازی نسخههای جایگزین نوبتهای اول و دوم آزمون سراسری گروه زبان خارجی انگلیسی سال 1402 انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع روانسنجی که بر اساس تحلیل ثانویه دادهها انجام شده است. بدین منظور از بین کلیه داوطلبان گروه آزمایشی زبان انگلیسی سال 1402، از نوبت اول 13091 و از نوبت دوم 19915 داوطلب بهصورت تصادفی انتخاب و دادههای مربوط به آزمونهای اختصاصی گروه آزمایشی زبانهای خارجی (انگلیسی) اجراشده در دیماه 1401 و تیرماه 1402 تحلیل شده است. میانگین ضرایب دشواری و تشخیص دو نوبت آزمون نزدیک به هم گزارش شده است. برقراری الزام سازة یکسان دو نوبت آزمون، با نتایج تحلیل عاملی تکبعدی، مقایسه عملکرد زنان و مردان و رابطه نمره آزمون با معدل دبیرستان مورد تائید قرار گرفت. همچنین الزام پایایی یکسان نیز بررسی و میزان آن در هر دو نوبت آزمون 95/0 بود. همترازی نسخههای جایگزین مستلزم رعایت الزاماتی است که برآورد قضاوتی دشواری سؤالها و استفاده از جدول مشخصات آزمون می تواند به طراحان در ساخت نسخههای جایگزین کمک کند. به منظور برقراری الزامات و همچنین طراحی سؤالهایی با دشواری مشابه رهنمودهایی ارائه شده است.